شریعتمداری: مشکلات حوزه کار با سه جانبه گرایی حل می‌شود

يکشنبه،۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به دنبال تحقق علمی و عملی مفهوم سه جانبه گرایی در حوزه کار با همراهی نمایندگان بخش کارفرمایی و کارگری هستیم.

شریعتمداری: مشکلات حوزه کار با سه جانبه گرایی حل می‌شود

«محمد شریعتمداری» امروز در نخستین برنامه خود پس از تصدی وزارت تعاون، در دیدار با نمایندگان حوزه کارگری، کارفرمایی و بازنشستگی در محل این وزارتخانه گفت: ما در این زمینه امانت دار مردم هستیم، بنابراین لازم است تشکل ها به کمک وزارتخانه بیایند.
وی با اشاره به مشکلات فعلی جامعه خاطرنشان کرد: ایجاد رونق در زمینه تولید و خدمات بهترین راهکار برای عبور از گرفتاری های کنونی است.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: شورای عالی کار هفته آینده تشکیل جلسه می دهد تا درباره وضعیت معیشت کارگران بحث شود.
شریعتمداری گفت: همچنین درباره اساسنامه تامین اجتماعی نیز هفته آینده جلسه ای تشکیل خواهد شد.
وی ادامه داد: صیانت از اشتغال موجود و کمک به واحدهای تولیدی مشکل دار از مهمترین اقدام هایی است که باید انجام شود.

عقب ماندگی دستمزد کارگران پیگیری می‌شود

در حاشیه این نشست نیز وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره افزایش دستمزد کارگران با توجه به کاهش قدرت خرید این قشر گفت: میزان عقب ماندگی دستمزد باید بررسی شود.
شریعتمداری درباره اینکه بسته حمایتی چه زمانی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت نیز اظهار داشت: توزیع بسته حمایتی برای گروهها و افراد بررسی شده است و توزیع آن برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از هفته آینده انجام می شود.
وی افزود: امروز، نخستین جلسه ای است که به عنوان وزیر تعاون در هیات دولت شرکت می کنم و بنابراین این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

خواسته‌های فعالان حوزه کار از شریعتمداری 

«محمد عطاردیان» رییس کانون عالی کارفرمایان نیز در این نشست گفت: پولی که به عنوان حق بیمه از سوی کارگر و کارفرما پرداخت می شود نباید صرف بخش هایی شود که روا نیست بلکه برای تقویت اشتغال به توسعه طرح های عمرانی نیاز داریم.
شریعتمداری در واکنش به این سخنان گفت: وقتی مجلس تصویب می کند که از جیب سازمان تامین اجتماعی مالیات بردارد به زیان مردم است اما چون مجلس تصویب و شورای نگهبان تایید کرده، هم شرعی و هم قانونی است.
در ادامه «حمیدرضا سیفی» دبیر کل کانون عالی انجمن های کارفرمایی ایران گفت: ما امروز در جنگ اقتصادی هستیم اما در دولت مدیریت بحرانی و جنگی نداریم؛ اینکه فقط در جلسات بنشینیم و صحبت ها را گوش کرده و اقدامی نکنیم، اتفاقی رخ نمی دهد.
وی افزود: بخش کارگری نیاز به جراحی دارد و باید اقدام های فوری در این زمینه انجام شود؛ ما ۳۵۰۰ تشکل داریم اما تاکنون وزیری از نزدیک آنها را ندیده است.
وی با تاکید بر ضرورت واگذاری امور اجرایی به تشکل ها خطاب به شریعتمداری گفت: امیدواریم بدنه کار، شما را حذف نکند.
سیفی با انتقاد از عملکرد سازمان تامین اجتماعی که فقط از کارگران و کارفرمایان پول می گیرد گفت: بهترین شرکتها در سبد دارایی های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی هستند اما سود آنها صفر است زیرا توسط تشکل ها اداره نمی شود.
در ادامه این جلسه نماینده بخش کارگری در شورای عالی کار گفت: ترس از امنیت شعلی مانع پیوستن کارگران به تشکل ها می شود.
علی خدایی افزود: در بسیاری از موارد کارفرمایان به بهانه تمدید نشدن قرارداد، کارگران عضو تشکل ها را اخراج می کنند که سبب شده تنها 10 درصد کارگران تحت پوشش تشکل های کارگری باشند.
نماینده بخش کارگری در شورای عالی کار از برگزار نشدن جلسه این شورا در دو ماه اخیر که وزارتخانه با سرپرست اداره می شد، گلایه کرد و گفت: بی توجهی به برگزاری جلسات شورا آن هم در دوره که معیشت کارگران تحت تاثیر شرایط اقتصادی قرار گرفته بود، منجر به بی اعتمادی شد.
خدایی ادامه داد: برخی به دنبال محدود کردن وظایف و اختیارات شورای عالی کار در حد حقوق و دستمزد هستند که این کار اصولی نیست.
ابوالفضل فتح اللهی رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران نیز در این نشست خطاب به شریعتمداری گفت: مشکلات بخش صنعت و تولید با حوزه کار به هم گره خورده است و شورای عالی کار تنها جایگاه اطمینان بخش برای کارگران است پس اجازه ندهید به عملکرد آن خدشه ای وارد شود.
این فعال حوزه کارگری خواستار پیگیری و پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی به دلیل ارتباط تنگاتنگ آن با سرنوشت جامعه کارگری شد و از شریعتمداری خواست کارگاه های مشکل دار را شناسایی و از آنها حمایت کند.
به گزارش ایرنا، «محمد شریعتمداری» پنجم آبان با کسب 196 رای موافق از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت تا این بار دولت دوازدهم را این بار با عنوان «وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی» همراهی کند. وی صبح امروز با حکم رییس جمهوری به سمت جدید منصوب شد.