فروش ۲۸۰ هزار بشکه نفت در اولین معامله بورس انرژی

يکشنبه،۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴

با راه اندازی بورس انرژی، یک میلیون نفت خام سبک ایران برای اولین بار عرضه شد و در نهایت پس از رقابت سه خریدار ناشناس،قیمت نفت در هر بشکه ۷۴ دلار و ۸۵ سنت داد و ستد شد.

فروش ۲۸۰ هزار بشکه نفت در اولین معامله بورس انرژی

‎به گزارش خبرنگار اقتصاد کارا، پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره یک میلیون بشکه نفت خام سبک توسط شرکت ملی نفت در بورس انرژی عرضه شد و پس از آمادگی چهار خریدار، در نهایت تا ساعت ۱۴ روز یکشنبه دهم مهر، سه نفر ۱۰ درصد مبلغ اولیه را به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه واریز کردند.

‎آنگونه که تابلو معاملات نشان می‌دهد، در نهایت ۲۸۰ هزار بشکه نفت معامله شد.
‎فروش نفت در بورس انرژی به صورت ۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی است؛ به طوری‌که متقاضیان خرید برای شرکت در معامله، باید ۱۰ درصد ارزش سفارش را به صورت ریالی به صورت پیش‌پرداخت پیش از عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار واریز کنند.الباقی ۸۰ درصد پس از فروش بصورت ارزی دریافت خواهد شد.
در این حال نائب رئیس اتاق بازرگانی در پیامی به معاون اول رئیس جمهور گفت که بخش خصوصی واقعی توان صادرات نفت را ندارد و باید مراقب بود پدیده رانتی فروش نفت مثل بابک زنجانی تکرار نشود
هفته آینده دور دوم تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه ایران با هدف قطع ارتباطات بانکی و فروش نفت ایران آغاز می شود و ایران تلاش دارد با روش های جدید، مساله کاهش صادرات نفت خود را که به یک میلیون بشکه رسیده، جبران کرده و تحریم ها را دور بزند.
عدم افشای نام خریداران که با مبانی شفاف سازی اطلاعات در بورس مغایرت دارد، با هدف مصون ماندن خریداران از قرارگرفتن در فهرست تحریم های آمریکا صورت گرفته است.