دولت دست از ‌قیمت‌گذاری محصولات صنعتی بردارد

يکشنبه،۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در نشست بررسی بسته حمایت از تولید، به بازخوانی سیاست‌های کلان صنعتی در طول برنامه ششم توسعه پرداخت و فضای باثبات اقتصادی، حمایت‌ها، مشوق‌ها و یارانه، بخش‌های اولویت‌دار، فضای رقابت، شفاف‌سازی در اقتصاد و سیاست‌های پولی و مالی را از جمله موارد اثرگذار بر توسعه صنعتی برشمرد.

دولت دست از ‌قیمت‌گذاری محصولات صنعتی بردارد

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در نشست بررسی بسته حمایت از تولید، به بازخوانی سیاست‌های کلان صنعتی در طول برنامه ششم توسعه پرداخت و فضای باثبات اقتصادی، حمایت‌ها، مشوق‌ها و یارانه، بخش‌های اولویت‌دار، فضای رقابت، شفاف‌سازی در اقتصاد و سیاست‌های پولی و مالی را از جمله موارد اثرگذار بر توسعه صنعتی برشمرد.

مهدی پورقاضی گفت: لازم است طی برنامه ششم از اعلام و اجرای سیاست‌های اقتصادی به صورت ناگهانی، بدون اعلام قبلی و به شکل غافلگیرانه خودداری شود. برای اجرای سیاست‌های اقتصادی عادی فرصت سه ماهه و برای اجرای سیاست‌های اقتصادی اضطراری فرصت یک ماهه بین اعلام عمومی سیاست و اجرای آن درنظر گرفته شود .همچنین ضرورت دارد، سیاست‌های اقتصادی از طریق یک سخنگو اعلام عمومی شود و مسئولان از اعلام سیاست‌های متناقض خودداری کنند. ضمن آنکه، انتظار فعالان اقتصادی این است که سیاست‌های سنجیده و پخته‌ای که حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد اتخاذ شود. از اعلام سیاست‌هایی که غیرقابل اجراست، مثل تخصیص ارز 4200 تومانی پرهیز شود تا اعتماد عمومی به دولت و سیاستگذاران که به شدت کاهش یافته به تدریج بازسازی شود.

 او ادامه داد: فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان انتظار دارند که در فرآیند تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های اقتصادی، از طریق تشکل‌های خود مورد مشورت قرار گیرند. همچنین باید به تشکل‌های ذینفع در یک تصمیم اقتصادی، امکان طرح و دفاع از نظرات و منافع خود داده شود. در عین حال سیاست‌های اقتصادی به نحوی تنظیم و اجرا شود که نیاز به دستگاه نظارتی، بگیر و ببندهای پلیسی و کنترل‌های فیزیکی نباشد.

حمایت‌ها مدت دار باشد

مهدی پورقاضی همچنین با اشاره به ویژگی‌های ضروری حمایتی‌ و تشویقی برای بخش صنعت گفت که در وهله نخست، هدف از هرگونه حمایت باید طور واضح و شفاف تبیین ‌شود. همچنین نوع حمایت باید متناسب با هدف تعریف شده باشد. در عین حال، مدت دوره اعمال سیاست حمایتی باید قبل از شروع حمایت تعیین شود و هیچ حمایتی بدون مشخص شدن پایان دوره حمایت انجام نگیرد. میزان حمایت طی همین دوره مشخص نیز  باید ترجیحاً روندی کاهشی داشته باشد.

پورقاضی در ادامه از تعیین بخش‌های اولویت‌دار برای توسعه صنعتی گفت و ادامه داد: محصولات صنعتی صادراتی که منجر به توسعه صادرات، توسعه بازارهای مقصد صادراتی و تنوع محصولات صادراتی به خصوص صادرات مبتنی بر منابع پایدار (نه منابع معدنی پایان‌پذیر) ‌می‌شوند، همچنین بخش‌های دانش‌بنیان مبتنی بر فناوری‌های روز و هوشمند و بخش‌های دارای بهره‌وری ارتقاء یافته، مبتنی بر پژوهش و دارای توسعه باید در اولویت قرار گیرند.

