افزایش قیمت نفت خام در آستانه تحریم‌های آمریکا

چهارشنبه،۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸

بهای نفت خام روز چهارشنبه در آستانه آغاز دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در بازارهای جهانی افزایش یافت.

افزایش قیمت نفت خام در آستانه تحریم‌های آمریکا

هر شبکه نفت خام برنت روز چهارشنبه با 35 سنت افزایش قیمت 76 دلار و 26 سنت معامله و نفت خام سبک آمریکا نیز با 25 سنت افزایش 66 دلار و 43 سنت معامله شد.
این در حالی است که تولید نفت در بازارهای جهانی از سوی سه کشور روسیه، عربستان و آمریکا رو به افزایش بوده است. رویترز نوشت سه کشور یادشده در ماه سپتامبر گذشته روزانه 33 میلیون بشکه نفت وارد بازار کردند که این میزان تولید، روزانه 10 میلیون بشکه بیشتر از ابتدای دهه جاری است.
این پایگاه خبری به نقل از «ویلیام اولولین» تحلیل‌گر مسائل اقتصادی نوشت که مساله نفت خام در بازارهای جهانی همچنان برپاشنه تحریم‌های ایران می‌چرخد که قرار است در نوامبر آغاز شود. 
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت‌ماه سال جاری، کشورش را از توافق هسته‌ای 1+5 با ایران خارج و اعلام کرد که تحریم‌های این کشور را علیه تهران و سایر افراد و شرکت‌هایی که با این کشور همکاری کنند، بازمی‌گرداند.
تحریم‌های تازه آمریکا علیه ایران چهارم نوامبر (13 آبان) اعمال خواهد شد و واشنگتن به مشتریان نفت ایران اعلام کرده که انتظار دارد خرید نفت خود را از این تاریخ متوقف کنند.
بااین‌حال اتحادیه اروپا و چین روسیه ضمن مخالفت با فشارهای آمریکا اعلام کرده‌اند که به توافق هسته‌ای ایران وفادار مانده و اتحادیه اروپا نیز قصد دارد تا سازوکار مالی برای ادامه تجارت ایران با جامعه جهانی و این اتحادیه در روز 13 آبان ارائه کند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به‌تازگی به شبکه آمریکایی «سی بی اس» گفته بود این نخستین باری است که اروپایی ها نه تنها علیه سیاست ایالات متحده اظهار نظر می کنند، بلکه به دنبال توسعه فرآیندی برای توقف و جبران تحریم ها هستند.
وی دوشنبه گذشته نیز با خبر دادن از عملیاتی شدن سازوکارهای اتحادیه اروپا در چند روز آینده، گفته بود: ممکن است که به خاطر فشارها و کارشکنی که آمریکایی ها در تمام مراحل تدوین این ساز و کارها دنبال می کرد، زمان استفاده از این ساز و کارها مقدار دیگری طول بکشد.
پایگاه خبری بلومبرگ نیز امروز در گزارشی نوشت: بسیاری از کشورهای خریدار نفت ایران یا آشکارا تحریمهای آمریکایی را نقض می کنند و یا خواستار معافیت از تحریم های ضدایرانی آمریکا هستند.