یک مسئول سازمان ملل متحد درباره خطر تغییر اقلیم هشدار داد

چهارشنبه،۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶

دبیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد، خواستار ایجاد شهرهای پایدار و تاب آور برای محافظت از جمعیت های شهری شد و گفت: بدون اقدام برای مقابله با تغییرات اقلیمی که تنها یک جنبه از تاب آوری محسوب می شود، حدود 77 میلیون شهروند در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

یک مسئول سازمان ملل متحد درباره خطر تغییر اقلیم هشدار داد

«میمونا محد شریف» در پیامی که به مناسبت روز جهانی شهرها (31 اکتبر-9 آبان) منتشر کرد و امروز ازسوی برنامه اسکان ملل متحد در ایران در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، آورده است: این مناسبت، فرصتی مغتنم برای افزایش آگاهی جهانی در باره اهمیت شهرها و سکونت گاه های انسانی در ساخت شهرهای پایدار و تاب آوراست.
وی با بیان اینکه در سال جاری شاهد بلایای طبیعی و ویران کننده در کشورهای شمال دنیا بودیم، افزود: این موضوع بیانگر اهمیت تاب آوری برای همگان است؛ اگر شهرها برای افزایش تاب آوری خود سرمایه گذاری نکنند، هزینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و شرایط ناگوار انسانی افزایش خواهد یافت.
دبیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد تاکید کرد: از آنجا که مردم شهرها روزانه بیش از پیش خانه می سازند، میزان خطر نیز افزایش می یابد که باید راه های نوآورانه و انعطاف پذیری برای پیش بینی تهدیدهای انسان ساخت یا طبیعی پیدا کرده و از شهرها و ساکنان آن محافظت کنیم.
وی ادامه داد: البته تاب آوری تنها به معنای ساختن زیرساخت های قوی نیست بلکه نیازمند سامانه قوی اقتصادی، اجتماعی و حکمرانی برای حمایت از تاب آوری کلیدی و غیرکالبدی و ناملموس است.
دبیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد افزود: ما به جوامع فقیر و حاشیه نشین از طریق راه های عملی جهت انطباق با تغییرات اقلیمی، افزایش فراگیری اجتماعی از طریق ترویج برنامه ریزی مشارکتی، رسیدگی به حقوق زمین و مالکیت، دسترسی به استانداردهای زندگی بهبود یافته و ایجاد ابزارهای تعاملی جامع گرا کمک خواهیم کرد.
وی برنامه اسکان مل متحد را حمایت از کشورها برای بهبود استانداردهای ساخت و برنامه ریزی قبل و پس از بحران دانست و تاکید کرد: نه تنها باید از شهرهایمان محافظت کنیم بلکه باید چالش را به راه حل و راه حل ها را فرصت تبدیل کنیم.
بر مبنای این گزارش، سال ۲۰۱۳ مجمع عمومی سازمان ملل به پیشنهاد کمیته اقتصاد و سرمایه‌گذاری، تصمیم به برگزاری روز جهانی شهرها گرفت و سی و یکم اکتبر هر‌سال به نام روز جهانی شهر‌ها نام‌گذاری شد.
نامگذاری این روز به اطلاع همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد، سازمان‌های وابسته و بین‌المللی مربوطه، جوامع مدنی و همه ذینفعان مربوطه رسید و فرصتی برای دولت‌ها، سازمان ملل به ویژه برنامه اسکان بشر ملل متحد، سازمان‌های بین‌المللی مرتبط، جامعه مدنی و سایر ذی‌نفعان و فعالان شهری فراهم شد تا نسبت به توسعه پایدار شهری در سراسر جهان تلاش کنند.
همچنین بزرگداشت روز جهانی اسکان بشر در هر سال موجب می‌شود تا دست‌اندرکاران، متخصصان و پژوهشگران حوزه مسکن و توسعه شهری، تلاش خود را برای ایجاد آینده‌ای بهتر و تامین مسکن مناسب و درخور برای همگان افزایش دهند.