26 کشور آسیایی به دنبال تشکیل پارلمان واحد آسیا

سه شنبه،۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲

عضو هیات ایرانی شرکت کننده در نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی از بررسی پیشنهاد تشکیل پارلمان واحد آسیایی در بندر گوادر پاکستان خبر داد.

26 کشور آسیایی به دنبال تشکیل پارلمان واحد آسیا

نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی(APA) با حضور چند نماینده از مجلس شورای اسلامی، به میزبانی پاکستان در بندر تجاری گوادر آغاز شد.
«هاجر چنارانی» نماینده نیشابور، «محمود نگهبان سلامی» نماینده شهرستان های خواف و رشتخوار، «علی کاظمی» نماینده اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی و کارشناسانی از وزارت امور خارجه و امور بین الملل مجلس به نمایندگی از ایران در این اجلاس حضور دارند.
«علی کاظمی باباحیدری» از اعضای هیات ایرانی حاضر در این اجلاس درخصوص این نشست در اسلام آباد گفت: نشست بعدازظهر دوشنبه درخصوص پیشنهاد پاکستان برای تشکیل پارلمان آسیا برگزار شد.
وی اضافه کرد: پاکستان، پیشنهاد تشکیل پارلمان واحد آسیایی را مطرح کرده بود و برای این منظور، کمیته ای با عنوان «SCRAP» تشکیل شد تا به این موضوع بپردازد. 
کاظمی باباحیدری تصریح کرد:به همین منظور، عصر دوشنبه نشستی به ریاست یکی از سناتورهای مجلس سنای پاکستان تشکیل شد و پیشنهاد پاکستان مورد بحث قرار گرفت.
نماینده اعزامی ایران به اجلاس گوادر پاکستان اضافه کرد: اعضای هیات های حاضر در این کمیته نظیر «اندونزی، کامبوج، چین، ترکیه و لائوس» بر این عقیده بودند که داشتن یک پارلمان آسیایی ایده خوبی است، ولی این موضوع باید به دلایل حقوقی و فرهنگی بیشتر بررسی شود.
کاظمی باباحیدری اضافه کرد:هیات ایران نیز در این خصوص اعلام کرد که ایران نیز این ایده را خوب و مناسب می داند، ولی همانطور که در اروپا چندین سال طول کشید تا به پارلمان اروپایی برسند، این ایده نیز باید بیشتر مورد بررسی و نگاه کارشناسی قرار گیرد.
نماینده مجلس شورای اسلامی شرکت کننده در این اجلاس تصریح کرد: در آسیا نیز به دلیل هایی همچون تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی و اینکه دولت های هر کشور چقدر مکلف به اجرای مصوبات هستند، زمان برای ایده پارلمان آسیایی مناسب نمی باشد.
بنا بر این گزارش، نشست کمیته سیاسی مجمع مجالس آسیایی تا نهم آبان به میزبانی مجلس سنای پاکستان ادامه دارد.
«صادق سنجرانی» رئیس مجلس سنای پاکستان پیش از این گفته بود: اعضای نشست کمیته امور سیاسی مجمع مجالس آسیایی (APA) در نشست گوادر، درخصوص موضوعات مربوط به منافع متقابل منطقه آسیا در زمینه های سیاسی، تجارت منطقه ای، اقتصاد و دیگر موضوعات مورد علاقه منطقه گفت وگو و تبادل نظر می کنند.
سنجرانی اضافه کرد: نمایندگانی از 26 کشور آسیایی از جمله ایران و دبیرکل اتحادیه بین المجالس (IPU) در این همایش بین المللی شرکت می کنند.
مجمع مجالس آسیایی، سازمان بین المجالسی است که جایگزین انجمن پارلمان های آسیایی برای صلح شد.
مجمع مجالس آسیایی نهادی متشکل از ۴۱ پارلمان آسیایی است که با هدف هماهنگی فعالیت‌های مجالس برای تقویت آزادی و برابری، امنیت و ثبات، عدالت و رفاه اجتماعی، صلح و دوستی و همگرایی در آسیا در ۲۳ آبان ۱۳۸۷ در تهران تأسیس و دبیرخانه دائمی آن نیز در تهران مستقر شد.
نخستین نشست شورای اجرایی و نشست کمیته دائمی امور فرهنگی و اجتماعی مجمع مجالس آسیایی (APA) یازدهم آبان 1394 در تهران برگزار شد.
آرمان و وظیفه اصلی این مجمع، تقویت و ارتقای دیپلماسی پارلمانی و اعتلای نقش پررنگ مجالس در اتخاذ تصمیم‌گیری‌های موثر در سطح قاره آسیاست تا به این طریق اموری را که کشورهای قاره‌کهن به آن مبتلا هستند؛ زمینه‌های شکل‌گیری قوانین مشترک یا مشابه را فراهم آورد.

منبع: ایرنا