گزارش کامل قیمت خرید و فروش ارز در تهران و شهرستان‌ها

سه شنبه،۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶

با ورود بانک مرکزی به بازار غیر رسمی ارز، بازار ارز و صرافی‌ها در شهرهای بزرگ از ظهر دیروز در حالی شاهد هجوم مردم برای فروش ارزهای خانگی است.

گزارش کامل قیمت خرید و فروش ارز در تهران و شهرستان‌ها

بانک مرکزی از ابتدای این هفته از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اختیارات تام گرفت تا با دست باز، بازار ارز را مدیریت کند و سپس اعلام کرد که 11 بانک عامل را برای فروش ارز خدماتی در نظر گرفته است. 
هرچند ناظران و فعالان بازار ارز از تدوین آیین نامه هایی در بانک مرکزی خبر می دهند که در صورت اجرایی شدن، معاملات ارزی را تسهیل و تسریع می کند، اما تا همین جای کار نیز آثار روانی این تصمیم ها در بازار مشهود است؛ در این تصمیم ها، گمانه زنی های دیگری همچون باز شدن کانال مراودات مالی ایران و اروپا در قالب بیانیه گروه 1+4 که در نیویورک علنی شد و نیز قوت گرفتن تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم بر دامنه نگرانی آنهایی که در ماه های اخیر بازار ارز را مامن سرمایه گذاری خود انتخاب کرده بودند، افزوده است. 
مجموع این دلنگرانی ها سبب شده تا از ظهر روز نهم مهرماه مردمی که ارز در خانه نگهداری می کردند، از ترس ریزش بیشتر قیمت ها به صرافی ها هجوم بیاورند؛ این داستان مختص تهران نیست و در شهرهای دیگری چون اهواز، مشهد، تبریز، ارومیه و قم نیز عده ای دلار به دست به دنبال خریدار آن هم با قیمت منصفانه هستند. 
ظهر امروز در چهارراه استانبول، جایی که از ازدحام جمعیت در پیاده رو حدفاصل میدان فردوسی تا چهارراه جمهوری جای سوزن انداختن نبود؛ دلارفروشان سرپایی و دلالان موبایل به دست، در گوش عابران نرخ های جدید را زمزمه می کردند و رهگذران که در بین آنها می شد به راحتی نماینده ای از اقشار مختلف یافت، گوش تیز می کردند که ببینند قیمت ها تا چه حدودی پیشنهاد می شود.
حوالی ساعت 12 ظهر دلالان برای خرید هر دلار 12 هزار و 500 تومان و برای فروش آن 14 هزار تومان پیشنهاد می کردند و برای هر یورو نیز این فاصله قیمتی حفظ می شد و دلالان حاضر نبودند که بیش از 15 هزار تومان برای هر یورو بپردازند.
در مقابل، آنهایی که تا هفته های پیش دلار را 19 هزار تومان و یورو را 21 هزار تومان از همین دلالان خریده بودند، حاضر نبودند که به همین راحتی به نرخ های پیشنهادی تن دهند و به همین دلیل به گفته خود دلار فروشان معاملات در حداقل ممکن قرار داشت.
البته در این میان برخی از شهروندان که خواهان تهیه دلار بودند نیز در گوشه و کنار خیابان منتظر بودند تا فروشنده ای پیدا کرده و ارز بخرند؛ یکی از آنها پیرمرد میانسالی بود که در کنار دو دلارفروش زیر آفتاب مقابل مرکز تجارت جهانی فردوسی نشسته بود و می گفت که می خواهد برای پسرش که در یونان دانشجو است ارز بخرد.
وقتی با این پرسش روبرو شد که از کجا معلوم که شما هم دلار فروش نیستید، پاسخ داد «اگر مجبور نبودم، در این هوای گرم با کت و شلوار از اداره مرخصی نمی گرفتم که بیایم اینجا و منتظر باشم کسی به من یورو بدهد».
