بنیاد مستضعفان از ساخت «مال» کنار کشید

شنبه،۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳

در شرایطی که پیمانکاران بزرگ عمرانی بر سر ساخت و ساز مجتمع های تجاری لوکس و مراکز بزرگ تجاری موسوم به «مال» رقابت می کنند، بنیاد مستضعفان اعلام کرد که سرمایه گذاری در این بخش را متوقف می‌کند.

بنیاد مستضعفان از ساخت «مال» کنار کشید

تب ساخت مجتمع های بزرگ تجاری که مهمترین مراکز عرضه کالاهای لوکس و برندهای معتبر خارجی است، در سال های اخیر در شهرهای بزرگ فراگیر شده و ساکنان شهرهای بزرگی چون تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز و حتی شهرهای کوچکتر شاهد رقابت شرکت ها در ایجاد چنین مراکزی هستند.
موضوع ساخت و سازها در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم نیز به بحث نامزدها تبدیل شد که نشان می داد مشهد در رتبه نخست احداث مجتمع های لوکس تجاری است و پس از آن تهران در رتبه دوم قرار دارد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ساخت چنین مراکزی علاوه بر اینکه تعادل را در نظام عرضه و توزیع کالا را بر هم می زند، به دلیل زمینه سازی برای فروش محصولات خارجی مغایر با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و توجه به رشد و توسعه کالای ایرانی است.
بر اساس همین رویکرد و بنا بر اعلام روز شنبه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، این نهاد با رویکرد توسعه کسب و کار بخش خصوصی کشور، هرگونه سرمایه گذاری در ساخت مجتمع های تجاری و مراکز عرضه برندهای خارجی را متوقف می کند.
این تصمیم بر اساس مصوبه شورای معاونان بنیاد مستضعفان بوده که بر اساس آن معاونت توسعه ساختمان شرکت های بنیادی از این پس در ساخت و تولید پروژه‌های تجاری و مراکز عرضه برندهای خارجی سرمایه‌گذاری نخواهند کرد.
در بخشنامه معاونت توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان به شرکت های تابعه، «رعایت شان و جایگاه بنیاد به عنوان نهادی انقلابی و در جهت پرهیز از رقابت با بخش خصوصی» از اهداف این تصمیم اعلام شده است تا «از ورود و سرمایه گذاری در پروژه های مجتمع تجاری لوکس و مال ها در کلانشهر ها که عمدتاً با هدف عرضه برند های خارجی مورد استفاده قرار می گیرد توسط شرکت های بنیاد خودداری شود».
پیش از این محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان گفته بود، این نهاد با هدف حمایت از بخش خصوصی و توجه بیشتر به پروژه‌های ملی، حضور شرکت‌های گروه یک خود را در پروژه‌های پیمانکاری کمتر از 100 میلیارد تومان ممنوع کرده است.
به گفته وی، ورود سایر شرکت های تحت پوشش بنیاد از ابتدای امسال به پروژه های کمتر از 70 میلیارد تومان نیز ممنوع شده است.
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بالغ بر 150 شرکت را در بخش های عمران، کشاورزی، معدن، صنعت، انرژی، صنعت برق، امور فرهنگی و گردشگری تحت پوشش خود دارد که حدود 16 شرکت در حوزه های عمرانی و ساختمان سازی فعالند.