ریسک‌های بزرگ صنعت بیمه در زمان تحریم نیازمند راهکار

يکشنبه،۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲

یکی از مدیران صنعت بیمه گفت: هرچند در دوره پیشین تحریم ها ظرفیت های خوبی در صنعت بیمه برای توزیع ریسک های بزرگ و پوشش اتکایی کشتیرانی و صنایع نفت بوجود آمد اما باید برای این دوره راه حل هایی برای پوشش خطرات احتمالی فاجعه آمیز همچون نفتکش سانچی پیش بینی کرد.

ریسک‌های بزرگ صنعت بیمه در زمان تحریم نیازمند راهکار

در دوره پیشین تحریم ها که ارتباط صنعت بیمه ایران با شرکت های خارجی برای واسپاری بیمه های اتکایی بویژه در زمینه حمل و نقل و کشتیرانی قطع شد، صنعت بیمه به رهبری بیمه مرکزی صندوق «تحریم» و صندوق «ظرفیت مشترک شرکت های بیمه» را راه اندازی کرد تا بتواند پوشش مناسبی برای ریسک صنایع بزرگ از جمله صنعت نفت و کشتیرانی به شرکت های ایرانی ارایه کند.
در این دوره نیز صنعت بیمه امیدوار است با استفاده از همین ظرفیت ها، نیاز شرکت ها و صنایع ایرانی را برای گرفتن پوشش های بیمه ای در داخل رفع کند.
در این پیوند «مجید بنویدی» مدیرعامل بیمه میهن روز یکشنبه در نشست خبری درباره آینده بیمه اتکایی در کشور پس از اعمال تحریم های آمریکا اظهار داشت: هرچند حبس کردن ریسک در کشور ایده مناسبی نیست اما سازوکاری که در دوره پیشین تحریم ها رخ داد، این بود که ریسک صنایع بزرگ در کل صنعت بیمه توزیع شد و به این ترتیب شرکت ها از منافع حاصل از آن نیز بهره بردند.
وی افزود: البته باید توجه داشت که در آن زمان مسایلی همچون حادثه کشتی سانچی و انفجار در پتروشیمی ها رخ نداد و به خوبی ریسک ها مدیریت شد اما با توجه به اینکه سال گذشته صنعت بیمه با مخاطرات و خسارت های سنگینی روبرو شد، لازم است برای ریسک های بزرگ و فاجعه آمیز راه حل جدید اندیشید.
این مدیر صنعت بیمه ادامه داد: البته پهناور بودن ایران سبب شده با وجود اینکه کشوری زلزله خیز به شمار می رود، حجم خسارت های وارده چندان بالا نباشد؛ برای نمونه در زلزله کرمانشاه شرکت های بیمه 150 هزار میلیارد تومان خسارت پرداختند.
بنویدی، در ارزیابی خود از فضای کسب و کار کشور و اثر آن بر صنعت بیمه، آن را به مباحث ارزی مرتبط دانست و گفت: در حوزه درآمدی با افزایش نرخ ارز، سرمایه کارخانجات و صنایع افزایش یافته و به دنبال آن حق بیمه پرداختی به صنعت بیمه نیز رشد می کند اما در حوزه هزینه ای نیز از آنجا که صنعت بیمه ایران چندان در حوزه اتکایی خارجی واگذاری نداشته و ریسک ها در داخل توزیع شده است، خسارت های پرداختی در صنعت بیمه تا یک سال و نیم دیگر افزایش خواهد یافت.
بنویدی در پاسخ به اینکه گفته می شود ریسک ها در صندوق ظرفیت مشترک صنعت بیمه به درستی ارزیابی نمی شود، اظهار داشت: شرکت های بیمه که در این صندوق مشارکت داشتند، تا 50 درصد سود برده اند و اینطور نیست که این ظرفیت هایی که برای مقابله با تحریم ها در صنعت بیمه ایجاد شد، زیانده بوده است.
وی افزود: صندوق تحریم برای مواردی است که امکان واسپاری اتکایی آن به خارج نیست و همه ریسک ها به آن محول نمی شود.

