بورس 5 هزار و 982 واحد افت کرد

شنبه،۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶

شاخص بورس امروز با افت پنج هزار و 982 پله ای به جایگاه 175 هزار و 33 واحدی عقب نشینی کرد.

بورس 5 هزار و 982 واحد افت کرد

نماگر بازار سرمایه علاوه بر کاهش حجم و ارزش معاملات، در ادامه روند نزولی خود به کانال 175 هزار واحدی عقب نشست.
در معاملات امروز، یک میلیارد و 715 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هفت هزار و 212 میلیارد ریال در 100 هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، یک هزار و 748 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 699 واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 494 واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز 6 هزار و 428 واحد کاهش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) چهار هزار و 796 واحد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 10 هزار و 48 واحد پایین آمد.
در معاملات امروز نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، فملی(ملی صنایع مس) فارس (هلدینگ خلیج فارس) و پارس (پتروشیمی پارس) با افت خود بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته و آن را پایین کشیدند.

صدرنشینی پالایشی ها

گروه فرآورده های نفتی در معاملات امروز بورس صدرنشین بود؛ در این گروه 152 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 651 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش یک هزار و 238 میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش 932 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز، گروه کانی های فلزی با دادوستدی به ارزش 521 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه اطلاعات و ارتباطات نیز با معاملاتی به ارزش 463 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

افت 72 پله ای آیفکس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 72 پله افت کرد و در جایگاه یک هزار و 940 واحدی قرار گرفت.
در بازار فرابورس، بیش از 625 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و 287 میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، ذوب (ذوب آهن)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) و زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.