بخشنامه سپرده‌گیری ارزی و نرخ‌های سود به بانک‌ها ابلاغ شد

شنبه،۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳

بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه سپرده گیری ارزی به بانک ها، نرخ سود آن را به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار را به ترتیب 3، 2 و 4 درصد اعلام کرد.

بخشنامه سپرده‌گیری ارزی و نرخ‌های سود به بانک‌ها ابلاغ شد

براساس این بخشنامه که امروز به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد، بانک‌ها می‌توانند نسبت به سپرده گیری ارزی با تضمین بانک مرکزی اقدام کنند.
براساس اعلام بانک مرکزی، هشت شرط برای تکمیل ترتیبات سپرده‌گذاری ارزی اجرایی می شود.
نخست، بانک مجاز است نسبت به سپرده گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار از اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیردولتی با تضمین بانک مرکزی اقدام و با انجام هماهنگی لازم با اداره بین‌الملل این بانک، نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کند.
دوم، بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزی سپرده‌گذاری شده توسط بانک مرکزی تضمین می‌ شود.
سوم، دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله بوده و در صورت ارائه درخواست تمدید (پیش از سررسید) و موافقت این بانک، دوره یادشده برای دوره‌ یک ساله دیگر قابل تمدید خواهد بود.
چهارم، نرخ سود سپرده‌گذاری سالیانه برای اسعار یورو، درهم امارات و دلار به ترتیب 3، 2 و 4 درصد است.
پنجم، کارمزد عاملیت بانک سه دهم درصد نسبت به حجم سپرده دریافتی در پایان دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله پرداخت می شود.
ششم، در صورت درخواست متقاضی مبنی بر ابطال و یا دریافت سود، به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به سپرده گذاران، آن بانک باید نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام و مراتب را به اداره بین‌الملل این بانک جهت دریافت اصل و سود سپرده پرداختی منعکس کند.
هفتم، بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاری به صورت اسکناس نزد این بانک، به همان نوع ارز تودیعی و به صورت اسکناس و پرداخت سود به سپرده گذار به صورت ماهانه خواهد بود.
هشتم، درصورت درخواست ابطال سپرده ارزی تودیعی پیش از سررسید، نرخ سود سالیانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتیب یک، نیم و 1.5 درصد خواهد بود. به سپرده‌های ارزی کمتر از یک ماه سودی تعلق نمی‌گیرد.
به گزارش ایرنا، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی چهاردهم مردادماه با تشریح بسته جدید ارزی دولت اعلام کرد که از این پس افتتاح حساب های ارزی با تضمین بانک مرکزی از طریق بانک ها انجام می شود و این بانک پرداخت اصل و سود آن به ارزهایی که افتتاح حساب شده، تضمین می کند.