بازار بورس آسیا دستخوش اظهارات ترامپ

چهارشنبه،۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۱

ارزش بازار بورس آسیا که در چند ماه گذشته با تهدیدات و اظهارات ترامپ در مورد چین و جنگ تجاری دستخوش کاهش و گاها سقوط شده بود امروز و به دنبال سخنان روز گذشته ترامپ مبنی بر 'امکان توافق بزرگ با چین' افزایش یافت.

بازار بورس آسیا دستخوش اظهارات ترامپ

شبکه خبری نیکی ژاپن روز چهارشنبه گزارش کرد دونالد ترامپ تاکید کرده است باید با چین به یک توافق رسید توافقی که برای واشنگتن پیروزی به بار بیاورد اگرچه چین هنوز آماده نیست اما آمریکا برای این توافق بزرگ آماده است.
وی با اشاره به اینکه دو کشور درگیر جنگ تجاری شده اند، خاطر نشان کرد ما می خواهیم در این نبرد تجاری در برابر پکن پیروز شویم و باید به یک توافق بزرگ رسید.
همین اظهار نظر کافی بود تا خیلی زود وضعیت بازارهای بورس در قاره آسیا بهبود یابد و ارزش سهام در بورس شانگهای یکی از دو بورس مهم چین تا یک درصد در روز سه شنبه ارتقا یافت.
همزمان ژاپن اعلام کرده است شاخص سهام نیکی در این کشور برای نخستین بار از اواسط ماه اوت به این طرف به بالاترین میزان در ماه جاری میلادی و در پایان اکتبر رسیده است.
این اظهار نظر در شرایطی است که ترامپ خود را برای ملاقات با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در ماه آینده میلادی آماده می کند و احتمالا دیدار طرفین روز 29 نوامبر انجام خواهد شد.
'لو کانگ' سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه در مصاحبه مطبوعاتی در پکن گفت که طرفین در حال برقراری ارتباطاتی هستند که به ملاقات سران دو کشور مربوط است.
وی هشدار داد اگر آمریکا می خواهد با چین به یک توافق برسد باید بداند که بر اساس اعتماد متقابل و همچنین به شکلی عادلانه و صادقانه چنین چیزی ممکن خواهد شد.
ترامپ در گفت و گوی خود با فاکس نیوز تهدید کرد اگر نشود با چین توافق کرد آن زمان 267 میلیارد دلار کالای وارداتی چین به آمریکا در انتظار تعرفه های سنگین خواهد بود.
گزارش شبکه خبری بلومبرگ نیز حاکی است اگر ترامپ نتواند با شی در حاشیه اجلاس 20 به توافق برسد، همه کالاهای وارداتی چین را مشمول تعرفه خواهد کرد.
به همین سبب سخنگوی وزارت خارجه چین گفت آمریکا باید بداند که صحبت کردن با چین با زبان تهدید تاثیری نخواهد داشت و برعکس، گفت و گوی صادقانه و بر اساس اعتماد می تواند نتیجه بخش باشد.
وی افزود ما راهی را که باید طی کنیم بدرستی انتخاب کرده ایم و آن را تغییر نمی دهیم حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد به همکاری با پکن خاتمه دهد.