باید به سمت گزارشگری بین المللی برویم

مدیرعامل بیمه میهن، حرکت به سمت استانداردهای بین المللی گزارشگری آی اف آر اس (IFRS) را برای صنعت بیمه اجتناب ناپذیر توصیف کرد و گفت: اکنون نسخه هفدهم این استانداردها در جهان تدوین و برای صنعت بیمه اجرایی شده است و شرکت های بیمه نیز باید تا سال 2019 این الزامات را رعایت کنند.
بنویدی با اعلام اینکه این استانداردها برای اتصال صنعت بیمه ایران به بازار بیمه اتکایی جهان ضروری است، گفت: نسخه هفدهم این گزارشگری مقرر می دارد که شرکت های بیمه در زمان انعقاد قرارداد بیمه نامه، باید کل درآمد و هزینه ناشی از آن را براساس ارزش روز محاسبه و هزینه ها را پیش بینی کنند تا حاشیه سود و منافع شرکت بیمه از هر بیمه نامه در همان لحظه شناسایی شود.
وی افزود: نسخه نهم استانداردهای آی اف آر اس که اکنون بانک های ایران ملزم به رعایت آن شده اند، قرار است از سال 2021 برای شرکت های بیمه اجرایی شود که در آن موضوع سرمایه گذاری و چگونگی محاسبه سود ناشی از آن دیده شده است.

رقابت سپرده بانکی و بیمه عمر در صورت افزایش نرخ سود

مدیرعامل بیمه میهن درباره اثر افزایش نرخ سود بانکی بر صنعت بیمه نیز توضیح داد: اگر نرخ سود در شبکه بانکی بالا رود، سود سرمایه گذاری شرکت های بیمه را افزایش می دهد اما از سویی، رقیب بیمه های عمر و پس انداز شرکت های بیمه خواهد شد.
بنویدی اظهار داشت: در این شرایط اگر شرکت های بیمه می خواند رشته بیمه عمر را توسعه دهند، باید آن را برای مردم جذاب کنند.

موفقیت سندیکا در پیگیری مطالبات صنعت بیمه

مدیرعامل بیمه میهن درباره عملکرد سندیکای بیمه گران ایران در حمایت از شرکت های بیمه نیز توضیح داد: این تشکل صنفی، محل همگرایی اعضاست و رسالت آن، این نیست که شرکت های بیمه به صورت انفرادی کمک کند.
بنویدی افزود: سندیکا در مسیر خود رو به جلو در حرکت است و به عنوان نماینده شرکت های بیمه در شورای عالی بیمه از شرکت ها دفاع می کند؛ حتی در حوزه های مالیاتی نیز پیگیری های خوبی را در شوراهای حل اختلاف مالیاتی داشته است.
وی افزود: سندیکا به عنوان یک سازمان هماهنگ کننده بیمه ای در مقایسه با دیگر تشکل ها خوب عمل کرده است و باید آن را حفظ کرد زیرا می تواند صدای واحد صنعت بیمه و پیگیر آن از نهادهای دولتی باشد.

وضعیت بیمه میهن 

بنویدی که از دی ماه پارسال مدیرعاملی بیمه میهن را عهده دار شده است، با ارایه گزارشی از عملکرد مالی این شرکت و چگونگی مدیریت زیان انباشته آن اظهار داشت: با اینکه بیمه میهن 10 سال قدمت دارد، اما نسبت به شرکت های هم دوره خود هنوز مسیر تکامل را طی نکرده است.
وی افزود: فروش هیجانی بیمه نامه در این شرکت در سال های 91 تا 93 بر سطح توانگری آن اثر گذاشت و سبب شد از بیمه مرکزی اخطار بگیرد و ناگزیر شد سطح فروش خود را کم کند؛ بنابراین در سال 94 سطح فروش آن کاسته شد اما خسارت های زیادی پرداخت.
این مدیر صنعت بیمه افزود: در سال های 96 و 97 در مجموع 60 میلیارد تومان از معوقات بیمه شخص ثالث پرداخت شد و اکنون این رشته بیمه ای از وضعیت بحرانی خارج شده است.