کالاهای احتکاری در شبکه‌های معین توزیع می‌شود

سه شنبه،۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صورت محرز شدن احتکار کالا از سوی افراد و با تشخیص محاکم تعزیراتی، این کالاها در شبکه های معین توزیع و با قیمت تثبیت شده در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

کالاهای احتکاری در شبکه‌های معین توزیع می‌شود

محمد شریعتمداری پس از مجمع عمومی عادی سالیانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درخصوص کالاهای احتکار شده و زمان توزیع آنها افزود: در این زمینه ستادی برای مبارزه با احتکار ایجاد شده است اما باید مراقب بود این ستاد به ناامنی در اقتصاد کشور بدل نشود.
وی ادامه داد: ستاد یاد شده به ریاست استانداران در استان ها تشکیل شده و از نظر تخصصی، همه فعالیت های مربوط به واحدهای تجاری که مسئولیت تامین کالا برای مردم را برعهده دارند از طریق «نظام ساماندهی انبارهای وزارت صنعت» اجرایی می شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآورشد: 510 هزار مرکز نگهداری کالا در سامانه انبارهای وزارت صنعت ثبت شده که و همه آنها در کنترل و نظارت دولت است. 
وی افزود: نمی توان به ظن قاچاق جلوی فعالیت اقتصادی افرادی را گرفت که کالاهای خود را در انبارهای قانونی نگهداری می کنند؛ در واقع این کالاها را نمی توان قاچاق محسوب کرد.
شریعتمداری ادامه داد: اگر افرادی باشند که کالاهای تولیدی یا وارداتی خود را بدون اطلاع مسئولان ذیربط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها در این انبارها نگهداری کنند، در صورت رسیدن گزارش احتکار با تشخیص محاکم تعزیرات، آن کالا از طریق شبکه توزیع معین، وارد بازار می شود.
وی گفت: اگر کالای احتکار شده کشاورزی باشد، شبکه توزیع آن در وزارت جهاد کشاورزی معین شده، اگر بهداشتی و درمانی باشد شبکه توزیع آن را وزارت بهداشت مشخص کرده و در صورت صنعتی بون، شبکه توزیع آن در وزارت صنعت معدن و تجارت است.
این عضو کابینه دولت تاکید کرد که کالاهای احتکاری در این شبکه‌ها با قیمت تثبیتی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

تولیدات یارانه دار کشور نباید صادر شود

شریعتمداری درخصوص ممنوعیت صادرات شیرخشک نیز گفت: در این زمینه پیشنهادی به دولت ارائه شده اما هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.
به گفته این مقام مسئول، نرخ شیر قابل خرید به وسیله صنایع لبنی توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با بار میکروبی معین و میزان چربی مشخص در قالب جدولی که متوسط قیمت هر کیلو شیر یک هزار و ۵۷۰ تومان است تعیین شده و انتظار عمومی بر این است که صنایع شیر ایران بتوانند با این قیمت از طریق دامداران به شیر دسترسی داشته باشند.
وزیر صنعت یادآور شد: پارسال در شرایطی که متوسط قیمت خرید هر کیلو شیر یک هزار و۲۵۰ تومان بود برخی صنایع لبنی هر کیلو شیر را کمتر از یک هزار تومان می‌خریدند و دامداران متضرر می شدند اما امسال شرایط بهتری برای دامداران کشور وجود دارد.
وی تاکید کرد: تقاضای ما از همه تشکل‌ها این است که شرایط را به گونه ای فراهم کنند تا منابع مورد نیاز صنایع شیر کشور به درستی فراهم شود.
شریعتمداری، جلوگیری از صادرات شیر خشک صنعتی به دلیل تغییر نرخ ارز را اقدام لازمی دانست و گفت: مجموعه صنعت شیر کشور از نهاده‌های تولیدی یارانه دار استفاده می‌کنند که محصول آن باید برای مردم ایران باشد نه اینکه به سایر کشورها صادر کنیم.
وی گفت: این تصمیم با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی اتخاذ شده و امیدواریم در آینده نزدیک وضعیت تحویل شیر خام به واحدهای تولیدی صنعتی لبنی روند بهبود خود را طی کند و نیازی به اخذ تصمیم جدید نباشد.

