رییس جمهوری به سازمان ملل می‌رود

دوشنبه،۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رییس جمهوری به سازمان ملل عزیمت خواهد کرد و این فرصت مغتنمی است که بتوانیم در سطح ریاست جمهوری و وزیر خارجه دیدارهای متعددی با سایر مقامات در حاشیه اجلاس داشته باشیم.

رییس جمهوری به سازمان ملل می‌رود

بهرام قاسمی در نشست خبری با رسانه ها، در پاسخ به اینکه در برخی رسانه ها مطلبی منتشر شده مبنی بر اختلاف نظر میان رییس جمهوری و ظریف درباره حضور در مجمع عمومی سازمان ملل، افزود: این مطالب نادرست است.
وی ادامه داد: وزارت امور خارجه بر اساس مصالح و مقتضیات و پارامترهای موجود حول و حوش این اجلاس تصمیم گیری خواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: حضور در مجمع عمومی سازمان ملل امر جدیدی نیست و مسبوق به سابقه است و فرصت مهمی برای استفاده از ابزار دیپلماسی است و برای بیان دیدگاه های ایران و دیدارهای جانبی برای شنیدن نظرات کشورها است.
قاسمی در پاسخ به این که در جلسه شورای امنیت سازمان ملل چه کسی از سوی ایران حضور خواهد یافت و اهمیت حضور در این جلسه چه میزان است، گفت: در خصوص جلسه شورای امنیت سازمان ملل نظرات مختلف مطرح می شود که صاحب نظران می توانند دیدگاه های خود را داشته باشند و پدیده مبارکی است که می تواند به مسئولان ذیربط در اتخاذ تصمیم کمک کند اما سیاست وزارت خارجه منافع کشور است.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: درباره چگونگی حضور در این جلسه پس از اتمام بررسی های لازم اطلاع رسانی خواهد شد.
قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به توییت های چند روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان به نظر می رسد وقت کشی اروپا در اجرای تعهدات برجامی خود نسبت به ایران صبر ایران را لبریز کرده است، در این زمینه چه نظری دارید، گفت: موافق این نظر نیستم.
وی افزود: در حوزه دیپلماسی و روابط خارجی می توان بر اساس ضرورت و وضعیتی که یک کشور قرار دارد، مواضع مختلف اتخاذ شود و آنچه دکتر ظریف بیان کردند، گفته دقیقی است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که ایران ملتی صبور است، گفت: باور من این است که با مدیریت درست این مقطع را طی خواهیم کرد و امیدوارم به نتیجه مطلوب دست یابیم.

حمایت آمریکا از منافقین و پاسخ ظریف

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که اخیرا نیکی هیلی در حمایت از منافقین توییتی را بازنشر کرد که پیرو آن ظریف به مدیرعامل توییتر مطلبی را ارسال کرد، نظر وزارت امور خارجه در این زمینه چیست، گفت: گروه های تروریستی و معاند همواره در حد وسیعی از حمایت آمریکا برخوردار بوده و هستندو بدون حمایت آن ها ادامه حیات نخواهند داشت.
قاسمی افزود: توییت دکتر ظریف حتما مانند دیگر توییت ها آثار خود را خواهد داشت و باید تلاش کنیم تا گردانندگان توییتر متوجه شوند در دام گروه های تروریستی اسیر شده اند و به طور آگاهانه یا نااگاهانه در خدمت تروریست ها قرار دارند . این افشاگری ها می تواند تاثیرات بسزایی داشته باشد.
وی ادامه داد: بی شک آمریکا سعی می کند از این نوع ابزار حمایت کند و در جهت منافع خود و ایجاد تشویش و تاثیر بر افکار عمومی مردم ایران بهره مند شود.

نگران تحرکات ضد انقلاب نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: با توجه به شعور و آگاهی مردم ایران، این گونه رفتارها و اقدامات اثر چندانی نخواهد داشت و امروز شاهد سرخوردگی تروریست ها با توجه به حمایت های مالی که از آن ها می شود هستیم.
قاسمی در پاسخ به این که با توجه به ایام ماه محرم و برگزاری مراسم عزاداری در نمایندگی های ایران در دیگر کشور از نظر امنیتی تمهیدات لازم اندیشیده شده است یا خیر، گفت: همیشه در همه نمایندگی های ایران در دیگر کشور در ایام مشخص مراسم ها در سطح خوبی برگزار شده و خواهد شد و نگرانی در مورد تحرک عناصر ضد انقلاب نداریم.
وی یادآور شد: دولت باید مسئولیت حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات ها را داشته باشند و یک یا دو حادثه اخیر که تحت شرایط خاص صورت گرفت نمی تواند جمع بند خاصی را القا کند که نمایندگی های ایران از امنیت لازم برخوردار نیستند. ما نگران مسئله خاصی نیستیم.

مسلمانان چین و توییت پمپئو

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که نشست سه جانبه ایران، هند و افغانستان چه میزان در کاهش تحریم ها اثر گذار است، گفت: هر کشوری سیاست خود را خودش تعیین می کند و ما به سیاست کشورها احترام می گذاریم و امیدواریم این نشست ها، رایزنی ها و تماس ها با توجه به مجموعه مسائل منطقه و وضعیت فعلی جهان بتواند تاثیرات مثبتی را در قبال جمهوری اسلامی ایران و در قبال سیاست های قلدرمابانه آمریکا داشته باشد.
قاسمی در پاسخ به این که پمپئو مدعی شد چین صدها هزار مسلمان را در آن کشور آزار داده است و ایران در مقابل این عمل سکوت کرده، واکنش وزارت امور خارجه در این زمینه چیست؟ اظهار داشت: حرف های وی را نباید جدی گرفت و سخنی از زبان حاکمان ناآگاه آمریکا خارج نمی شود که از سر صداقت باشد و هدف خاصی را در جهت مخدوش کردن چهره ایران دنبال می کند.
وی ادامه داد: در خصوص مسلمانان چین سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از همه مسلمانان جهان است و در تماس هایی که با چین داریم، در این خصوص صحبت می کنیم و تلاش می کنیم اگر مشکلاتی وجود دارد، نقش مثبتی داشته باشیم و به آرامش و فضای مناسب تر خارج از هر گونه فضا سازی کمک کنیم.