ایزوگام دلیجان در لبه پرتگاه

شنبه،۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴

کمتر کسی در ایران است که نام «دلیجان» را نشنیده باشد، آنچه باعث آوازه این شهر شده محصولی است که در صنعت ساختمان و ساخت و ساز کاربرد دارد به طوری که 70 درصد تولید آن مربوط به همین شهر است.

ایزوگام دلیجان در لبه پرتگاه

دلیجان در جنوب شرق استان مرکزی به عنوان سومین شهر صنعتی این استان، قطب تولید نوعی عایق رطوبتی به نام «ایزوگام» است که شهرت خود را مدیون همین است.
استان مرکزی 135 واحد عایق رطوبتی فعال با ظرفیت اسمی 156میلیون متر مکعب در سال دارد که دلیجان با ظرفیت اسمی تولیدی 137 هزار متر مکعب به عنوان قطب عایق رطوبتی استان و کشور مشهور است.
دلیجان سالانه بیش از 70 درصد از نیاز عایق رطوبتی کشور را تامین می کند و از این منظر فعالیت و رونق واحدهای مستقر در این شهر اهمیت بسیاری دارد.
واحدهای تولید عایق رطوبتی، پارسال از محل ایزوگام 33 میلیون دلار ارزآوری داشتند که سهم دلیجان هشت میلیون دلار بود.
آمارها نشان می دهد که ارزآوری صادراتی ایزوگام دلیجان در سال 96 نسبت به سال ماقبل آن 45 درصد افزایش داشته با وجود این، صنعت عایق رطوبتی این روزها با چالش هایی مواجه است که نیازمند رسیدگی است.
افزایش قیمت مواد اولیه، کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش، کاهش تولید، نبود تعادل در عرضه و تقاضا و تفاوت قیمت قیر در بورس از مهمترین مشکلات این صنعت است که باعث شده فشار مضاعفی به بخش تولید وارد آید و واحدهای تولیدی با حدود یک سوم ظرفیت به فعالیت خود ادامه دهند.
دبیر انجمن عایق رطوبتی دلیجان در این خصوص گفت: قیمت مواد اولیه امسال در همسنجی با پارسال به شدت افزایش یافته و نوسان دارد که این مهم موجب شده خرید مواد اولیه با مشکل مواجه شود و با نقدینگی محدود از پس تامین مایحتاج تولید برنیایند.
«ابوالفضل حیدری» افزود: قیر یکی از مواد اولیه تولید ایزوگام است که با نظارت دولت تولید و عرضه می شود اما، در چند ماه اخیر قیمت آن در بورس افزایش یافته و آثار این افزایش در روند تولید عایق رطوبتی نمایان می شود.
وی ادامه داد: تفاوت معنا داری بین قیمت قیر در بورس و بخش خصوصی وجود دارد و تهیه قیر از بورس برای تولید کنندگان مقرون به صرفه اقتصادی نیست و این در حالی است که شرایط همسانی برای صادرات قیر و تولیدات پوشش بام وجود دارد.
حیدری بیان کرد: قوانین سخت داخلی و تهیه قیر از بورس با فاکتور مرجع خرید، تولید و صادرات عایق رطوبتی را به شدت کاهش داده است به طوری که 30 درصد تولید کنندگان در بی تکلیفی به سر می برند و فعالیت واحد تولیدی سرپا به دو روز در هفته کاهش یافته و سایر واحدها نیز به صورت تک شیفت و یا غیرفعال هستند.
دبیر انجمن عایق رطوبتی دلیجان افزود: دولت باید با حمایت از تولید کنندگان راه صادرات را بازگشایی و هموار کند و قیمت های مواد اولیه با ثبات همراه باشد در غیر این صورت این صنعت با شتاب زیادی به ورطه سراشیبی و سقوط می افتد.
عضو اتحادیه عایق رطوبتی دلیجان نیز گفت: افزایش قیمت مواد اولیه، صنعت ایزوگام این شهرستان را به عنوان قطب تولید عایق رطوبتی کشور تهدید می کند.
«حمید خلیلی» افزود: قیر یکی از مواد اولیه اصلی برای تولید عایق رطوبتی است که قیمت آن 70 درصد نسبت به دو ماه گذشته افزایش یافته و نرخ عرضه هر کیلوگرم قیر از 12 هزار ریال اکنون به 22 هزار ریال و بیشتر رسیده است.
وی بیان کرد: برای تولید هر متر مربع عایق رطوبتی سه کیلو گرم قیر نیاز است و اگر دولت با نگاه حمایتی برای تامین مواد اولیه و ضروری تولید ایزوگام وارد نشود آینده روشنی فراروی این صنعت نیست.
عضو اتحادیه عایق رطوبتی دلیجان گفت: الیاف پلی استر نیز از دیگر مواد اولیه برای تولید عایق رطوبتی است که قیمت آن نیز نوسان دارد و در چند ماه اخیر به شدت گران شده است.
خلیلی ادامه داد: هر کیلوگرم الیاف پلی استر از 26 هزار ریال به 52 هزار ریال، هر کیلوگرم تیشو از دو هزار و 800 ریال به شش هزار و 300 ریال و فویل از 110 هزار ریال به 220 هزار ریال افزایش قیمت داشته است.
