آغاز ساخت مخازن بزرگ نفتی در سواحل دریای عمان

دوشنبه،۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
گامی ارزشمند در توسعه مکران و جنوب شرق کشور

مراسم امضای قراردادساخت مخازن ذخیره‎سازی نفت خام و تاسیسات جانبی در بندر جاسک به روش BOT بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت پتروامیداسیا وابسته به گروه مدیریت سرمایه‎گذاری امید برگزار شد.

آغاز ساخت مخازن بزرگ نفتی در سواحل دریای عمان

به گزارش خبرنگار اقتصاد کارا، با ساخت این مخازن و انتقال نفت خام از فاصله هزار کیلومتری حوزه غرب کارون و منطقه گوره استان بوشهر به جاسک ، سکوی جدیدی برای صادرات نفت ایران ایجاد خواهد شد که در خلیج فارس مستقر نیست.

در مراسم امضای این قرارداد که  با حضور قائم مقام و معاونین وزیر نفت، اعضای کمیسیون انرژی مجلس، استاندار هرمزگان، اعضای هیات مدیره بانک سپه، مدیرعامل و اعضای هیات مدیره گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و خبرنگاران رسانه‎ها در باشگاه کوشک وزارت نفت برگزار شد، بر توسعه منطقه بزرگ مکران و فرصت مغتنم بهره‌مندی از ظرفیت‌های سازندگان و مشاوران داخلی و اشتغال‌زایی در جنوب‎شرق کشور که از محرومیت‎های دیرساله رنج می‎برد، تاکید شد.

مهندس احمد ابراهیمی مدیرعامل گروه سرمایه‎گذاری امید در گفت‎و‎گو با خبرنگار ما به تشریح دلایل تصمیم‎گیری و مشارکت در این طرح بزرگ پرداخت و گفت: در سند راهبردی این شرکت مادر، سرمایه‎گذاری در طرح‎های زیرساختی، توسعه‎ای و ارزش‎افزا مد نظر قرارگرفته است. کسب سود بیشتر به هر قیمت در هدف‎گذاری هلدینگ امید نیست. از اینرو ما تاکید فراوان داریم که این ظرفیت عظیم هرگز نباید به دام دلال‎بازی،بورس‎بازی و سفته‎بازی بیفتد

وی در ادامه گفت: کمک به اقتصاد ملی، حمایت از تولید داخلی، سرمایه گذاری در طرح‎های استراتژیک و توسعه جنوب‎شرق ایران و اشتغالزایی در این منطقه ، از دلائل ورود مجموعه امید  به موضوع سرمایه‎گذاری در بندرجاسک استان هرمزگان و در سواحل دریای عمان است.

وی افزود: احداث مخازن ذخیره‎سازی نفت خام دربندرجاسک در مدت 3 سال و برای ذخیره‎سازی 10 میلیون بشکه انواع نفت خام سبک و صادراتی ایران در فاز اول برنامه‎ریزی شده است. فازهای 2 و 3، ظرفیت مخازن را به 20 و 30 میلیون بشکه نفت در سواحل دریای عمان خواهد رساند.

وی نزدیکی به آب‎های اقیانوسی، نزدیکی به کشورهای شبه قاره هند و چین، قرارگرفتن در نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب و همچنین ایجاد بسترهای پایدار برای امنیت انرژی در کشور را از مزایای این سرمایه‎گذاری ذکر کرد و گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با شرکت ملی نفت ایران، شرکت گروه مدیریت سرمایه‎گذاری امید از طریق پتروامیدآسیا که از شرکتهای زیر مجموعه این هلدینگ است،بدنبال تجربه موفق مشارکت در سرمایه‎گذاری طرح مشابهی در گناوه، وارد این طرح بسیار استراتژیک شده است.

مهندس ابراهیمی افزود: مطابق شرایط پیمان، سرمایه‎گذار در مدت 3 سال نسبت به تامین سرمایه، طراحی، تامین کالا و تجهیزات، ساخت و راه اندازی مخزن اقدام و طی مدت 15 سال نسبت به تعمیر، نگهداری و بهره‎برداری از آن اقدام می‎نماید و مالکیت آن در پایان دوره 15 ساله به شرکت ملی نفت ایران منتقل می‎شود.

دکتربهزاد شیری عضو هیات مدیره شرکت نیز گفت:صد در صد سهام پتروامیدآسیا متعلق به گروه مدیریت سرمایه‎گذاری امید است. ماموریت تعریف شده برای شرکت بطور تخصصی در حوزه نفت و انرژی است.

وی با اشاره به برنامه‎های توسعه‎ای در این حوزه گفت: رسیدن به سهم 40 درصدی در مخازن نگهداری نفت از برنامه‎های مورد نظر این هلدینگ برای شرکت پتروامید در حوزه انرژی است. برای انجام تعهدات شرکت در بازه زمانی مورد توافق، کمیته نظارت بر پروژه را شکل داده‎ایم که وظیفه‎اش نظارت منظم بر روند پیشرفت کار و گزارش دقیق به شرکت پتروامید و شرکت مهندسی و توسعه نفت(متن) است تا دغدغه‎ها بطور کامل رفع شده و زمان‎بندی رعایت شود.

وی رقم سرمایه‎گذاری در طرح ایجاد مخازن که دریافت‎کننده نفت گوره خواهد بود را 200 میلیون یورو ذکر کرد.

مبداء خط  انتقال از منطقه گوره شهرستان گناوه استان بوشهراست که پس ازعبورازاستان فارس به انتهای مسیر در منطقه کوه مبارک جاسک می‎رسد.