شاخص بورس 108 پله دیگر پایین آمد

يکشنبه،۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰

شاخص بورس امروز 108 پله پایین رفت و در جایگاه 174 هزار و 924 واحدی ایستاد.

شاخص بورس 108 پله دیگر پایین آمد

در معاملات امروز، یک میلیارد و 309 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و 230 میلیارد ریال در 55 هزار نوبت دادوستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 31 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 291 واحد کاهش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 205 واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز 285 واحد کاهش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) 74 واحد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز 243واحد پایین آمد.
در معاملات امروز نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، وامید (گروه سرمایه گذاری امید) و شتران (پالایش نفت تهران) بیشترین تاثیر منفی و فولاد (فولاد مبارکه) و کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو) بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

ادامه صدرنشینی پالایشی ها

گروه فرآورده های نفتی در معاملات امروز بورس صدرنشین بود؛ در این گروه 86 میلیون سهم به ارزش 782 ریال دادوستد شد. گروه بانک به ارزش 778 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 344 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز، گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش 227 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه خودرو نیز با معاملاتی به ارزش 217 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

کاهش آیفکس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 12 پله افت کرد و در جایگاه یک هزار و 927 واحدی قرار گرفت.
در بازار فرابورس، بیش از یک میلیارد و 86 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 352 میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای ذوب (ذوب آهن)، سمگا (سرمایه گذاری میراث فرهنگی) و شراز (پالایش نفت شیراز) بیشترین فشار منفی را بر شاخص وارد کردند.

اختلال هسته معاملات بورس

امروز، هسته معاملات بورس دچار ایراد شد که برای ساعاتی معاملات بازار بورس را اختلال کرد، البته دادوستد فرابورس بدون مشکل همچنان تداوم داشت.
به دلیل اخلال هسته معاملات، امکان هیچگونه سفارش خرید و فروشی از سوی کارگزاران و معامله گران آنلاین وجود نداشت.