بورس در آستانه ورود به کانال 200 هزار واحدی قرار گرفت

يکشنبه،۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷

شاخص بورس امروز با رشد هفت هزار و 697 پله ای در جایگاه 195 هزار و 104 واحدی ایستاد.

بورس در آستانه ورود به کانال 200 هزار واحدی قرار گرفت

رشد بی سابقه شاخص بورس که در سایه اقبال عمومی به بازار سرمایه و ورود نقدینگی های جدید رخ داده، همچنان ادامه دارد به طوری که نماگر بورس در آستانه ورود به کانال 200 هزار واحدی قرار گرفته است.
در معاملات امروز، چهار میلیارد و 812 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 17 هزار و 761 میلیارد ریال در 271 هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 2 هزار و 249 واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، یک هزار و 248 واحد رشد داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 882 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز هشت هزار و 509 واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) 6 هزار و 231 واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 12 هزار و 639 واحد افزایش یافت.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای کگل(صنعتی و معدنی گل گهر)، فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه)، کچاد(صنعتی و معدنی کچاد) و پارس (پتروشیمی پارس) با رشد خود بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

صدرنشینی فلزات اساسی

گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 617 میلیون سهم به ارزش سه هزار و 315 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه فرآورده های نفتی به ارزش 2 هزار و 589 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 2 هزار و 362 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه خودرو با دادوستدی به ارزش یک هزار و 424 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه سرمایه گذاری ها نیز با معاملاتی به ارزش یک هزار و 46 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

رکوردشکنی فرابورس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 77 پله رشد کرد و در جایگاه 2 هزار 228 واحدی قرار گرفت.
در بازار فرابورس، بیش از یک هزار و 102 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از 6 هزار و 87 میلیارد ریال دادوستد شد.
برپایه معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، ذوب (ذوب آهن) و شاوان (پالایش نفت لاوان) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.