اغلب صرافی های مستقر در این محدوده از شهر، امروز تابلوهای خود را خاموش کرده بودند و به همه مراجعه کنندگان می گفتند که امروز کار نمی کنیم؛ به ندرت می شد یک صرافی با تابلوی روشن و مشغول به کار یافت؛ یکی از اینها، صرافی بود که در گذشته عامل توزیع ارز دولتی در بازار بود و حوالی ساعت 13 ظهر تابلوی خود را روشن کرد که در آن قیمت خرید هر دلار 13 هزار تومان و بهای فروش آن 13 هزار و 150 تومان قیمت؛ قیمت خرید هر یورو 15 هزار تومان و نرخ فروش آن 15 هزار و 200 تومان ثبت شده بود.
با اعلام این نرخ ها، قیمت دلالان هم برای خرید ارزهای عمده شکست و نرخ خرید هر دلار به 12 هزار تومان رسید.
علت این کاهش ساده بود؛ آن سوی خیابان، صرافی ملی ایران و صرافی بانک ملت تابلوی فروش ارز خود را روشن کرده بودند؛ بهای خرید دلار در این دو صرافی 10 هزار و 500 تومان و نرخ خرید هر یورو 11 هزار و 900 تومان بود و در مقابل به کسانی که مدارک مورد نیاز ارز خدماتی را داشتند، هر یورو را 12 هزار و 990 تومان و هر دلار را 11 هزار و 200 تومان عرضه می کردند.
یعنی با این اوصاف بهای ارز خدماتی در صرافی های بانکی حتی از صرافی های مجاز سطح شهر نیز حدود 2 هزار تومان کمتر بود.
این اختلاف قیمت، اثر خود را در نرخ گذاری دلالان نیز گذاشت؛ در حوالی ساعت 13 و 30 دقیقه، دلالان حاضر بودند بابت خرید هر دلار 11 هزار و 800 تومان و بابت فروش آن 13 هزار و 800 تومان بپردازند.
یکی از این فروشندگان ارز سرپایی در پاسخ به این پرسش که آیا خرید و فروشی نیز انجام می دهید، گفت: از هر 10 نفر یک نفر حاضر است که ارز خود را بفروشد؛ از صبح امروز فقط از یک نفر 3600 دلار خریده ام.
البته او هم تاکید داشت که در ساعات پایانی روز، نرخ ها بیشتر کاهش می یابد و افراد بیشتری برای فروش به بازار می آیند؛ او می گفت که عصرها اغلب زنان کارمندی به بازار می آیند که درآمد خود را دلار خریده و خانه نگه داشته اند.
هیچکس در راسته خیابان فردوسی منکر نقش بانک مرکزی به عنوان بازارساز نبود؛ همچنان که آمار ثبت شده در سامانه نظارت ارز (سنا) طی دیروز و امروز، گویای همین واقعیت است.
نگاهی به آمارهای سنا نشان می دهد که در بازه زمانی 13 تا 14 ظهر، به یکباره نرخ ها در بازار ریزش کرده است؛ برای نمونه دیروز نرخ یورو در سنا حدود 18 هزار تومان بوده اما به یکباره در بازه زمانی یاد شده به 11 هزار تومان کاهش یافته، موضوعی که امروز نیز در همین سامانه تکرار شده است.
«رضا ترکاشوند» دبیرکل کانون صرافان ایرانیان نیز مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز را تایید کرد و گفت: «ورود ارزهای خانگی و برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار نرخ ها را در بازار کاهش داده است.»
ورود بیشتر بانک مرکزی به بازار غیررسمی ارز با اینکه تنها سه درصد از حجم بازار ارزی کشور را در بر می گیرد، به دلیل اثر روانی آن بر جامعه و سایر بخش های اقتصادی کشور موضوعی است که اقتصاددانان نیز در جلسه دیروز خود با عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی بر آن تاکید داشتند و خواستار تداوم تدبیرهای جاری برای مدیریت شبکه عرضه ارز با هدف جلوگیری از التهابات مقطعی و ضرورت ریزش نرخ ارز غیر رسمی شدند.
بانک مرکزی ظهر امروز در اطلاعیه ای با اشاره به تمایل مردم به فروش ارزهای خود و امتناع دلالان ارز و برخی از صرافی ها برای خرید ارز، از مردم خواست با مراجعه به شعب ارزی بانک های دارای مجوز عملیات ارزی نسبت به فروش ارزهای خود به قیمت اعلامی اقدام کنند.
این نهاد، از همه بانک هایی که مجاز به عملیات ارزی هستند نیز درخواست کرده نسبت به خرید ارز از مردم اقدام کنند.

