لایحه بودجه 98 با توجه به تحریم‌ها تدوین می‌شود

دوشنبه،۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۲

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه بودجه 98 کشور با توجه به شرایط تحریم و مقابله با آثار آنها تدوین می شود.

لایحه بودجه 98 با توجه به تحریم‌ها تدوین می‌شود

«محمدباقر نوبخت» در نشستی با حضور رئیسان سازمان های مدیریت و برنامه ریزی سراسر کشوردر سازمان برنامه و بودجه، گفت: آمریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه و تبلیغ علیه کشور به دنبال ایجاد اختلال و خدشه دار کردن چهره ایران در میان سایر کشورها بود اما در این کار موفق نشد و دنیا پیمان شکنی آمریکا و پایبندی ایران به تعهدات خود را دید.
وی ادامه داد: پس از خروج آمریکا از برجام، دولت در بخش اقتصادی تصمیم هایی را اتخاذ کرد و براین اساس بسته ای مشتمل بر 12 برنامه تهیه کردیم.
نوبخت توضیح داد: برای تدوین این بسته ها لازم بود ابتدا پیش بینی درستی از اینکه اگر تحریم ها بازگردد چه اتفاقی می افتد را تبیین و آثار آن را در دستگاه های مختلف ارزیابی کنیم و سپس اقداماتی که باید دستگاه های اجرایی کشور انجام دهند را برنامه ریزی کردیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: آثار بعدی تحریم روی بودجه است؛ بنابراین سناریوهای آثار تحریم ها بر میزان صادرات نفت و پیامدهای آن بر بودجه را در نظر گرفتیه و پیش بینی کردیم چه بودجه ای باید داشته باشیم تا آثار سو تحریم را کم کنیم.
نوبخت افزود: همچنین برای اتمام طرح های عمرانی، بسته ای تدوین و در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مطرح و برای اقتصادی کردن این پروژه ها برای جذب سرمایه گذاران، پیشنهادهایی را ارایه کردیم.
وی تاکید کرد: برای واگذاری طرح های عمرانی باید امتیازهایی قائل می شدیم که البته شورا پیشنهادهای ما را تایید کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: تحریم بر تولید نیز اثر می گذارد؛ بنابراین براساس مصوبه های شورای هماهنگی سران سه قوه مقرر شد یک میلیارد دلار برای اشتغالزایی بخش تولید اختصاص یابد. 
وی گفت: در شرایط تحریمی بسته ای برای تسریع در تکمیل طرح های ناتمام از طریق برخورداری از مشارکت بخش غیردولتی تدوین کردیم و انتظار داریم سازمان های مدیریت سراسر کشور پیگیر واگذاری یا مشارکت طرح ها باشند.
نوبخت تاکید کرد: باید آثار سو تحریم ها را از معیشت، زندگی و اقتصاد مردم دور کنیم یا به حداقل برسانیم.
رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در کنار بسته حمایت از تولید، بسته حمایت از پیمانکاران را نیز در نظر گرفتیم؛ ضمن آنکه بسته جبرانی برای آحاد مردم تعیین شده و علاوه بر آن بسته خاصی برای اقشار کم درآمد درنظر گرفتیم و منتظر بازگشت رئیس جمهوری از نیویورک هستیم. 
بنا بر این گزارش، در نشست امروز رئیسان سازمان و مدیریت برنامه ریزی استانها با حضور محمدباقر نوبخت، عملکرد سازمان ها در استان ها و مشکلات آنها بحث و مورد بررسی قرار گرفت.