دیدار وزیر صمت با هاکان تکین در روز ملی جمهوری ترکیه

سه شنبه،۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴

رضا رحمانی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در نخستین روزهای کاری خود با سفیر ترکیه در ایران دیدار کرد.

دیدار وزیر صمت با هاکان تکین در روز ملی جمهوری ترکیه

رضا رحمانی در این دیدار که در سفارت ترکیه برگزار شد، با تبریک نود و پنجمین سالگرد تاسیس کشور جمهوری ترکیه از توسعه همکاری‌های مشترک و افزایش مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه خبر داد.

وی در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران بر آن است که تعامل دوستانه و موثری در چارچوب منفعت دوجانبه با کشورهای جهان داشته باشد؛ ضمن اینکه توسعه و تقویت همکاری های همه جانبه با کشورهای همسایه و اسلامی و بالاخص جمهوری ترکیه از راهبردهای اساسی سیاست‌های خارجی دولت تدبیر و امید بوده و همواره از سوی رییس جمهور دکتر روحانی نیز مورد تاکید بوده است. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این رویکرد مثبت دولت تدبیر و امید در عرصه بین‌المللی برای توسعه و تعمیق روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای جهان، باعث تشویق و ترغیب سایر کشورها برای ارتقای روابط با ایران شده است. 
رحمانی ادامه داد: دو کشور همسایه و برادر با وجود مناسبات تاریخی، سیاسی و اقتصادی و همچنین اشتراکات دینی و فرهنگی دیرینه، فرصت‌های مناسبی را برای توسعه روابط اقتصادی سرمایه‌گذاری و تجاری خود دارند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: وزارت صمت ایران به عنوان مسئول طرف ایرانی کمیسیون مشترک دو کشور درنظر دارد تا زمینه‌های مناسب برای توسعه همکاری‌ها و افزایش مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه را در اسرع وقت طی یک رویکرد برد_ برد فراهم آورد. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان برای حضور در نشست سه جانبه ایران ،ترکیه و آذربایجان به استانبول گفت: امروز یکی از بزرگترین فرودگاه‌های جهان در استانبول افتتاح می شود و بنده از همین جا در این خصوص به ملت و دولت جمهوری ترکیه تبریک عرض کرده و خرسندی خود را از توسعه و پیشرفت جمهوری ترکیه ابراز می‌کنم. 
رحمانی همچنین اظهار امیدواری کرد با توجه به اراده و عزم دو دولت برای گسترش مناسبات از یک سو و تلاش فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور از دیگر سو، شاهد تسهیل امور تجاری و همچنین افزایش مراودات اقتصادی ملت‌های دو کشور در آینده نزدیک باشیم. ‎

وی با بیان اینکه برای توسعه روابط با جمهوری ترکیه هیچ محدودیتی قائل نیستیم عنوان کرد: در دوران ریاست کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی نیز با سفر به ترکیه و ملاقات با اردوغان، برای توسعه همکاری های اقتصادی با این کشور تلاش کرده اند و در وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی، توسعه مناسبات اقتصادی و رفع موانع سر راه را در برنامه خود دارند. 

رحمانی با تبریک مجدد روز ملی جمهوری ترکیه، صلح، ثبات، رشد و توسعه اقتصادی برای جمهوری ترکیه و رفاه و بهروزی برای مردم آن کشور را از خداوند بزرگ خواستار شد. ‎

وی از سفیر جمهوری ترکیه خواست مراتب تبریک و تهنیت جمهوری اسلامی ایران را به ملت و دولت و رییس جمهوری ترکیه ابلاغ کند. 

سفیر ترکیه در تهران نیز حضور رحمانی در مراسم سالگرد جمهوریت ترکیه در اولین روز وزارت آقای رحمانی، بسیار مبارک دانسته و از وی و مقامات شرکت کننده در مراسم تقدیر و تشکر کرد. ‎هاکان با توجه به سابقه و تجربه ارزشمند دکتر رحمانی، انتصاب ایشان به وزارت صنعت معدن و تجارت کشورمان را برای موفقیت این وزارتخانه و توسعه روابط و موفقیت کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بسیار مهم ارزیابی کرد.