وضعیت دلار در شهرهای دیگر

بر اساس گزارش‌های رسیده از شهرهای بزرگ و کوچک کشور نشان می دهد در چند شهر از جمله شیراز، اصفهان، کرمانشاه، تبریز و... مردم برای فروش ارز مقابل صرافی ها صف بسته و این مراکز اکنون با ازدحام فروشندگان ارز مواجه اند. 
کاهش قیمت و هجوم مردم در استان های کشور برای فروش ارز اکنون به مهمترین خبر رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شده و بسیاری از کانال ها و شبکه های محلی، به صورت لحظه ای اخبار مربوط به این رویداد را با آب و تاب پوشش می دهند.
بسیاری از مردم و کاربران فضای مجازی با یادآوری پذیرش قطعنامه 598 از سوی جمهوری اسلامی ایران و سقوط شدید قیمت ارز و طلا، موج جدید کاهش شدید قیمت ارز و طلا و سکه را مشابه آن زمان توصیف می کنند و بر این باورند که قیمت ها باز هم افت خواهد کرد. 
تا لحظه ارسال این گزارش نرخ دلار در شهرهای بزرگ که تا صبح دیروز بیش از 15 هزار تومان بود به زیر 11 هزار تومان کاهش یافته و پیش بینی می شود با توجه به تقاضای بالا برای عرضه و ازدحام فروشندگان مقابل صرافی ها، قیمت باز هم کاهش یابد.

هجوم شیرازی برای فروش ارز؛ صرافی ها: نمی‌خریم 

ظهر سه شنبه، چهارراه «زند» شیراز مملو از جمعیتی است که برای فروش ارز به صرافی ها هجوم آورده اند اما دلالان و صرافی ها با توجه به روند کاهشی قیمت ها حاضر به خرید نیستند. 
در حالی که تابلو صرافی ها قیمت خرید دلار را 14 هزار و 800 تومان نشان می دهد، هیچ یک از آنها حاضر به خرید دلار و سایر ارزها نبودند.
یکی از صرافی های شیراز گفت: چون روند قیمت ها کاهشی و رو به پایین است ترجیح می دهیم که نخریم. 
وی درباره مراجعه فروشندگان ارز نیز گفت: عمده فروشندگان کسانی هستند که به امید سود بردن اقدام به خرید دلار کرده و اکنون با کاهش قیمت دلار، برای فروش هجوم آورده اند.

صرافی های اصفهان مغازه های خود را بستند 

داراندگان ارزهای خانگی در اصفهان نیز از دیروز تاکنون برای آنکه بتوانند دلارهای خود را به قیمت مناسبتری بفروشند، مقابل صرافی ها تجمع کرده اند.
یکی از صرافان اصفهان ظهر گفت: دیروز فروشندگان بسیاری در بازار بودند اما خریدار وجود نداشت؛ امروز نیز بسیاری از دارندگان ارز خانگی به صرافی ها مراجعه کردند و برخی مناطق شاهد ازدحام فروشندگان ارز بود. 
اکنون(در لحظه ارسال گزارش) جلوی صرافی های خیابان سپه و میدان امام جمعیت زیادی از فروشندگان دلار و ارز حضور دارند و برخی از صرافی ها نیز با بستن مغازه هایشان، از بیم کاهش بیشتر قیمت ارز حاضر به خرید نیستند. 
شماری از فروشندگان ارز در اصفهان به ایرنا گفتند که امروز هر دلار خود را به قیمت 7 هزار تومان فروختند. 

بالا بودن تب فروش ارز در مشهد

پس از کاهش یک باره قیمت دلار افرادی که در مشهد اقدام به خرید و نگهداری ارز در خانه کرده بودند از دیشب تاکنون، نگران از افت قیمت ها، به خیابان ها آمدند تا دلارهایشان را بفروشند. 
از شب گذشته تاکنون اطراف بانک ملی و پاساژ مرمر در خیابان امام خمینی(ره) افراد نگران از این افت قیمت ارز، در معاملات زبانی با دلالان قصد فروش دلارهای خود را دارند. 
افزایش قیمت دلار در چند ماه گذشته و رسیدن نرخ آن به 18 هزار تومان سبب شد بسیاری برای خرید و نگهداری آن اقدام کنند با تصور اینکه در بهترین شرایط آن را بفروشند و «ره صد ساله را یک شبه بپیمایند». 

صرافی های همدان: خرید و فروش نداریم

قیمت ارز در همدان نیز مانند دیگر استان های کشور از امروز کاهش یافت و موجی از نگرانی را در بین فروشندگان و دارندگان ارز خانگی رقم زد. 
نرخ دلار که تا دیروز کانون صرافان ایرانیان آن را 15 هزار و 300 تومان اعلام کرده بود صبح امروز در بازار همدان به زیر 11 هزار تومان رسید و پیش بینی می شود باز هم با افت مواجه شود. 
فروشندگان ارز در همدان که نگران ادامه افت قیمت هستند، همانند دیگر شهرها از بامداد امروز مقابل صرافی ها صف کشیده اند.
بنابر اعلام صرافی های استان، از صبح امروز معامله ای انجام نشده است زیرا منتظر ثبات قیمت اند. 

