دنیا با تحریم‌ها علیه ایران مخالف است

دوشنبه،۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵

روزنامه «چاینا دیلی» ارگان رسمی دولت چین در سرمقاله امروز دوشنبه خود نوشت: دنیا با تحریم ها علیه ایران موافق نیست. آنها نمی خواهند به گذشته برگردند و با سیاست حداکثر فشار آمریکا بر ایران مخالف هستند و این می تواند دولت ترامپ را وادار به بازگشت به میز مذاکره کند.

دنیا با تحریم‌ها علیه ایران مخالف است

پرتیراژترین روزنامه انگلیسی زبان چین در این تحلیل تاکید کرد که حفظ توافق هسته ای ایران موسوم به «برجام» به دلایل مختلف کاربردی، حیاتی است.
چاینا دیلی نوشت: آمریکا با دلایل و استنادهایی غیر منطبق به طوری که نتوانست کشورهای دیگر امضا کننده این توافق و جامعه بین المللی را قانع کند، به توافق هسته ای پشت کرد و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا آن را نقض و تلاش کرد ایران را به انزوا بکشاند.
این روزنامه دولتی چین افزود: ترامپ با چنین اقدام نادرستی باعث شد تا نگرانی از رویارویی شدید آمریکا و ایران افزایش یابد و همزمان باعث شود اسراییل و عربستان سعودی با استفاده از این فرصت، تنش ها را تشدید و وضعیت خاورمیانه را پیچیده تر کنند.
چاینا دیلی ادامه داد: با تحریم های نفتی که آمریکا علیه ایران بکار گرفته، بازار بین المللی با کمبود نفت مواجه شده است و وضعیت به مراتب بدتر خواهد شد.
چاینا دیلی خاطر نشان می کند هرگز دیگر کشورهای تولید کننده نفت که مدعی تامین نفت بازار شده اند نمی توانند این خلاء را پر کنند و کسی نمی تواند غیبت ایران یکی از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان نفت جهان را در این بازار پر کند.
در تحلیل این روزنامه آمده است آمریکا حالا خود باعث می شود که ایران به متحدان و یاران سنتی خود از جمله روسیه و سوریه، لبنان و حزب الله نزدیکتر شود خاورمیانه وضعیتی بغرنج تر پیدا خواهد کرد و چند جانبه گرایی نیز به مخاطره می افتد.
چاینا دیلی می نویسد ایران می خواهد برجام را حفظ کند اما باید منافعش تامین شود اگر فشارهای آمریکا به همین شکل ادامه یابد و فروش نفت پایین تر برود، شرایط برای ایران بدتر می شود و این کشور ممکن است حتی در اندیشه توقف صادرات نفت به طور کلی به کشورهای دیگر شود و این برای دنیا زیانبار خواهد بود.
روزنامه تاکید می کند حفظ برجام از هر زمان دیگری سخت تر شده است اروپا دچار شکاف بزرگی با آمریکا شده است و می خواهد این توافق اجرا شود ایران و آمریکا هم به دلیل نقض برجام از سوی واشنگتن دچار مناقشه شدیدی شده اند و ابزارهای کافی برای فایق آمدن بر یکدیگر ندارند و یک مخمصه دیگر برای طرفین ایجاد شده است.
چاینا دیلی نوشت امروز اما شرایط با گذشته فرق دارد دنیا با تحریم ها موافق نیست آنها نمی خواهند به گذشته برگردند و با سیاست حداکثر فشار آمریکا بر ایران مخالف هستند و این می تواند دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا را وادار کند که بتدریج به میز مذاکرات برگردد.
روزنامه چینی مسئولیت امضا کنندگان توافق هسته ای را ضروری تر و سنگین تر از هر زمانی دانسته و از آنها خواسته است که با همکاری مشترک با تحریم ها و فشارهای آمریکا مخالفت کنند و سعی کنند تا خسارات تحریم برای ایران را به حداقل برسانند.
این روزنامه چینی اضافه می کند که کشورهای ذی ربط باید راه را برای مذاکرات آمریکا و ایران باز کنند زیرا اگر ایران تصمیم بگیرد از توافق هسته ای خارج شود و طرح های اتمی خود را از سربگیرد، امکان رویارویی در خاورمیانه بیشتر خواهد شد و صلح منطقه ای قربانی این شرایط خواهد بود.