شکایت از دو عضو فراکسیون امید در هاله‌ای از ابهام

يکشنبه،۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

فضای مجازی این روزها مملو از خبر شکایت 20 نماینده مجلس از دو عضو فراکسیون امید به دلیل نطق میان دستور آنهاست ولی هیچ منبع موثقی تاکنون وصول شکایت به این هیات را تایید نکرده و هیچ نماینده ای هم نگفته که از این دو شکایت کرده است.

شکایت از دو عضو فراکسیون امید در هاله‌ای از ابهام

این روزها بازار اخبار مجلس داغ است از طرح شفافیت آرا که فوریت آن با رای مجلسی ها رد شد تا نطق سالانه دو نماینده مجلس تهران و پیرو آن حرف و حدیث هایی که درباره جمع آوری امضا و شکایت 20 نماینده از آنان به هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان به راه افتاده است؛ خبری که صحت و سقم آن هنوز در ابهام بوده و وظایف این هیات را نیز در کانون اخبار قرار داده است.
ماجرا چه بود و چرا نطق دو نماینده مجلس جنجالی شد؟ داستان از این قرار است که چهار شنبه گذشته پروانه سلحشوری، غلامرضا حیدری و هاجر چنارانی سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نطق سالیانه خود در صحن به نوعی وضعیت موجود را به نقد کشیدند. نطق این نمایندگان جنجالی شد و برخی علیه آنها موضع گیری و حتی آن را ساختار شکنانه توصیف کردند.
داستان این جا تمام نمی شود، همان روز موج انتقاد ها شکل گرفت و روزهای پس از آن؛ هنوز ادامه دارد. برخی نطق آنان را طراحی اتاق فکر دشمن قلمداد کردند؛ شماری توهین آمیز درباره آنان سخن راندند و گفته می شود که حتی آنان را تهدید کردند.
در خبرهای رسانه ها و شبکه های اجتماعی نیز آمده است که 20 نماینده مجلس شکایت آنان را به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان برده اند؛ این حرف و حدیث و اما و اگرها هنوز هست، در حالی که در اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی این موضوع به صراحت ذکر شده است: «هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند.»
چنان که گفته شد در باره شکایت 20 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دو نماینده محل ابهام است از این رو تلاش شد با پیگیری از اللهیار ملکشاهی عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع دنبال شود. 
ملکشاهی در این زمینه به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: من ندیدم که شکایتی به ما رسیده باشد، حداقل من اطلاع ندارم.
وی گفت: قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در سال 91 به تصویب مجلس رسید و در آن پیش بینی شده است نمایندگان هر دوره هیاتی هفت نفره متشکل از تعدادی از نمایندگان را برای مدت چهار سال (یک دوره) تشکیل دهد. از نواب مجلس به این هیات اضافه می شوند و مابقی نیز از کمیسیون های مجلسی اعم از قضایی و حقوقی، اصل 90 و ... ثبت نام می کنند . در بین این نمایندگان رییس و نایب رییس انتخاب می شود که این هیات رسیدگی به شکایت هایی نمایندگان را برعهده دارد.
زمانی که هیات در رسیدگی به این نتیجه برسد که اقدامات، بیانات، رفتار و به طور کلی عملکرد نمایندگان خارج از وظیفه نمایندگی او بوده است، کار هیات در اینجا تمام می شود و قوه قضاییه در این شرایط مجاز می شود که به این موضوع وارد شود.
بخش دوم نیز به ارجاعاتی است که از طریق رییس مجلس وبه این هیات انجام می شود که راجع به تخلفات نمایندگان از نظر رفت و آمدها، غیبت های غیر موجه و رفتارهایی که رییس مجلس تشخیص دهد که در این هیات رسیدگی کند؛ در این شرایط اما هیات حکم می دهد و احکام آن مانند احکام تخلفات اداری است و ممکن است گاه تذکر شفاهی و کتبی و .. صادر شود و ممکن است تخلف یک نماینده در صحن علنی مجلس مطرح شود.
ملکشاهی درباره این نظر که «کار هیات نظارت به رسیدگی شکایت تقلیل یافته است»، گفت: این قانون جدید و جزو قوانین عادی است و بر اساس قانون عمل می کند و همیشه این گونه نیست و در مواردی خود هیات تخلفی را تشخیص دهد وارد عمل می شود، اما بر اساس قانون اساسی نمایندگان حق اظهار نظر در همه امور داخلی و بین المللی را دارند و هیچ نماینده ای را به دلیل اظهار نظر آن نمی توان تحت پیگرد و تعقیب قضایی قرار داد. 
به رغم این اظهار نظر ملکشاهی، علیرضا سلیمی، دیگر عضو هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس نظری دیگر دارد، وی به ایرنا گفت: من شکایت را با تعداد زیادی امضا شخصا دیدم.
وی در پاسخ به این پرسش که چه کسانی شکایت و آن را امضا کرده اند، فقط به این جمله استناد کرد که «خاطرم نیست، من شکایت را با تعداد زیادی امضا دیدم.»
به دنبال این بودیم که در گفت و گو با رییس و دیگر اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس تا حدودی ابهامات موجود را کنار بزنیم اما نه فقط ابهامی برطرف نشد بلکه سوال های بی پاسخ و ابهامات بیشتری ایجاد شد؛ در خبرها آمده است که 20 نماینده مجلس این شکایت را امضا کرده اند، اما مشخص نیست که چه کسانی هستند؟ چرا اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس این موضوع را هم رد و هم تایید می کنند؟ باید منتظر ماند که آیا ابهامات پیرامون این موضوع برطرف می شود یا نه.