معتمدی: مردم برنده اصلی کنسرت خیابانی بودند

شنبه،۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵

محمد معتمدی خواننده موسیقی سنتی، گفت: برنده اصلی کنسرت رایگان خیابانی، مردم بودند که با بالاترین سطح شعور اجتماعی و فرهنگ با این اتفاق برخورد‌ کردند.

معتمدی: مردم برنده اصلی کنسرت خیابانی بودند

ارکستر سازهای ملی ایران به خوانندگی محمد معتمدی و رهبری علی اکبر قربانی، ساعت 21 روزهای پنج شنبه و جمعه هشتم و نهم شهریور قطعاتی از موسیقی ایرانی را در پارک آب و آتش تهران به صورت رایگان برای مردم اجرا کرد.
معتمدی خواننده توانای موسیقی کشورمان درمورد این اجراها، افزود: دو شب اجرای کنسرت خیابانی برای مردم، نیروی انتظامی و مسوولان فرهنگی شب بُرد بود و مردم ثابت کردند که با بالاترین سطح فرهنگی با این برنامه ها برخورد می شود و من هم بسیار خوشحالم که گشایشی در این زمینه شد.
معتمدی اظهار امیدواری کرد که در مناسبت های مختلف شاهد حضور همه همکاران و دوستان نوازنده و خواننده خود در سطح شهر باشد و در جاهایی همچون بوستان آب و آتش که می توان جمعیت را کنترل کرد کنسرت های خیابانی برگزار شود.
معتمدی، درباره طولانی شدن زمان دریافت مجوزهای لازم برای کنسرت خیابانی اظهار داشت: من فکر می کنم مقداری روی این واژه حساسیت ایجاد شد، چون شاید واژه مناسبی برای آن انتخاب نشد. شاید «کنسرت رایگان» واژه بهتری برای این اجراها باشد. 
وی افزود: وقتی کنسرت خیابانی می گوییم، چنین موضوعی به ذهن متبادر می شود که خیابان محل ازدحام و عبور خودروها و مردم بوده و جای برگزاری کنسرت نیست. به طور کلی هر مسوولی که این واژه را بشنود، رفتار متفاوتی با آن خواهد داشت.
این خواننده موسیقی سنتی،گفت:کنسرت دو شب قبل در فضای باز بزرگی در بوستان آب و آتش برگزار شد که چندان ارتباطی هم به «خیابان» نداشت .فضایی که شاید از سالها پیش برای چنین برنامه ها و نشاط شهروندان پیش بینی شده بود. 
معتمدی ادامه داد: این نخستین بار بود که مردم در یک ‌کنسرت عمومی و بدون دریافت هیچ گونه بلیتی، شرکت کردند و بسیار از این بابت خوشحالم. 
این خواننده ادامه داد: اسفند 95، پیشنهادی را در نشست خبری کنسرت کویر مطرح کردم که کنسرت هایی رایگان برای شهروندانی که نمی توانند بلیت تهیه کنند، برگزار شود. 
وی اضافه کرد: در طول سالهای فعالیت هنری خود می دیدم که فقط قشر خاصی از جامعه می توانند به کنسرت بیایند و اینکه جمعی از مردم حتی نمی توانستند به حضور در کنسرت عمومی فکر کنند من را آزار می داد.
به گفته معتمدی، پیشنهاد اسفند 95 او، همان زمان از سوی برخی مسوولان بسیار استقبال شد اما مشکلاتی بر سر امور اجرایی آن وجود داشت که این قضیه مسکوت ماند. 
معتمدی درخصوص مشکلات در مسیر اجرایی شدن پیشنهادش در سال 95 اضافه کرد: از جمله این مشکلات می توان به موارد امنیتی اشاره کرد و اینکه چطور بلیت ها در اختیار مخاطبان واقعی که ما پیش بینی کردیم قرار گیرد. ما می خواستیم بلیت، بسیار ارزان باشد به عنوان مثال هزار یا دو هزارتومان تا حتی کسی که پول آن را هم ندارد، کسانی مقابل گیشه باشند که آن را پرداخت کنند اما ورود به کنسرت، نظم و مقرراتی داشته باشد. 
معتمدی توضیح داد:همزمان با این پیشنهاد با چند فرهنگسرا هم گفت و گو کردیم اما پیش بینی شد که کنسرت ها، مراجعه کننده بسیاری خواهد داشت و نمی توان فضای محدود فرهنگسراها را کنترل کرد، به همین دلیل پروژه مسکوت ماند.

فضاهای ورزشی مناسب کنسرت رایگان نیست 

این خواننده در ادامه با بیان اینکه فضاهای ورزشی چندان مناسب کنسرت رایگان نیست، گفت:فضاهای باز وسیع همچون بوستان ها شاید مناسب تر باشد. 
معتمدی افزود: با ایجاد مشکلات اقتصادی اخیر برای مردم دوباره رایزنی با مسوولان را آغاز کردیم. موسیقی در این شرایط اجتماعی می تواند کمک کند تا بخشی از نگرانی ها و ناراحتی مردم از شرایط اقتصادی کاهش یافته و در ایجاد نشاط اجتماعی تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه تلاش های زیادی از سوی دوستان برای دریافت مجوزهای لازم برگزاری کنسرت رایگان در اماکن عمومی مناسب صورت گرفته است از نیروی انتظامی و همه نهادهایی که برای تامین امنیت برگزاری کنسرت در پارک آب و آتش همکاری کردند قدردانی کرد. 
معتمدی با بیان اینکه مسوولان نیروی انتظامی نگرانی و تردیدهایی در مورد تامین امنیت در این فضا داشتند، اظهار داشت: آنها سنگ تمام گذاشتند.
خواننده موسیقی سنتی درباره اینکه بسیاری معتقد به غیرممکن بودن برگزاری کنسرت رایگان بودند، گفت: همه کسانی که می گویند نمی شود حق دارند، هر فردی به هر شکلی کنسرت در فضای عمومی را تصور کند با اشکالاتی مواجه می شود، حتی کنسرت ما نیز اشکالاتی داشت به عنوان مثال شاید صدا خوب به همه جا نمی رسید و همه نمی توانستند در جای خوب، ارکستر را ببینند و یا می شد مانیتورهای بزرگی تعبیه شود که مردم دید داشته باشند و ارکستر را بهتر ببینند.
معتمدی ادامه داد: این را نیز بگویم که ما تقریبا چراغ خاموش جلو رفتیم و اعلام گسترده نکردیم چون تجربه نخست بود و نمی خواستیم با جمعیت بسیار گسترده مواجه شویم که نتوان آن را کنترل کرد و فقط روز قبل از برگزاری از طریق برخی خبرگزاری ها اطلاع رسانی کردیم. 
این خواننده اضافه کرد: در نهایت برنده اصلی مردم بودند که با بالاترین سطح شعور اجتماعی و فرهنگ با این اتفاق برخورد‌ کردند. برنده بعدی موسسه هنرهای معاصر، شرکت اراضی عباس آباد و نیروی انتظامی و ارکستر سازهای ملی هستند و من نیز برنده آخر هستم.