گوژپشت نوتردام برای اولین بار در تئاتر ایران

دوشنبه،۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵

اشکان صادقی با اشاره به اجرای «گوژپشت نوتردام» به سبک پاپرا-پرفورمنس تصریح کرد: در این نوع نمایش دیالوگ وجود ندارد و محتوا از طریق آواز و موسیقی به مخاطب منتقل می شود. 

گوژپشت نوتردام برای اولین بار در تئاتر ایران

وی با اشاره به اینکه در روزگار فعلی مخاطبان هنر، گرایش بسیاری به موسیقی و اجرای کنسرت پیدا کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در عرصه تئاتر، دیالوگ‌گویی و اجراهای سنتی از حوصله مخاطبان خارج شده و سبک اپرا-پرفورمنس به عنوان سبک جدیدی از اجرای تئاتر، مورد استقبال تماشاگران و هنردوستان واقع شده است. 
کارگردان نمایش «یرما» درباره اصطلاح «پاپرا» گفت: این نوع اجرا همان اپرای ابداعی از آندریا بوچلی خواننده نابینای اهل ایتالیا است که اپرا را به تنهایی برای مخاطب جالب نمی دانست او به همین دلیل آهنگ‌های خود را با اپرا ترکیب کرد و شیوه جدیدی با نام پاپرا ارائه کرد که این نمایش نیز از همان سبک پیروی می‌کند. 
الهام شکیب دیگر کارگردان این نمایش نیز گفت: داستان گوژپشت نوتردام تاکنون به این سبک نمایشی اجرا نشده است و برهمین اساس تمامی موسیقی ها از تئاتری که در کِبِک کانادا به زبان فرانسوی به اجرا درآمده اقتباس شده است و در ایران به شیوه اجرایی جدیدی به نمایش در می‌آید. 
وی درباره مشکلات اهالی تئاتر نیز اظهار داشت: تئاتر حرفه‌ای کشور به سمت تئاتر خصوصی رفته است و این مشکلی بسیار بزرگ در این حرفه محسوب می‌شود زیرا حمایت دولت از تئاتر، بی‌شک به هنرمندان قدرت و انگیزه بیشتری برای ادامه این راه می‌دهد. 
شکیب افزود: مشکلات مالی یکی دیگر از دغدغه‌های این روزهای تئاتر به شمار می‌رود و اهالی هنر تئاتر به حمایت از سوی دولت دلخوش هستند و امیدوارند این حمایت‌ها پررنگ‌تر شود. 
گوژپشت نوتردام که به عنوان یکی از شاهکارهای جهان شناخته می‌شود، تاکنون در هشت زبان مختلف و در 20 کشور، بیش از چهار هزار و 500 بار روی صحنه رفته است که این بار هنرمندان ایرانی آن را اجرا می‌کنند. 
بازیگران این نمایش اشکان صادقی، رایسا آوانسیان، حسام‌الدین مختاری، مهبد قناعت‌‍پیشه، نیما بختیاری و متین کاکاوند هستند که به همراه گروه حرکت این نمایش به هنرنمایی می‌پردازند. 
اشکان صادقی و آنیتا قالیچی نیز نویسنده اشعاری هستند که در این نمایشنامه به زبان فارسی برگردانده شده است. 
اجرای پاپرا-پرفورمنس گوژپشت نوتردام که از تاریخ 29 مرداد ماه آغاز شده است تا 20 شهریورماه 1397 در تماشاخانه باران ادامه دارد.