اقتصاد کشور از امتیازات ویژه زدوده شود

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تامین فضای رقابت از مهمترین پیش‌نیازهای توسعه و از جمله مهمترین سیاست‌های توسعه صنعتی است، درباره الزامات ایجاد فضای رقابت در کشور گفت: ساختار شورای رقابت باید تقویت شده و به طور مستقل از دولت عمل کند و دولت، قوه قضاییه و قوه مقننه نیز با تصمیمات شورای رقابت همراهی و همکاری کنند. البته، تصمیمات شورای رقابت باید در جهت تضمین فضای رقابت برای فعالان اقتصادی و در جهت کوچک شدن رانت‌ها ، امتیازهای ویژه و معافیت‌های ویژه در اقتصاد باشد.

مهدی پورقاضی با اشاره به اینکه توسعه اقتصادی در فضای فسادآمیز و دور از شفافیت به کندی انجام خواهد شد، افزود: دولت، مرکز آمار و بانک مرکزی باید شاخص‌های اقتصادی را به طور شفاف و در موقع مناسب اعلام عمومی کند و ساماندهی دولت الکترونیک و پنجره واحد با سرعت اجرا شود. استفاده‌کنندگان از منابع دولتی-عمومی و امتیاز‌های خاص، معافیت‌های خاص، همچنین استفاده‌کنندگان از منابع بانکی، مالی و ارزی  نیز باید اعلام عمومی شود.

 او در ادامه به دیگر الزامات شفاف‌سازی پرداخت و گفت: دولت از دخالت در تصدی‌گری و ‌قیمتگذاری خودداری کند. ‌قیمتگذاری برای کالاهای با انحصار دولتی، انحصار طبیعی یا هر نوع انحصار دیگری نیز باید توسط شورای رقابت انجام شود. تشکیل انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان توسط بخش خصوصی مورد حمایت دولت و قوه قضاییه قرار بگیرد. بانک مرکزی نیز باید بر عملکرد موسسات مالی - پولی که سپرده‌های سرمایه گذاران را جذب کرده‌اند نظارت کافی داشته باشد و میزان سلامت عملکرد آنان را اعلام عمومی کند.

از ریالی شدن منابع صندوق توسعه پرهیز شود

پورقاضی در ادامه روی سیاست‌های پولی و مالی تقویت‌کننده تولید دست گذاشت و گفت: دولت باید از ریالی کردن منابع صندوق توسعه ملی خودداری کند. همچنین باید تلاش شود که منابع این صندوق به صورت ارز به صندوق برگردد تا بتواند مورد استفاده سایر سرمایه‌گذاران قرار گیرد. در عین حال، نرخ بهره این صندوق جذاب‌ترین در منطقه باشد. برای این کار لازم است، دولت به مجلس لایحه بدهد. از دیگر موارد مهم در این بخش، تک‌نرخی کردن ارز است. به طوری که ارز ارزان برای هیچ‌کس در نظر گرفته نشود. اگر قرار است یارانه‌ای پرداخت شود، به طور ریالی و در انتهای کار به مصرف‌کننده نهایی پرداخت شود.

 او همچنین از ضرورت تنش‌زدایی در سیاست خارجی نیز برای توسعه صنعتی و حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیز سخن گفت.

وی با اشاره به نظر اغلب فعالان حاضر در کمیسیون مبنی بر این که وزارت صنعت، معدن و تجارت به جای دخالت مستقیم در امور تولیدکنندگان به بهبود فضای کسب و کار بپردازد، توضیح داد که فعالان اقتصادی عقیده دارند که دولت با تصمیمات هیجانی و خلق‌الساعه، تولیدکنندگان را در مضیقه قرار ‌می‌دهد.

پورقاضی با اشاره به بخشنامه‌ای که دولت در نیمه مرداد ماه در حوزه ارز صادر کرده است، گفت: دولت در این بخشنامه اعلام کرد که کسانی که قبل از تاریخ صدور این بخشنامه، اقدام به واردات کرده‌اند باید مابه‌التفاوت ارزی بپردازند. سپس بخشنامه دیگری صادر کرد و گفت این گروه‌ها مابه التفاوت بپردازند و برخی گروه‌ها نپردازند. یا برخوردهای شدیدی که به اسم مبارزه با احتکار با تولیدکنندگان صورت ‌می‌گیرد، به بی‌اعتمادی میان فعالان اقتصادی و دولت دامن ‌می‌زند. بنابراین مشکل اصلی تولیدکنندگان بیش از آنکه تحریم باشد، سیاست‌های داخلی است.