ایران و پیشنهاد همکاری ICT به کشورهای منطقه اوراسیا

پنج شنبه،۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۵

حوزه اوراسیا شامل ایران و آسیای مرکزی و قفقاز، عرصه بسیار مناسبی برای عملیاتی ساختن تزِ منطقه قوی تر است و روابط تجاری میان کشورهای درون منطقه به خصوص در زمینه ICT مناسبات صلح آمیز را در این منطقه تضمین می کند.

ایران و پیشنهاد همکاری ICT به کشورهای منطقه اوراسیا

«محمد جواد آذری جهرمی» روز پنجشنبه در اجلاس عشق آباد بر لزوم تلاش برای ساخت منطقه ای قوی در حوزه ICT تاکید کرد و افزود: حس همبستگی با شهروندان سایر جوامع منطقه در میان شهروندان کشورها از مهمترین محورهای تز منطقه قوی تر است.
وی اظهار داشت: رئیس جمهوری از تزی سخن گفته است که به نام دکترین 'منطقه قوی تر' شناخته می شود. در فضای پرتنش و آلوده به رقابت های غیرسازنده ای که این روزها در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا به وجود آمده، پیام حسن نیت ایران برای ساختن منطقه ای قوی تر تاکنون بی پاسخ مانده است.
آذری جهرمی افزود: پرسش این است که چه ابزاری مهمتر و مؤثرتر از ICT می تواند چنین شرایطی را برای یک منطقه ایجاد کند. اتصال کشورهای همسایه در زمینه زیرساخت ICT و ایجاد بازارهای مشترک در این حوزه به اندازه اتصال در حوزه حمل و نقل، در ایجاد ثبات و امنیت و توسعه در یک منطقه ضروری است.
وی بیان کرد: ICT پیوند دهنده فکر و ذهن مردم، تسهیل کننده تجارت و رشد اقتصادی و یکی از ابزارهای اساسی در ارتقای شاخص های امنیت انسانی در جوامع محسوب می شود. می خواهیم ایده منطقه قوی تر را در رابطه با همسایگان شمالی خود به واقعیت تبدیل کنیم و برای این هدف، همکاری ما با همسایگان مان در حوزه ICT یکی از اصلی ترین اولویت های ماست. 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: آمادگی داریم با اتحادیه RCC درباره ایجاد یک دفتر منطقه ای برای گفتگوهای مشترک در حوزه ICT همکاری کنیم. توسعه اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک در رأس اولویت های من به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران قرار دارد. همچنین طیف گسترده ای از موضوعات از همکاری های فضایی و ماهواره ای گرفته تا تنظیم مقررات فرکانسی و ارتباطات پستی پیش روی ماست. اینها همه ظرفیت های بالقوه ای را برای همکاری های بیشتر میان ایران و کشورهای CIS تشکیل می دهند. 
وی افزود: کشور من جزو یکی از پیشرفته ترین کشورهای درحال توسعه در زمینه ICT است. بیش از 65 میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی ایران به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند. ما در تحقیق و توسعه در زمینه اینترنت G5 و G6 به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته ایم. ایران با دارا بودن جامعه ای پیشرو و تحصیلکرده، بازار بزرگی برای تجارت محصولاتICT است. 
آذری جهرمی تصریح کرد: امروز کشور من در برابر تحریم های ظالمانه دولت آمریکا قرار گرفته است که می خواهد میل و اراده ناپذیرفتنی خود را با استفاده نامشروع و غیرقانونی از ابزار زور بر دیگران تحمیل کند. استفاده از تحریم و یکجانبه گرایی در نظام بین المللِ امروز قطعاً محکوم به شکست است اما ما این تحریم ها را به فال نیک می گیریم تا به آن بهانه اتکا و وابستگی خود را به ISP های غربی و آمریکایی کاهش دهیم. 
به گفته وی، فرصت طلایی و بی نظیری روبروی همسایگان ما در حوزه RCC قرار دارد تا خود را به بازار بزرگ ایران بشناسانند. من با یک پیام دعوت جدی به همکاری به اینجا آمده ام: بیایید با هم برای ساختن یک منطقه قوی بر پایه ICT تلاش کنیم.
اجلاس عشق آباد با حضور مقامات تعدادی از کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه، بلاروس، جمهوری آذربایجان و مقامات بین‌المللی در این حوزه، در ترکمنستان از دو روز پیش آغاز بکار کرده است.