اجاره زمین‌‌ کشاورزی در خارج برای تامین نیازهای ایران

سه شنبه،۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیش از 300 هزار هکتار زمین در چند کشور برای اجرای طرح کشت فراسرزمینی در تملک 35 تا 40 ساله ایرانیان است.

اجاره زمین‌‌ کشاورزی در چند کشور خارجی برای تامین نیازهای ایران

محمود حجتی روز سه شنبه در صبحانه کاری با اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران، از قزاقستان، روسیه، جمهوری آذربایجان، اوکراین و برزیل به عنوان کشورهایی یاد کرد که ایران در آنجا کشت فراسرزمینی انجام می دهد ضمن آنکه مذاکره‌هایی با غنا نیز در دست انجام است.
وی خاطر نشان کرد: در همه زمینه ها برای ما فرش قرمز پهن نکرده اند اما با توجه به محدودیت منابع آبی باید با هدف تامین نیاز داخلی و صادرات محصولات مقرون به صرفه از کشت فراسرزمینی استفاده کنیم.
کشت فراسرزمینی به معنای کاشت انواع محصول در سایر کشورها و واردات آن به داخل کشور است؛ کشورهایی که از محدودیت منابع داخلی (آب و زمین) رنج می‌برند، توسط این روش و با اجاره اراضی در سایر کشورها، اقدام به تولید مایحتاج خود می‌کنند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم به مشکلات نظام توزیع کالا در کشور اشاره کرد و گفت: برای حل مشکلات تولید که به نظام توزیع سرایت کرده است، چاره ای جز اجرای برنامه «زنجیره تولید از مزرعه تا سفره» نداریم که در این مسیر فقط تعاونی ها می توانند پاسخگو باشند.
وی افزود: زمانی که دامداری در حد خودمصرفی بود، زنجیره تولید تعریف و اجرایی شد اما با افزایش دام نگرانی هایی برای فروش محصولات پیش آمد.
ایجاد زنجیره تولید محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره یکی از برنامه های وزارت جهادکشاورزی است که قصد دارد با حذف واسطه ها، مسیر عرضه محصولات را کوتاه و دست دلالان را قطع کند تا منافع اقتصادی حاصل از تولید محصولات کشاورزی به دست تولیدکننده واقعی برسد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: در دنیا توزیع محصولات در اختیار تعاونی‌هاست بنابراین ما هم راهی جز استفاده از طرفیت تعاونی‌ها نداریم.