واردات آفت‌کش‌های زراعی تولید داخل ممنوع می‌شود

سه شنبه،۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲

مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: فقط سموم فاقد مشابه داخلی یا سموم دارای کمبود تولید، مشمول ارز اولویت یک کالایی می‌شود.

واردات آفت‌کش‌های زراعی تولید داخل ممنوع می‌شود

«پروین نباتی» افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌های گذشته با توجه به توانمندی کمی و کیفی برای تولید سموم کشاورزی، ارز دولتی به این اقلام تخصیص نمی داد.
به گفته این مسوول، در مقطعی که ارز مبادله‌ای و ارز متقاضی به کالاها تخصیص داده می‌شد، با پیگیری این وزارتخانه بخشی از سموم کشاورزی آماده که در داخل تولید می‌شد از فهرست کالاهای مشمول ارز مبادله‌ای حذف شد.
وی اضافه کرد: در رویه فعلی تخصیص ارز، به درخواست وزارت جهاد کشاورزی همه ثبت سفارش‌های سموم و کودهای کشاورزی به کارتابل وزارت جهاد کشاورزی منتقل شده و مسوولیت تخصیص ارز به مواد موثره و همچنین سموم آماده در حیطه آن وزارتخانه است.
وی ادامه داد: در سامانه، امکان تخصیص ارز رسمی 4200 تومانی برای همه سموم کشاورزی پیش بینی شده است اما در هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی، مقرر شد فقط سموم فاقد مشابه داخل یا سموم دارای کمبود تولید، مشمول ارز اولویت یک کالایی شود. 
نباتنی بیان داشت: توانمندی داخلی در زمینه تولید سموم مجاز با ذکر نام و درجه خطر آنها توسط سازمان حفظ نباتات احراز شده است، بنابراین امکان تفکیک کامل سموم در یک ردیف تعرفه وجود دارد.
وی اضافه کرد: تخصیص نیافتن ارز مخصوص کالاهای دارای اولویت (ارز رسمی) به سموم کشاورزی که در داخل تولید می شود مورد درخواست و پیگیری وزارت صنعت معدن و تجارت است.
چندی پیش رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشاورزی اعلام کرد: ممنوع کردن واردات سموم آماده که امکان تولید داخل دارند، با صرفه جویی ارزی می تواند به حفظ مشاغل مستقیم و غیرمستقیم در صنایع تولید سموم کشاورزی کمک کند.
«مسعود گیل آبادی» که در یک نشست خبری سخن می گفت، ابراز امیدواری کرد وزارت صنعت، معدن و تجارت به این خواسته انجمن توجه کند. زیرا این مسئله می‌تواند منجر به تعطیلی 64 کارخانه و بیکاری 10 هزار نفر شود.. (اینجا بخوانید)