گوش مردم را با مداحی‌های بی‌کیفیت خراب نکنیم

دوشنبه،۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: نگرانی خودمان را از روند مداحی‌های بی اصالتی که هر روز دامنه اش گسترده تر می شود، اعلام می کنیم؛ زیرا جامعه موسیقی نمی‌تواند نسبت به آن بی تفاوت باشد.

گوش مردم را با مداحی‌های بی‌کیفیت خراب نکنیم

حمیدرضا نوربخش در نشست ماهانه خانه موسیقی با محور موسیقی مذهبی و تعزیه افزود: ایام محرم و صفر ایام تعطیلی موسیقی است و ما امیدواریم که برنامه های موسیقی در هیچ ایامی تعطیل نشود. موسیقی ما اینقدر گسترده است و ابعاد مختلفی دارد که می تواند در همه ایام ساری و جاری شود. 
وی اظهار داشت: به هر حال سنتی شده که در این ایام موسیقی را تعطیل می کنند اما همین موسیقی سوگ هم فصل بسیار گسترده ای است که می توان در این ایام به آن پرداخت.
مدیرعامل خانه موسیقی گفت: در رسانه ملی هم متاسفانه این نوع مداحی های بی اصالت ترویج می شود که این جای تاسف دارد.

روضه خوانان و مداحان در قدیم افرادی خوش صدا بودند

نوربخش افزود: یکی از بستر های حفظ و انتقال موسیقی ما مراسم مذهبی بوده و موسیقی به دلیل ممنوعیت ها و محدودیت هایی که داشته به این نوع مراسم رفته برای اینکه بتواند خودش را حفظ کند و گسترش دهد. 
وی با بیان اینکه یکی از ویژگی های کسی که می خواست مداحی کند یا در منبر روضه بخواند، صدای خوب بود، ادامه داد: روضه خوانان و مداحان افراد خوش صدایی بودند و ضمن این خوش صدایی تعلیم هم می دیدند و تعزیه خوانان هم بسیار مفصل تر تحت آموزش قرار می گرفتند که نشان دهنده جاری بودن موسیقی ما در این مراسم بود.
نوربخش افزود:‌ متاسفانه امروز بلایی که بر سر موسیقی آمده بر سر این نوع خواندن هم آمده که بی هویت شده است. از یک آهنگ ها و موسیقی هایی الهام می گیرند که هم اشعار و هم موسیقی را با ابتذال روبرو کرده است.

نگذاریم گوش جامعه ما خراب شود

مدیرعامل خانه موسیقی گفت: باید تدبیری اندیشیده شود زیرا گوش جامعه ما در حال خراب شدن است و گوش مردم با موسیقی خوب فاصله گرفته است. نمونه های مداحی نظیر مرحوم ذبیحی وجود داشت که برخی به خاطر صدای ذبیحی، ماه رمضان سحرگاه به عشق شنیدن این صدا از خواب بر می خواستند.
وی افزود: اما اکنون مداحی چه شده که صدای مداحان نتراشیده و نخراشیده و واقعا گوش آزار است. هم آنچه می خوانند آزار دهنده است که بیشتر انسان را از معنویت و از این مجالس دور می کند. به همین خاطر ما این تقاضا را از همه رسانه ها داریم که آنچه که ترویج می کنند شناسنامه ای داشته باشد و از مداحان خوش صدا پخش کنند. 
نوربخش گفت:‌ همانطور که امروز به آواز خوب گوش نمی دهند در مداحی هم طوری شده که به سمت کسانی می روند که بیشتر شومن هستند که از محتوای مجالس سوگواری دور است. باید خودمان به اطرافیانمان هم این را متذکر شویم که برخی مداحی ها محتوایی ندارد و از آن بنیان ها دور است.
در ادامه مراسم مهدخت مخبر شاعره و ترانه سرا که با وجود کهولت سن به این نشست آمده بود پشت تریبون قرار گرفت و چند رباعی را در وصف فصل پاییز قرائت کرد.
سپس گروه تعزیه «راویان عشق» به اجرای قسمت هایی از تعزیه روز عاشورا پرداخت. اعضای این گروه تعزیه امیر زینلی، منصور تقدسی، مهدی قاسمی، عباس حیدری و میثم شکری بودند.