صادرات برق به عراق، پاکستان و افغانستان از سر گرفته شد

شنبه،۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵

وزیر نیرو گفت: صادرات برق ایران پس از برطرف شدن مشکل خاموشی ها، به کشورهای همسایه عراق، افغانستان و پاکستان آغاز شد و در عین حال در مواقع نیاز، امکان واردات برق نیز وجود دارد.

صادرات برق به عراق، پاکستان و افغانستان از سر گرفته شد

«رضا اردکانیان» امروز در نشست خبری هفته دولت که در محل نیروگاه پرند ( واقع در 33 کیلومتری جنوب غرب تهران در مسیر اتوبان تهران - ساوه ) برگزار شد، در زمینه صادرات برق افزود: ایران اکنون به تعهدات خود در مبادلات انرژی با کشورهای همسایه می پردازد.
وزیر نیرو در مورد مطالبات از عراق اضافه کرد: رقم قابل ملاحظه ای مطالبات انباشت شده وجود دارد، درعین حال طرف عراقی پرداخت مطالبات برقی ایران را شروع کرده است و امیدواریم این امر سرعت پیدا کند. 
وی اضافه کرد: علاوه بر صادرات، هم اکنون امکان واردات برق از ترکمنستان و ارمنستان در مواقعی که نیاز باشد، فراهم است.
اردکانیان در پاسخ به سوال دیگری در مورد خروج شرکت زیمنس گفت: تعهداتی که این شرکت داشته در حال انجام است و از جمله کلاس اف نیروگاه های گازی انجام می شود و به تعهدات خود نیز پایبندی دارند.

برنامه دولت برای کاهش 10 تا 12 درصدی مصرف آب و برق 

وی گفت: ایران در پیک (اوج مصرف) سال 98 به میزان 60 تا 61 هزار مگاوات برق نیاز خواهد داشت و با توجه به ظرفیت فعلی، بیش از هشت هزار مگاوات ظرفیت جدید نیاز داریم که چهار هزار مگاوات از آن را با راه اندازی 25 نیروگاه جدید تامین خواهد شد.
اردکانیان ضرورت مدیریت مصرف آب و برق را مورد تاکید قرار داد و افزود: براساس پیش بینی 12 برنامه در مدیریت مصرف در نظر گرفته شده که شامل بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خانگی می شود و دراین برنامه تلاش می شود به سمت اصلاح تجهیزات مصرفی برویم و از تجهیزات کاهنده استفاده کنیم.
وی خاطرنشان ساخت: تعرفه پرمصرف ها را تغییر خواهیم داد و یک دسته بندی سه گانه در بخش مصرف درنظر گرفته شده که یک گروه شامل مردمی می شود که صرفه جویی می کنند، قرار است در بخش آب و برق سیستم تشویقی برای این مشترکان در نظر گرفته شود.
وزیر نیرو اضافه کرد: دسته دوم، مشترکان خوش مصرف که سعی می شود بر تعداد این گروه اضافه کنیم، گروه سوم هم بد مصرف ها محسوب می شوند.
به گفته وی، گروه سوم تعدادشان کم، اما مصرفشان بالاست و وزارت نیرو درصدد است تا تعرفه را اصلاح کند، هرچند که به عنوان شیوه تامین منابع مالی دیده نشوند، بلکه عامل مثبتی برای حرکت بدمصرف ها به خوش مصرفی باشد.
وزیر نیرو افزود: این برنامه در نوبت بررسی دولت قرار دارد و براساس تعرفه های پیشنهادی در زمینه آب و برق، با توجه به مطالعات اقتصادی، هدفگذاری به این شکل است که با این تعرفه های جدید 10 درصد در بخش برق و 12 درصد در بخش آب میزان مصرف کاهش پیدا کند.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با آب های مرزی، با تاکید بر اینکه زندگی در حوضه آبریز مشترک مثل زندگی در یک خانواده است، گفت: توسعه در یک حوضه آبریز مشترک نمی تواند یک توسعه به هم پیوسته نباشد.
اردکانیان اظهار داشت: راه های متعددی برای تحکیم روابط وجود دارد و این راه ها را به کار خواهیم گرفت و روابط آبی با کشورهای همسایه را توسعه خواهیم داد.
وی اضافه کرد: حدود هفت هزار مگاوات در بخش بخار نیروگاه ها با سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی امضا شده که قرار است از محل صرفه جویی سوخت، پرداخت شود. 
وزیر نیرو در ارتباط با آب های ژرف افزود: سرفصلی تحت عنوان آب های نامتعارف وجود دارد که شامل باروری ابرها، شیرین کردن آب دریا و استفاده از بخار آب می شود.
وی گفت: مطالعات آب های ژرف را وزارت نیرو از چندی قبل شروع کرد و در این زمینه باید با کمک کارشناسان بخش ، آب های ژرف کشور را پهنه بندی کنیم .
به گفته اردکانیان، تاکنون تصمیم گرفته شده که در منطقه سیستان یک چاه حفر شود و توسعه یافتن آن یا توقف، باید تصمیم گیری شود.
وی اظهار داشت: بر اساس قراردادی که در این زمینه به امضا رسید، باید چاهی به عمق 2 هزار متر حفر شود که این کار صورت گرفته و نمونه هایی برداشته شده که 2 نوع آزمایش کیفی و ایزوتوپی روی این نمونه ها صورت می گیرد. 
وزیر نیرو گفت: امروز در خوزستان چندصد میلیون متر مکعب فاضلاب به پهنه های آبی می ریزد؛ هر یک متر مکعب فاضلاب خام می تواند تا 40 متر مکعب آب سالم را به ناسالم تبدیل کند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، باید الگوی کشت مناسب شود؛ وزارت نیرو در این اندیشه است که با شیرین سازی آب دریا مشکل بخش هایی از شمال و جنوب را برطرف کند.