صنایع تولید فولاد در سواحل مکران مستقر می‌شوند 

وزیر صنعت معدن و تجارت در ادامه اظهار داشت: از آنجایی که موضوع آمایش صنعتی در کشور به تصویب مراجع ذیصلاح نرسیده، در گذشته مجوزهایی برای تاسیس برخی مراکز تولیدی آب بر داده شده است که آن روزها دچار مشکل تامین آب بودند یا امروز به دلیل شرایط اقلیمی با مشکل مواجه شده اند.
وی افزود: از این پس مجوز طرح صنعتی بدون بررسی دقیق زیرساخت های مورد نیاز از جمله آب در هیچ کجای ایران داده نمی شود.
شریعتمداری، مسائل زیست محیطی را در این زمینه بسیار مهم دانست و گفت: باید بتوانیم متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی و ساختار آب، کشور را در مسیر سازندگی و توسعه حفظ کنیم.
این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: در زمینه بازچرخانی آب در حوزه فعالیت‌های صنعتی اقدامات خوبی انجام شده و بسیاری واحدهای تولیدی در استفاده بهره ورتر از منابع آب تلاش گسترده ای داشتند.
وی گفت: امروز نزدیک به ۱۱۰ میلیون تن پروژه فولادی در انواع محصولات فولادی در دست اجرا داریم که افزون بر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد؛ همه این پروژه ها با استفاده از پساب ها، بازچرخانی آب و منابع آب موجود به کارشان ادامه خواهند داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: تاسیس واحدهای جدید فولادی باید به سواحل دریاهای کشور انتقال یابد که در این زمینه سواحل مکران از جمله مراکز خوب برای تولید فولاد خواهد بود.
به گفته این مقام مسئول، پیش بینی هایی انجام شده تا نهادهای عمومی غیردولتی و خصوصی تا سقف ۲۰ میلیون تن ظرفیت های جدید فولادی در سواحل مکران اجرا کنند که بررسی‌های اقتصادی آنها نیز انجام شده است.

ترخیص کالاها از گمرک

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه، به سفر چند روز گذشته خود به استان لرستان اشاره کرد و گفت: در هفته‌های اخیر برای حل مشکل ترخیص مواد اولیه گمرکات کشور تصمیم های خوبی اخذ شده است و همه کالاهایی که براساس ضوابط سابق ثبت سفارش شده یا با رویه های غیربانکی و به صورت بدون انتقال ارز به بنادر ایران وارد شده و دارای قبض انبار گمرک بودند، اجازه ترخیص یافتند.
وی همچنین با یادآوری ماده پنج بسته سیاست های ارزی اشاره کرد که پرداخت مابه التفاوت را برای همه کالاهای وارداتی الزام‌آور کرده است، افزود: مصوبه هیات وزیران برای معافیت مابه‌التفاوت ماشین آلات و تجهیزات مربوط به خطوط تولید، قطعات یدکی خطوط تولید و قطعات منفصله کمک قابل توجهی بود.
شریعتمداری درخصوص تسهیل در امر سرمایه در گردش نیز گفت: در این زمینه مباحث خوبی در جلسه های شورای پول و اعتبار داشتیم؛ بانک های عامل خط اعتباری واحدهای تولیدی را متناسب با افزایش نرخ ارز برای دسترسی آنها به منابع مالی برای تامین مالی واردات مواد اولیه فعالیت هایشان در دستور کار قرار دارند که می‌تواند برای حل مشکل تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی راهگشا باشد و آنها می‌توانند به همین میزان حد اعتباری واحدهای تولیدی نیازمند سرمایه درگردش را بالا ببرند.