تفاهمنامه ریلی مناطق آزاد ماکو و ارس با راه آهن امضا شد

شنبه،۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، مناطق آزاد ماکو، ارس و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تفاهمنامه مطالعاتی ساخت مسیر ریلی جلفا- پلدشت- چشمه ثریا را امضا کردند.

تفاهمنامه ریلی مناطق آزاد ماکو و ارس با راه آهن امضا شد

«مرتضی بانک» مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، «سعید محمدزاده» مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، «محسن نریمان» مدیرعامل منطقه آزاد ارس و «غلامرضا سلیمانی» مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، عصر شنبه این تفاهمنامه را به امضا رساندند.
در این تفاهمنامه برای انجام همه عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تاسیسات جانبی، ساخت ایستگاه ها، خطوط فرعی در مناطق آزاد ارس و ماکو توافق شد با تایید شرکت راه آهن سرمایه گذاری با اولویت بی.او.تی (ساخت- بهره برداری- واگذاری) و تامین مالی مناطق آزاد ماکو و ارس عملیاتی شود.
مدت اجرای این تفاهمنامه 9 ماه است و نمایندگان طرف های حاضر موظف شدند چهار هفته از تاریخ ابلاغ این تفاهمنامه برنامه زمانبندی شده خود را با توجه به اولویت های تعیین شده ارائه کنند.

لزوم تسریع در اتصال راهگذرهای ریلی شمال- جنوب و شرق و غرب 

مشاور رییس جمهوری در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: اتصال شبکه ریلی در راهگذرهای شمال- جنوب و شرق- غرب برای مناطق آزاد اهمیت زیادی دارد، زیرا تسهیل تردد در این مسیر می تواند برای مناطق آزاد و اقتصاد ملی تحرک بزرگی را به وجود آورد.
مرتضی بانک یادآوری کرد این شبکه ریلی حدود 200 کیلومتر است و می تواند جمهوری اسلامی ایران را از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی و از طرف دیگر به کشورهای آسیای میانه متصل کند و در توسعه اقتصادی و رشد مناطق آزاد ماکو و ارس بسیار تاثیرگذار باشد.
وی ابراز امیدواری کرد مطالعات این شبکه ریلی در شمال غربی کشور با سرعت بیشتری دنبال شود.
بانک همچنین تصریح کرد باید در منطقه جنوب کشور هر چه زودتر شاخت خط آهن خرمشهر- ماهشهر با مشارکت منطقه آزاد اروند عملیاتی شود تا با اتصال آن به بندر بصره ترانزیت ریلی در راهگذر شمال- جنوب کشور بیش از پیش تسهیل شود.

140 میلیون دلار صرفه جویی سوخت در سال 1396

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: توسعه شبکه ریلی و یکپارچگی آن با حمل و نقل جاده ای در کاهش مصرف سوخت و هزینه های جانبی اقتصادی تاثیر بسیار مثبتی دارد و در پایداری اقتصاد ملی اثربخش است.
سعید محمدزاده افزود: شبکه ریلی به ازای هر تن-کیلومتر بار، 2 صدم دلار در مصرف سوخت صرفه جویی دارد و اگر ما بتوانیم 30 میلیارد تن بار را به روی ریل منتقل کنیم بیش از 600 میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی خواهیم کرد.
وی بیان کرد: خوشبختانه با افزایش حمل بار در شبکه ریلی پارسال 140 میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی داشتیم 
معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد هر چه زودتر منطقه آزاد اروند به بندر ماهشهر متصل شود.
به گفته وی، شرکت راه آهن برای این پروژه ملی 150 میلیارد تومان آورده در نظر گرفته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز گفت: ایجاد این شبکه ریلی در اتصال راه آهن ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا مزیت های زیادی دارد و امیدواریم برای ساخت این شبکه ریلی همکاری های خوبی بین راه آهن و منطقه های آزاد به وجود آید.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز تصریح کرد: عمران و آبادانی وظیفه اصلی مناطق آزاد کشور است تا با افزایش تولید در این مناطق میزان صادرات از مناطق آزاد کشور به کشورهای دیگر بیشتر شود.
سلیمانی افزود: در پنج سال گذشته کارهای عمرانی بزرگی در منطقه آزاد ماکو انجام شده و امیدواریم ساخت این شبکه ریلی منشا توسعه اقتصادی برای منطقه های آزاد ماکو و ارس باشد.
بر اساس این گزارش، هفت منطقه آزاد کیش، قشم، چابهار، اروند، انزلی، ارس و ماکو در بخش های صنعتی، گردشگری، کشاورزی و خدماتی قابلیت ها و فرصت های متعدد سرمایه گذاری دارد. 
معافیت مالیاتی 20 ساله اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در هر فعالیت اقتصادی، معافیت عرضه کالا و خدمات در مناطق از مالیات بر ارزش افزوده، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه و سود فعالیت های اقتصادی در مناطق و امکان مالکیت 100 درصدی خارجی در شرکت هایی که در مناطق تاسیس می شود از اهم مشوق های قانونی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد است.
برخورداری سرمایه گذاران از حمایت و تضمین دولت، امکان استفاده سرمایه گذاران از منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد، بی نیازی به روادید قبل از ورود به این مناطق، مستثنی بودن تجارت خارجی مناطق از مقررات واردات و صادرات سرزمین اصلی، امکان تاسیس بانک برون مرزی و شعب بانک های خارجی و فضای کسب و کار مناسب و سهل نسبت به سرزمین اصلی از دیگر مشوق های مناطق آزاد برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی به شمار می رود.
منطقه آزاد ماکو شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان است و در منتهی الیه شمال غرب کشور قرار دارد. 
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است. 
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگ ترین منطقه آزاد کشور 140 کیلومتر با جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر با ترکیه مرز مشترک دارد.