کاهش زمان ترانزیت کالا از اروپا با افتتاح راه آهن قزوین - رشت

يکشنبه،۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن گفت: بهره برداری از خط آهن قزوین - رشت در کریدور شمال - جنوب، حمل و ترانزیت کالا از اروپا به کشورهای آسیای میانه را از 45 روز به 21 روز کاهش میدهد.

کاهش زمان ترانزیت کالا از اروپا با افتتاح راه آهن قزوین - رشت

«مصطفی معینی» افزود: ساخت و تکمیل دو پروژه ملی خط آهن قزوین - رشت به طول 285 کیلومتر (خط اصلی و فرعی) و مسیر ریلی مراغه - ارومیه به طول 185 کیلومتر برعهده این شرکت بود و امیدواریم هر دو پروژه بزودی به بهره برداری برسد.
معینی درباره خط آهن قزوین - رشت اظهار داشت: 40 درصد این مسیر ریلی بین قزوین - رشت در منطقه کوهستانی واقع شده و عملیات ساخت این مسیر را بسیار سخت کرده بود.
وی افزود: 10 درصد این خط آهن در مسیر تپه های ماهوری و 50 درصد دیگر در مسیر دشت واقع شده است و متخصصان ایرانی موفق شدند تمام این مسیر را با رعایت استانداردهای بین المللی آماده کنند.

100 کیلومتر از محور جنوب بازسازی شد

معینی با بیان اینکه با انجام تعمیر و نگهداری 11 ناحیه راه آهن متخصصان این شرکت نقش مهمی در تامین امنیت سیر و کاهش سوانح ریلی کشور دارند، افزود: در مجموع خطوط ریلی کشور به 17 ناحیه راه آهن تقسیم شده و سرویس و نگهداری 11 ناحیه آن با بیش از 6 هزار پرسنل بر عهده این شرکت فنی و مهندسی است.
این مقام مسئول درباره خط آهن محور جنوب و اهمیت آن اظهار داشت: این مسیر ریلی که از تهران آغاز و پس از گذر از اراک - درود - اندیمشک به اهواز منتهی می شود، قدیمی ترین مسیر ریلی کشور است و پس از 70 سال قدمت، 100 کیلومتر این مسیر صعب العبور توسط این شرکت بازسازی شده که در آن 80 تونل به طول 40 کیلومتر و 40 دستگاه پل به طول 10 کیلومتر وجود داشته است.
مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن بیان کرد: به علت افزایش حمل بار و مسافر در شبکه، این شرکت اکنون ساخت 500 کیلومتر خط دوم شبکه ریلی کشور را بر عهده دارد که ساخت خط دوم اندیمشک - اهواز به طول 140 کیلومتر در دست اقدام است و تا نیمه دوم امسال به بهره برداری می رسد.
به گفته وی، خط آهن اهواز - سربندر به طول 110 کیلومتر اکنون زیر بار ترافیک رفته است.
مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن اظهار داشت: این شرکت ساخت چند پروژه ریلی 3 و 4 خطه را بر عهده دارد که خط آهن میبد - زرین در منطقه مرکزی، مسیر ریلی اردکان - یزد، اصفهان - یزد و چادرملو بخشی این پروژه های 3 و 4 خطه است که در انتقال ذخایر معدنی منطقه مرکزی کشور به کارخانه های فولادسازی نقش مهمی را ایفا می کنند.

بازسازی متروی تهران کرج پس از 18 سال

وی گفت: پس از 18 سال شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) موفق به بازسازی خط مترو تهران - کرج شد تا همچنان قطارهای مترو بتوانند با اطمینان بیشتری مسافران را بین تهران - کرج و گلشهر جابجا کنند و به علت محدودیت های زیادی که در این مسیر داشتیم عملیات بازسازی آن شب ها انجام می شد.
معینی گفت: ساخت خط 7 مترو تهران در بخش بریانک تا استادیوم تختی به طول 15 کیلومتر بر عهده این شرکت بوده است و روسازی خطوط مترو 2 و 3 شهر مشهد نیز توسط متخصصان این شرکت آماده شد.
به گفته وی، اکنون تعمیر و نگهداری 170 کیلومتر از مترو تهران بر عهده این شرکت است و با شرکت های مترو اصفهان و قم برای شرکت در مناقصه ساخت مترو این دو شهر در حال مذاکره هستیم.

مذاکره با راه آهن کشورهای منطقه

مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن گفت: این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده تروارس بتنی و سوزنی در منطقه 400 میلیون نفری است و اکنون با مقامات راه آهن کشورهای پاکستان، عراق، افغانستان، ترکمنستان و سوریه در حال مذاکره برای صادرات فنی و مهندسی و تروارس های بتنی و سوزنی به این کشورها هستیم.
شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) یکی از بزرگترین شرکتهای اقماری راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال 1371 تاسیس شد و کمک به توسعه و نگهداری راه آهن کشور از وظایف اصلی این شرکت است.