نمایندگان کارگر و کارفرما بر حمایت‌های غیرنقدی اجماع دارند

يکشنبه،۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲

نشست های سه جانبه اعضای شورای عالی کار درباره افزایش هزینه سبد خانوار کارگری هنوز به نتیجه نرسیده است؛ با این همه، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجماع نمایندگان کارگران و کارفرمایان بر حمایت های غیرنقدی با هدف کنترل تورم خبر می دهد.

نمایندگان کارگر و کارفرما بر حمایت‌های غیرنقدی اجماع دارند

افزایش نرخ ارز در ماه های گذشته به تغییر محسوس قیمت کالاها و کاهش قدرت خرید کارگران منجر شده است؛ تا جایی که به گفته «علی خدایی» عضو شورای عالی کار، هزینه معیشت کارگران امسال 800 هزار تومان بیشتر از پارسال شده و از 2 میلیون و 690 هزار تومان به سه میلیون و 490 هزار تومان رسیده است.
با توجه به افزایش هزینه های سبد خانوار، از ماه ها پیش بحث حمایت از کارگران در قالب نقدی یا غیرنقدی مطرح شده اما هنوز شیوه اجرایی آن تعیین نشده است.
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد این وزارتخانه به تنهایی نمی تواند برای حمایت نقدی یا غیرنقدی از کارگران تصمیم گیری کند.
«احمد مشیریان» در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود گذشت بیش از پنج ماه از نوسان های اقتصادی هنوز درباره شیوه حمایتی از کارگران تصمیم گیری نشده است، یادآوری کرد: برای تعیین شیوه حمایتی از کارگران باید سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، اموراقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نتیجه برسند و دولت نیز باید در این باره تصمیم گیری کند.
وی گفت: دولت هنوز برای حفظ قدرت خرید کارگران و نحوه حفظ سبد معیشت آنها تصمیم خاصی اتخاذ نکرده است؛ بنابراین وزارت کار نیز امکان اتخاذ راهکار حمایتی از کارگران و اجرای آن را ندارد.

نظر نمایندگان کارگران و کارفرمایان

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: مسوولیت حمایت از کارگران به عهده دولت است و کارفرمایان نیز در این زمینه نقش دارند.
مشیریان افزود: کارفرمایان به دلیل شرایط اقتصادی از افزایش هزینه ها گلایه دارند و تاکید می کنند نمی توانند هزینه های حمایت از کارگران را متقبل شوند.
وی با بیان اینکه دولتی ها تمایل دارند با توزیع سبدعمومی از کارگران حمایت کنند، گفت: کارگران تاکید دارند که حمایت از آنها در قالب ستاد بن انجام شود تا از یک سو هزینه های خانوار کارگری تامین شده و از سوی دیگر با حمایت غیرنقدی از کارگران مانع افزایش نرخ تورم شد. 
بدون شک برای کاهش تبعات افزایش نرخ ارز بر زندگی کارگران که جزو قشرهای ضعیف جامعه به شمار می روند باید از آنها حمایت هایی صورت بگیرد اما نکته قابل توجه این است که این حمایت ها در اسرع وقت و با شیوه های غیرتورم زا انجام شود تا از کوچک تر شدن سفره های آنان جلوگیری شده و تورم بیشتری بر اقتصاد تحمیل نشود.