آژانس بین المللی انرژی: نفت به دوره حساس وارد می‌شود

شنبه،۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماه سپتامبر (شهریور-مهرماه) اعلام کرد: بازار نفت در حال ورود به یک دوره بسیار حساس است و احتمال کسری عرضه وجود دارد.

آژانس بین المللی انرژی: نفت به دوره حساس وارد می‌شود

آژانس بین المللی انرژی در آخرین گزارش خود نوشت، در یک ماه گذشته قیمت نفت خام برنت دریای شمال به حدود 70 دلار در هر بشکه کاهش یافت اما اکنون به طور تقریبی 80 دلار در هر بشکه است.
2 دلیل برای این نوسان وجود دارد: نخست اینکه، کاهش تولید نفت ونزوئلا همچنان ادامه دارد و دیگر آنکه، به موعد چهارم نوامبر (سیزدهم آبان) نزدیک می شویم که قرار است تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ایران اعمال شود.
تولید نفت ونزوئلا در ماه اوت به یک میلیون و 240 هزار بشکه در روز کاهش یافته است و اگر این روند ادامه پیدا کند، تا پایان امسال صادرات نفت این کشور به یک میلیون بشکه در روز می رسد.
اگر کاهش صادرات نفت ایران و ونزوئلا ادامه پیدا کند و تولیدکنندگان دیگر این افت را جبران نکنند، بازارها دچار کسری عرضه می شود و ممکن است بهای نفت بالا رود. 
پس از نشست ماه ژوئن (خرداد-تیرماه) اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در وین، عرضه نفت برخی کشورها افزایش یافته است.
عربستان و عراق در ماه اوت (مرداد-شهریورماه) روی هم 138 هزار بشکه افزایش تولید داشتند و هنوز در شمال عراق 200 هزار بشکه در روز ظرفیت اضافی برای افزایش تولید وجود دارد. 
بر اساس برآورد ماه اوت آژانس بین المللی انرژی، ظرفیت مازاد تولید کشورهای اوپک حدود 2 میلیون و 700 هزار بشکه در روز بود که 60 درصد آن به عربستان مربوط می شد اما در مورد ظرفیت مازاد، نکته اینجاست که مشخص نیست میزان آن چقدر است.
این فقط به مقدار ظرفیت مازاد تولید محدود نمی شود، بلکه پالایشگاه هایی که از نفت های ایران یا ونزوئلا تغذیه می کنند، از این پس باید برای خرید نفت مشابه با دیگران رقابت و تلاش کنند سطح تولید خود را در سطح بهینه نگه دارند.
نفت خام سبک نمی تواند جایگزین مناسبی برای نفت های ایران و ونزوئلا باشد.
حتی پیش از به حساب آوردن کاهش صادرات نفت خام ونزوئلا و ایران، تخمین زده می شد که این پالایشگاه ها در سه ماهه چهارم امسال ناچار شوند 500 هزار بشکه در روز از ذخایر انباری خود برداشت کنند.
هر گونه برداشت از ذخایر انباری به معنی کسری عرضه نفت در بازار است. 
در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (او.یی.سی.دی)، موجودی انبارهای نفت در پایان ماه ژوئیه (تیر-مردادماه) 50 میلیون بشکه کمتر از متوسط پنج سال گذشته بود. 

دورنمای مبهم درباره جبران افت عرضه

آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود تاکید کرد دورنمای روشنی برای جبران کاهش صادرات نفت خام ایران و ونزوئلا توسط دیگر تولیدکنندگان پیش رو نیست. 
انتظار می رفت تولید نفت برزیل در سال جاری میلادی 260 هزار بشکه در روز افزایش یابد اما به دلیل پاره ای مشکلات به طور متوسط فقط 30 هزار بشکه در روز به تولید امسال خود افزود.
البته تولید نفت خام آمریکا رو به رشد است و پیش بینی می شود در سال 2018 و 2019 میلادی به ترتیب به طور متوسط 1.7 میلیون و 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
شرکت ها با وجود افزایش قیمت ها، برنامه تولید خود را تعدیل نمی کنند؛ با وجود این، امسال رشد تولید نفت خام در این کشور نیز به سطح سال 2014 بر می گردد. 
از سوی دیگر، تولید نفت لیبی در ماه اوت به 950 هزار بشکه در روز افزایش یافت و به سطح تولید پارسال (یک میلیون بشکه در روز) رسید.
با این همه، وضعیت تولید نفت خام لیبی همانگونه که توسط شرکت ملی نفت این کشور اعلام شد، شکننده است. 

علایم کاهش تقاضای نفت در برخی کشورها 

تقاضای نفت در سال های 2018 و 2019 به ترتیب 1.4 میلیون و 1.5 میلیون بشکه در روز برآورد می شود. 
این پیش بینی در حالی صورت می گیرد که آژانس بین المللی انرژی، علایم کاهش تقاضای نفت در برخی کشورها را معرفی می کند. 
تقاضای بنزین در آمریکا به دلیل افزایش قیمت ها کاهش پیدا کرده است.
اروپا نیز در بازه زمانی ماه مه تا ژوئیه (اواسط اردیبهشت تا اواسط مرداد) تقاضای نفت کمتری نسبت به پارسال داشت.
تقاضای نفت ژاپن نیز با وجود دمای بالای هوا کم شده و بلایای طبیعی اخیر نیز بر آن تاثیر گذاشته است.
با وجود این، مهمترین خطر کاهش نرخ ارز در برخی کشورهای نوظهور است.
افزایش ارزش دلار آمریکا، هزینه واردات انرژی برای کشورهای واردکننده را افزایش می دهد. تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و چین نیز موجب کاهش تقاضای نفت می شود.
آژانس بین المللی انرژی تاکید کرد شرایط در ونزوئلا ممکن است بسرعت بدتر شود. کشمکش ها در لیبی ممکن است از سرگرفته شود و در فاصله 53 روز مانده به موعد چهارم نوامبر، شرکت ها و کشورها باید تصمیم خود را در مورد خرید نفت ایران بگیرند.
باید دید آیا دیگر تولیدکنندگان تصمیم به افزایش تولید می گیرند؟