پنج شرکت در حوزه بیمه زندگی تاسیس می‌شود

دوشنبه،۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۱

رییس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: پنج شرکت جدید متقاضی تاسیس و فعالیت در حوزه بیمه زندگی هستند که یکی از آنها عملیات اجرایی خود را آغاز کرده و یک شرکت نیز در مرحله پذیره نویسی است.

پنج شرکت در حوزه بیمه زندگی تاسیس می‌شود

«غلامرضا سلیمانی» در همایش «توسعه بیمه‌های زندگی» اظهار داشت: طبق تصمیم بیمه مرکزی، دیگر مجوز تاسیس شرکت های جنرال که در همه رشته های بیمه فعال است، داده نمی شود و باید شرکتها تخصصی شوند.
وی با انتقاد از پایین بودن ضریب نفود بیمه زندگی در ایران، افزود: در سال های اخیر بیمه زندگی رشد خوبی داشته و سهم 7.8 درصدی آن از بازار بیمه در سال 1392 به 14.4 درصد در سال 96 رسیده است.
سلیمانی یادآور شد: در سال 1390 فقط در سه شرکت سهم بیمه عمر بیش از 20 درصد پرتفوی آنها بود که اکنون به 10 درصد ارتقا یافته است.
رییس کل بیمه مرکزی رشد بیمه زندگی را مرتبط با فضای کسب و کار در کشور ارزیابی کرد و گفت: در زمان بروز تورم، افراد به دنبال دارایی فیزیکی برای حفظ ارزش سرمایه خود هستند، به همین دلیل در سال های اخیر که تورم در حد قابل قبولی مهار شد، بیمه های عمر رشد کرد.
وی افزود: اکنون با تغییراتی که در نرخ تورم ایجاد شده، این نگرانی وجود دارد که فشار به صنعت بیمه بیشتر شود و بیمه نامه های زندگی فروش نرود.
سلیمانی اظهار داشت: در این شرایط ، بیمه مرکزی وطیفه دارد با اصلاح آیین نامه ها و تسهیل امور، زمینه را برای رشد صنعت بیمه فراهم کند.
وی ضریب نفوذ بیمه در جهان را ۶.۱۳ درصد و سهم بیمه های زندگی از آن را ۳.۳۳ درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که میزان نفوذ بیمه در ایران ۲.۲۳ درصد و سهم بیمه های زندگی ۳۱ صدم درصد است.
این مسئول صنعت بیمه گفت: کشورهایی که در صنعت بیمه رشد خوبی داشته اند، در رشته بیمه های زندگی نیز توسعه یافته اند و در ایران نیز در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده سهم بیمه های زندگی به ۵۰ درصد پرتفوی صنعت بیمه برسد.
وی از محصولات نظام بانکی به عنوان رقیب بیمه های زندگی یاد کرد و پیشنهاد کرد که شرکت های بیمه از طریق بازار سرمایه این صنعت را رشد دهند.
سلیمانی از اینکه شرکت های بیمه در بورس فعال نیستند گلایه کرد و اظهار داشت: مهم این نیست که یک شرکت بیمه در بورس پذیرفته شود بلکه باید دید چقدر سهام آن در بازار سرمایه معامله می شود.
وی گفت: باید محصولات بیمه به قدری متنوع باشد که مردم احساس کنند سپرده گذاری در بیمه زندگی بهتر از داشتن حساب بانکی یا خرید سهام است.

بیمه زندگی به بازار سرمایه وصل شود

امیر صفری رئیس پژوهشکده بیمه نیز در این سمینار گفت: در کشورهایی که صنعت بیمه آن رشد کرده، بیمه زندگی 60 درصد از پرتفوی شرکت های بیمه را تشکیل می دهد در حالی که در ایران این سهم حدود 13 درصد است.
وی افزود: بررسی ها نشان می دهد یکی از دلایل افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشورهای توسعه یافته، رشد مناسب بیمه های زندگی است به شکلی که میانگین بیمه های زندگی در جهان 10 برابر بیشتر از ایران است.
این صاحب نظر در صنعت بیمه با یادآوری اینکه در برنامه ششم توسعه باید بیمه های زندگی سهم 50 درصدی از پرتفوی صنعت بیمه کشور داشته باشند، گفت: کارشناسان نرخ تورم، درآمد سرانه پایین، ریسک پذیری بالای مردم، شبکه فروش توسعه نیافته و تنوع نبودن محصول را از دلایل توسعه نیافتگی بیمه های زندگی در ایران برشمرد.
وی افزود: یکی از راههای پیشنهادی برای توسعه بیمه های عمر اتصال آن به واحدهای سرمایه گذاری در بورس است به شکلی که اوراق بهادار برای ریسک بیمه زندگی تهیه و در بازار سرمایه فروخته شود.
وی ایجاد بازار سرمایه ویژه بیمه های عمر را راهکاری دیگر برشمرد و گفت: در این صورت بیمه نامه های عمر اجازه معامله می یابند و دیگر بیمه گذاران با مشکل بازیافت بیمه نامها پیش از سررسید روبرو نمی شوند.