سهم صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی 2 رقمی می‌شود

شنبه،۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی کشور را 5 تا 6 درصد ذکر کرد و گفت: طبق پیش بینی تا سال 1404 این رقم به حدود 10 درصد افزایش می یابد.

سهم صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی 2 رقمی می‌شود

«مهدی کرباسیان» امروز در حاشیه مجمع عمومی سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به خبرنگاران گفت: سهم معدن و صنایع معدنی در تولیدخالص داخلی کشورهایی که دارای معدن هستند، به 16 درصد هم می رسد، بنابراین، حوزه معدن و صنایع معدنی در ایران هنوز جای رشد دارد.
وی اضافه کرد: قبل از انقلاب اسلامی، ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان فولاد بود اما اکنون به شرایطی رسیده ایم که پارسال 9 میلیون تن فولاد به ارزش بیش از 4.5 میلیارد دلار صادرات کردیم.
رئیس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: تکنولوژی ساخت فولاد و کارخانجات فولاد ایران با تکنولوژی های روسی و غربی آغاز شد ولی افتخار می کنیم که پارسال در حوزه آهن اسفنجی، سیستم های کاملاً ایرانی ساخته شد و اکنون به صادر کننده تکنولوژی تولید فولاد تبدیل شده ایم.
وی با اعلام افزایش 13 درصدی تولید در بخش معدن و صنایع معدنی در پنج ماه نخست امسال، گفت: تولید فولاد در پنج ماه نخست امسال 20 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت و امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.
کرباسیان گفت: با اینکه معدن و صنایع معدنی 5 تا 6 درصد در تولیدناخالص داخلی سهم دارد، در سال 96، حدود 22 درصد از صادرات و درآمدارزی صادرات غیرنفتی متعلق به این حوزه بود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: پارسال این سازمان نزدیک به 13 هزار شغل جدید ایجاد کرد که با سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری انجام شده، امیدواریم امسال 9 هزار شغل جدید ایجاد شود.
وی در زمینه تولید طلا نیز گفت: علاوه بر معدن بزرگی که اکنون در آذربایجان غربی و کردستان فعالیت می کند، پروژه زرشوران 2 ظرف یک ماه آینده کلنگ زنی می شود و به این ترتیب دو تن طلا به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد شد.
کرباسیان اضافه کرد: در سیستان بلوچستان، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی نیز معان خوبی کشف کرده ایم و به این ترتیب، نزدیک به 40 تن به ذخایر طلای کشور اضافه شد.
بر اساس این گزارش، مجمع عمومی سالانه ایمیدرو در جلسه امروز خود به اتفاق آرا و با حضور تمامی اعضا، گزارش عملکرد و صورت های مالی منتهی به 29 اسفند سال 1396 را تصویب کرد.
این مجمع که به ریاست محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت برگزار شد، تمامی اعضا شامل رییس هیات عامل ایمیدرو و نمایندگان وزارتخانه های تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصاد و دارایی، نیرو، صنعت معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه و همچنین بازرس قانونی و حسابرس مستقل حضور داشتند.
از جمله مشخصات گزارش مجمع سال 96، می توان به برگزاری پیش از موعد جلسه مجمع و همچنین کاهش بندهای گزارش حسابرسی اشاره کرد.
در انتهای جلسه نیز سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی سال 1397 انتخاب شد. از سوی دیگر روزنامه های سراسری اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه های کثیرالانتشار مجمع تعیین شدند.
ایمیدرو سازمانی دولتی و متولی راهبری توسعه، توانمندی سازی و رقابت پذیری بخش معدن و صنایع معدنی و تبدیل منابع و محصولات این بخش به ثروت پایدار کشور است.
سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور امروز در مجمع عمومی خود گزارش داد که تولید در سال گذشته از شرایط مناسبی نسبت به سال های قبل برخوردار شده است.
بر اساس این گزارش، در سال 1396 ارزش صادرات این بخش به 10.7 میلیارد دلار رسید که زنجیره فولاد، مس، روی و دیگر صنایع معدنی از این موقعیت بهره مند شدند.
در همین حال راهبردی که از نیمه سال 1392 به این سو توسط ایمیدرو اجرای شده، اثرات خود را بر بخش تولید برجای نهاده که مهمترین آن، رشد ظرفیت های تولید در کشور است.
در این میان حرکت زنجیره فولاد به سمت توازن از دستاوردهای شاخص سال قبل محسوب می شود. از نیمه دوم سال 92 تا پایان سال 96 ظرفیت های تولید کنسانتره سنگ آهن با رشد 80 درصدی، گندله سنگ آهن با افزایش 119 درصدی، آهن اسفنجی با رشد 65 درصدی و فولاد خام با افزایش 47 درصدی همراه شد.
گزارش ایمیدرو می افزاید: در مس کاتد ظرفیت تولید 85 درصد رشد یافته و بخش آلومینیوم نیز که با فعال شدن پروژه آلومینیوم جنوب، در حال ثبت رکورد است. با راه اندازی فاز نخست این کارخانه تا پایان سال، رشد حدود دو برابری ظرفیت تولید را تجربه خواهد کرد.