اعطای سردیس حاج علی خلیفه رهبر به 12 کارآفرین برتر کشور

دوشنبه،۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار گفت: هرچه اعتماد به اقتصاد و فضای کسب و کار بیشتر شود، رتبه ما در حوزه کارآفرینی به همان میزان بهتر می‌شود.

اعطای سردیس حاج علی خلیفه رهبر به 12 کارآفرین برتر کشور

عیسی منصوری در دوازدهمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر گفت: در شرایطی در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم که از یکسو از آینده اقتصاد و کسب و کار اطلاعی نداریم و از یکسو در عدم قطعیت و اطمینان به وضع موجود قرار داریم و هنر کارآفرین این است که میانه این طیف را انتخاب کند و مخاطره را بپذیرد.

وی ادامه داد: در این شرایط هرچه اطمینان و اعتماد افزایش پیدا کند، امکان کارآفرینی هم بیشتر می‌شود و هرچه به سمت عدم اعتماد به اقتصاد و فضای کسب و کار برویم، نمره و رتبه ما در حوزه کارآفرینی کمتر و احتمال خطر بیشتر خواهد شد.

 رییس شورای سیاستگذاری جشنواره ملی کارآفرینان برتر افزود: هر زمان که این اعتماد نسبت به اقتصاد به وجود آمده در حوزه اشتغال و کارآفرینی و اتصال به بازارهای جهانی چند رده نمره ما بهتر شده است.

به گفته منصوری تجربه چندماه اخیر نشان می‌دهد که ماندن در حوزه کارآفرینی سخت است.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: نیم درصد از کل فضای کسب و کار دراختیار کارآفرینان است که این میزان ۳۸ درصد بازار اشتغال را به خود اختصاص داده است.

 انوشیروان محسنی بند پی اظهار کرد: رشد اقتصادی و شکوفایی و بالندگی آن نیازمند توسعه بنگاه‌های کارآفرینی است و باید شرایطی را فراهم کنیم که به سمت ترویج و توسعه و نهادینه کردن کارآفرینی برویم.

وی ادامه داد: دولت مکلف است تا سال ۱۳۹۹ بیش از یک میلیون شغل ایجاد کند که یکی از راه‌ها، حمایت همه جانبه، رفع موانع کسب و کار، اصلاح نظام بانکی و بنگاه‌داری و واگذاری صحیح بنگاه‌هاست.

محسنی بندپی تصریح کرد: در بحث شاخص‌های کسب و کار از رتبه ۸۵ به رتبه ۷۲ و در رتبه کارآفرینی در منطقه منا و خاورمیانه از ۱۴ به ۱۱ رسیدیم که در مقایسه با سال قبل سه رتبه بهبود را نشان می‌دهد.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در کشور ما سه مولفه وجود دارد؛ اول گرایش مردم به کارآفرینی که هست اما دو مولفه دیگر توانایی و مهارت کارآفرینی و وضعیت کیفی کسب و کارهای نوپا و مشاغل جدید است که ما سیاست‌گذاران باید برروی این دو مولفه بیشتر کار کنیم.

محسنی بندپی ادامه داد: اگر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تا دیروز یک نسخه کلی را برای همه استان‌ها طراحی کرده، امروز باید مزیت‌های استانی را شناسایی کند. در بوشهر مدیریت دریا و شیلات و بنادر، در خراسان زعفران و در استان‌های دیگر فرش و پوشاک و صنایع دستی را شناسایی و بر اساس آن اقدام کند.

وی درعین حال ایجاد مدارس کارآفرینی و اشتغال برای جوانان و کارآفرینان و مهدکودک‌های خلاق و نوآور را از اولویت‌های وزارت کار برشمرد و گفت: حمایت عملی از پارک‌ها و مراکز رشد و کانون‌های کارآفرینی باید صورت گیرد و ما در این راستا اعلام آمادگی می‌کنیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اقدامات صورت گرفته در حوزه رفاه و کار در دولت روحانی اشاره و تصریح کرد: در دولت دوازهم مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد افزایش یافت و پشت نوبتی‌ها در سال ۹۷ به چرخه دریافت مستمری بگیران اضافه شدند.

وی گفت: صندوق بازنشستگی اگر می‌خواهد وارد فعالیت‌های اقتصادی شود، ابتدا باید خدمات به بازنشستگان را ارتقاء بدهد تا شاهد بهبود وضع معیشت و کیفیت خدمات به بازنشستگان باشیم.

محسنی بندپی در پایان ابراز امیدواری کرد: شرایط اشتغال و تولید و رشد بنگاه‌های کارآفرینی در کشور را روز به‌روز شاهد باشیم.

در ادامه این مراسم رحیم سرهنگی - مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - هم اظهار کرد: از سال ۱۳۸۵ تا به امروز 11 جشنواره کارآفرینان برتر برگزار شده و این دوازهمین جشنواره‌ای است که به همت وزارت کار برگزار می شود.

وی از انتخاب و معرفی بیش از ۳۰۰۰ کارآفرین برتر استانی و ۱۲۰ کارآفرین برتر ملی خبرداد و گفت: وزارت کار در دو سال اخیر رویکرد انتخاب کارآفرینان برتر را بر مبنای شناسایی و معرفی بنگاه‌هایی که طی سه سال گذشته دارای نوآوری منجر به رشد بالا بوده‌اند، پایه‌ریزی و شاخص‌های شناسایی کارآفرینان را بر اساس رویکرد فوق طراحی کرد.

سرهنگی گفت: در فرایند انتخاب و معرفی کارآفرینان برتر، شاخص‌های مختلفی از جمله مسئولیت اجتماعی، ملاحظات محیط زیست، نیروی انسانی و روابط کار مورد توجه قرار گرفته است.

رییس دبیرخانه جشنواره کارآفرینان برتر به جزییات برگزاری این جشنواره هم پرداخت و گفت: ثبت نام کارآفرینان از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ در سامانه کارآفرینان برتر  (WWW.karafarinanebartar.ir) آغاز شد. تعداد کل ثبت نام‌شدگان در ۳۱ استان  ۶۱۵۸ نفر بودند که از این تعداد ۸۰ درصد را مردان و ۲۰ درصد را زنان تشکیل دادند.

به گفته سرهنگی از این تعداد ثبت‌نامی در سامانه جشنواره، ۲۰ درصد در بخش کشاورزی، ۴۱ درصد در بخش صنعت و ۳۹ درصد در بخش خدمات بودند.

دوازدهمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر با حضور سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون اشتغال وزارت کار، جمعی از مدیران و مسئولان این وزارتخانه در سالن ۱۷ شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و از ۱۲ کارآفرین برتر ملی با اهدای سردیس حاج خلیفه رهبر به عنوان نماد کارآفرینی تقدیر به عمل آمد.