بورس با کمک پالایشگاه ها وارد کانال 140 هزار واحدی شد

دوشنبه،۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷

شاخص بورس امروز تحت تاثیر رشد بهای سهام شرکت های پالایشگاهی با رشد یک هزار و 726 پله ای نسبت به دیروز، برای نخستین بار در عمر 50 ساله خود توانست وارد کانال 140 هزار واحدی شود.

بورس با کمک پالایشگاه ها وارد کانال 140 هزار واحدی شد

نماگر بورس امروز با استقرار در جایگاه 140 هزار و 309 واحدی به کار خود پایان داد که رکوردی جدید برای بازار سرمایه کشور محسوب می شود.
عامل اصلی استقبال از سهام شرکت های پالایشی و به تبع آن رشد شاخص، ابلاغیه مربوط به اعلام نرخ جدید فرآورده های نفتی است.
بر اساس ابلاغ جدیدی که به پالایشگاه ها اعلام شده، از این پس نرخ فروش فرآورده های نفتی این شرکت ها بر اساس نرخ ارز در بازار ثانویه محاسبه می شود، پیشتر پالایشگاه ها ناچار بودند محصولات خود را بر اساس نرخ ارز رسمی چهار هزار و 200 تومانی به فروش برسانند.

رشد دسته جمعی شاخص های بازار سرمایه

براساس معاملات امروز 2 میلیارد و 467 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هفت هزار و 19 میلیارد ریال در 170 هزار و 302 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 505 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 226 واحد افزایش داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 160 واحد بالا رفت، این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز 2 هزار و هشت واحد افزایش یافت، این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) یک هزار و 503 واحد کاهش و شاخص بازار دوم بورس نیز 2 هزار و 330 واحد افزایش یافت.
بر این اساس در معاملات امروز نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبندر(پالایش نفت بندرعباس)، پارسان (نفت وگاز پارسیان)، وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) و شتران(پالایش نفت تهران)، با بیشترین تاثیر مثبت، شاخص را بالا بردند.

پالایشی ها در صدر معاملات

گروه فرآورده های نفتی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 237 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 438 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش یک هزار و 212 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش یک هزار و 81 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه خودرو با دادوستدی به ارزش 650 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه چند رشته صنعتی نیز با معاملاتی به ارزش 406 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود ساخت.

رشد فرابورس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 16 پله رشد کرد و در جایگاه یک هزار و 578 واحدی قرار گرفت.
همچنین در بازار فرابورس، بیش از 932 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از پنج هزار و 952 میلیارد ریال دادوستد شد.
همچنین در معاملات امروز نمادهای ذوب (ذوب آهن)، شراز (پالایش نفت شیراز ) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین سهم را در رشد شاخص فرابورس داشتند.