توقف خرید و فروش ارز در بانه و مریوان

به دنبال کاهش قیمت ارز در تهران و دیگر مناطق کشور، خرید و فروش دلار در شهر مرزی مریوان از شب گذشته متوقف شد. 
دیشب با اینکه جمعیت نسبت به شب های دیگر در محل ویژه خرید و فروش دلار و دینار بیشتر شده بود اما کمتر کسی تمایل به خرید و فروش ارز داشت. 
بازار ارز بانه نیز ظهر امروز با وجود کاهش قیمت با رکود مواجه است و معامله ای انجام نمی شود. 

صرافی های قزوین منتظر نرخ جدید

صرافی های قزوین نیز از امروز خرید و فروش ارز را متوقف و به مشتریان اعلام کردند که منتظر اعلام نرخ جدیدند. 
با این حال برخی دلالان امروز هر دلار را 14 هزار و 800 تا 14 هزار و 600 تومان می فروشند و نرخ پیشنهادی آنها برای خرید 13 هزار تا 13 هزار و 200 تومان است.
سکه نیز امروز در بازار قزوین سه میلیون و 800 هزار تومان قیمت گذاری شد؛ البته بیشتر طلافروشان قزوینی خرید نداشتند. 

تعجیل دارندگان دلار برای فروش در کرمانشاه

در کرمانشاه نیز به دنبال افت شدید قیمت دلار، صدها نفر از دارندگان ارز از صبح امروز برای فروش به بازار هجوم آوردند. 
این وضعیت باعث ایجاد ترافیک شدید در ابتدای خیابان گمرک و کوچه «لک ها» شد و بیشتر افرادی که دلار را به امید سود بیشتر خریداری کرده بودند اکنون برای فروش به این بازار روی آورده اند. 
قیمت فروش هر دلار امریکا اکنون در بازار کرمانشاه 13 هزار تومان است اما خریداران کمی دارد زیرا دلالان منتظر کاهش بیشتر نرخ دلار هستند. 

روز شلوغ دلالان در ارومیه

بازار ارز در آذربایجان غربی در دست دلالان است و صرافی ها امروز به علت کاهش قیمت، خرید و فروش ارز را متوقف کرده اند. 
در بازار غیررسمی واقع در محله «دوشابچی خانا»، دلالان ظهر امروز هر دلار آمریکا را بین 11 هزار تا 11 هزار و 300 تومان از فروشندگان خریداری کردند. با این حال بسیاری از دلالان با خودداری از خرید گفتند با توجه به افت قیمت و احتمال کاهش دوباره، ریسک این کار بسیار بالاست. 

بازار ارز تبریز در سراشیبی

بازار ارز تبریز نیز متاثر از دیگر مناطق کشورمان از شبانه روز گذشته تاکنون شاهد سقوط آزاد نرخ ها بود به گونه ای که قیمت دلار در این شهر اکنون به زیر 11 هزار تومان رسیده است. 
این وضعیت سبب شده مردم باتجمع در خیابان دارایی تبریز به عنوان قلب تپنده اقتصادی این شهر و محل فعالیت صرافی ها، برای فروش ارزهای خانگی صف ببندند. 
اکنون خیابان دارایی به عنوان مرکز اصلی خرید و فروش ارز در تبریز بسیار شلوغ است و ماموران انتظامی برای برقراری نظم در محل حضور دارند. 

تب فروش ارز در البرز

با توجه به سیر نزولی قیمت ارز، از صبح امروز اغلب شهروندان کرج که پیش از این اقدام به خرید ارز کرده بودند برای فروش به صرافی ها هجوم آورده اند. با این حال از دیروز تاکنون هیچگونه خرید و فروش توسط صرافی های استان انجام نشده است.
شواهد حاکی از بسته بودن اغلب صرافی ها در استان البرز به ویژه شهر کرج دارد.
گزارش میدانی از مراکز استان های زنجان، لرستان، اردبیل، مرکزی، سیستان و بلوچستان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خراسان شمالی، گیلان، یزد، بوشهر، خراسان جنوبی و هرمزگان نشان می دهد هیچ خرید و فروش ارزی انجام نمی شود.