وی توضیح داد: کرایه حمل مواد اولیه نیز 30 درصد و دستمزد کارگر هم 20 درصد افزایش یافته است و مجموع این عوامل کمر تولید کننده را خرد کرده است.
عضو اتحادیه عایق رطوبتی دلیجان ادامه داد: قیمت تمام شده هر متر مربع عایق رطوبتی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه از 60 هزار ریال به 90 هزار ریال افزایش یافته و این معضلات باعث شده که کاهش تقاضا و عرضه در بازار رخ دهد و اثرهای آن به صورت محدودیت نقدینگی، مشکلات تولید کنندگان ایزوگام را مضاعف می کند.
خلیلی اظهار داشت: در شرایط کنونی تولید در این بخش به یک سوم ظرفیت اسمی کاهش یافته و ادامه این روند برای تولیدکنندگان دشوار است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: فعالان حوزه عایق های رطوبتی دلیجان مشکلاتی در خصوص نشان و برند تجاری دارند و در سال های اخیر برخی افراد و شرکت های سودجو با استفاده از نام و نشان عایق رطوبتی دلیجان به تولیدات این شهرستان لطمه وارد کرده اند.
«منوچهر توسطی» ادامه داد: تولیدکنندگان عایق های رطوبتی به دلیل کاهش تقاضای داخلی و رکود حاکم بر بازار برای گذر از این شرایط، تنها راه چاره را صادرات محصولات خود یافته اند که این امر نیز موجب تحمیل هزینه های گزاف است.
وی بیان کرد: نزدیک به 70 درصد نیاز کشور در حوزه عایق های رطوبتی مربوط به این استان بوده اما سهم صادرات محصول کمتر از 20 درصد است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: انجمن صنفی تولیدکنندگان عایق های رطوبتی شهرستان دلیجان برای افزایش صادرات، خواستار خروج محصول عایق رطوبتی صادراتی از گروه مواد و مشتقات نفتی به گروه کالای مصالح ساختمانی هستند.
توسطی گفت: ایزوگام در فهرست قاچاق کالا و سوخت قرار دارد و برای اخذ مجوز صادرات گمرک نیاز به ارایه فاکتور مرجع قیر خریداری شده دارد و این در حالی است که با شرایط نقدینگی محدود امکان خرید قیر از مجاری اصلی و بورس برای همه تولید کنندگان وجود ندارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: این موضوع سبب شده ماده مصرفی از طریق واسطه و با شرایط پرداخت مدت دار تامین شود که این وضعیت امکان ارایه فاکتور مرجع خرید قیر از بورس را منتفی می کند و خرید قیر از واسطه ها راه را برای فرار مالیاتی در بخشی از قیر تولیدی، توزیعی و صادراتی نیز فراهم کرده است.
استاندار استان مرکزی نیز در این مورد گفت: محصولات ایزوگام باید در قالب نمایشگاه وزین و با کیفیت همچون نمایشگاه گل و سنگ نما در دلیجان ارایه شود.
سید «علی آقازاده» افزود: قطعه زمینی برای این منظور به اتحادیه عایق های رطوبتی دلیجان واگذار می شود تا دستاوردهای صنعت عایق های رطوبتی در معرض دید همگانی قرار گیرد.
وی گفت: با برگزاری این نمایشگاه برای نخستین بار در کشور آخرین دستاورد صنعتگران عایق رطوبتی دلیجان معرفی می شود و بر پایی آن تاثیر بسزایی در افزایش تولید، صادرات و تولید ثروت دارد.
استاندار مرکزی با برشمردن توانمندی دلیجان در تولید عایق های رطوبتی کشور توضیح داد: دلیجان تنها خوشه صنعتی کشور در تولید عایق رطوبتی است که محصولات آن در بازار داخلی و خارجی شهرت دارد.
آقازاده ادامه داد: عایق رطوبتی در شمار محصولات نفتی قرار گرفته که باعث ناهماهنگی هایی در تعرفه های گمرکی و صادرات شده است.
وی افزود: استفاده از قیر در این صنعت محدود است به طوری که فقط نیم درصد از تولیدات قیر کشور در صنعت عایق رطوبتی کاربرد دارد.
استاندار مرکزی افزود: در تولید یک متر عایق رطوبتی با حجم چهار کیلوگرم، 52 درصد مصالح غیر قیر است و به همین دلیل باید این محصول در گروه تولیدات ساختمانی رده بندی شود.
آقازاده افزود: با توجه به حجم گسترده تولید عایق رطوبتی در دلیجان پیگیری برای خروج این محصول از گروه محصولات نفتی در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: امید است به زودی با پیگیری مستمر مشکل تولیدکنندگان ایزوگام رفع شود و تعرفه این محصول به گذشته برگردد و بر اساس مصالح ساختمانی محاسبه شود.
شهرستان دلیجان با 50 هزار نفر جمعیت دارای 400 واحد تولیدی گوناگون در چهار شهرک و ناحیه صنعتی است.