کمبود نفت ایران در بازار غیر قابل جبران است

يکشنبه،۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

بلومبرگ در گزارشی تحلیلی نوشت: ظرفیت اضافی تولید کنندگان اوپک و غیر اوپک در حدی نیست که بتواند کمبود نفت خام ایران را جبران کند به خصوص در ماههای آینده که مصرف انرژی افزایش خواهد یافت.

کمبود نفت ایران در بازار غیر قابل جبران است

بلومبرگ به نقل از گروه مشاورین 'Energy Aspects' لندن نوشت: در روی کاغذ کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و روسیه، ظرفیت اضافی کافی برای جبران کمبود نفت ایران وجود دارد، اما در عمل، امکان تولید نفت برای ماه آینده غیر ممکن است.
بلومبرگ افزود: فصل زمستان فرا می رسد و بازار نفت به طور شدید تحت فشار است و بازار در هفته های آینده به سمت داغ شدن و افزایش بهای نفت سوق می یابد.
ظرفیت اضافی اعضای اوپک از دومیلیون بشکه در روز کاهش یافته. این کشورها در ماه ژوئن به دنبال افزایش تولید مورد اعتراض قرار گرفتند که چرا سهمیه تولید نفت خود در چهارچوب اوپک را نادیده گرفته اند. 
با برنامه ریزی روی کاغذ، عربستان سعودی باید تولید نفت خود را به 11میلیون و 500 هزار بشکه در روز افزایش دهد، این حرفی است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به بلومبرگ گفته است. اما توانایی تولید نفت عربستان در این حد هیچ وقت مورد آزمایش قرار نگرفته است. 
رساندن سقف تولید به این سطح چندین ماه طول خواهد کشید و برای این کار باید چاه های بیشتری مورد حفاری قرار گیرند.
برنامه حفاری چاه های نفت با پیش بینی های گذشته انجام نشده و از اهداف تعیین شده برای سال 2015 عقب افتاده است.
تعداد چاه های نفت حفاری شده در عربستان سعودی از ماه آوریل (فروردین ماه ) رو به فزونی نهاده اما هنوز در سطحی است که در بهار سال 2017 قرار داشت در حالی که عربستان می خواست تولید نفت خود را کاهش دهد و برنامه ای برای افزایش تولید نداشت.
آمریتا سن، و مایکل میدان، مشاورین بازار نفت در لندن دهم سپتامبر (19 شهریور ماه جاری) گفتند: با وجود این که عربستان توسعه چاه نفت خورایس را آغاز کرده و ظرفیت آن 300هزار بشکه در روز است اما سرعت عملیات از سطح پیش بینی شده، کندتر می باشد.
پس از دیدار های ماه ژوئن اعضای اوپک و صحبت های پرحرارت در مورد تولید نفت از منطقه مورد مشارکت عربستان با کویت، کارهای انجام شده بسیار جزئی است. از این رو، انتظار نداشته باشید تا سه ماهه اول سال آینده در این منطقه نفت تولید شود.
از طرف دیگر، الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه به بلومبرگ گفت: روسیه از ماه می (اردیبهشت ماه) تولید نفت خود را 250 هزار بشکه در روز افزایش داده است. روسیه توان افزایش 300 هزار بشکه ای نفت را دارد. اما در این خصوص تصمیم گیری نخواهد کرد تا زمانی که دوستان اوپک در اجلاس اواخر سپتامبر جاری (اوایل مهر ماه) در الجزیره به این جمع بندی برسند که دنیا نفت بیشتری نیازدارد.