عقب نشینی 869 واحدی بورس

شنبه،۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰

شاخص بورس امروز 869 پله پایین آمد و در جایگاه 184 هزار و 231 واحدی ایستاد.

عقب نشینی 869 واحدی بورس

در معاملات امروز چهار میلیارد و 112 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 10 هزار و 956 میلیارد ریال در 207 هزار و 561 نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 253 واحد افت کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 49 واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز 34 واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور 910 واحد افت کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور، 464 واحد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز 2 هزار و 584 واحد عقب نشینی کرد.
در معاملات امروز نمادهای وبملت (بانک ملت)، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز تامین)، پارس (پتروشیمی پارس)، شخارک (پتروشیمی خارک)، فولاد (فولاد مبارکه) و شپنا (پالایش نفت تهران) بیشترین تاثیر منفی و وامید (گروه سرمایه گذاری امید) و وبصادر (بانک صادرات) بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

صنایع جذاب بورسی

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه یک هزار و 939 میلیون سهم به ارزش سه هزار و 282 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه شیمیایی به ارزش 930 میلیارد ریال و خودرو به ارزش 787 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند. همچنین گروه فرآورده های نفتی با دادوستدی به ارزش 664 میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت.
گروه فلزات اساسی نیز با معاملاتی به ارزش 471 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

رشد فرابورس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز 31 واحد افت کرد و در جایگاه یک هزار و 994 واحدی قرار گرفت. در این بازار، بیش از 808 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از سه هزار و 572 میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای زاگرس(پتروشیمی زاگرس)، مارون (پتروشیمی مارون)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب)، دماوند(تولید نیروی برق دماوند)، شاوان (پالایش نفت لاوان) و شراز (پالایش نفت شیراز) بیشترین تاثیر منفی و ذوب (ذوب آهن) و بساما بیشترین تاثیر مثبت را برجا گذاشتند.
شاخص های بورس تهران و فرابورس از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون 140 درصد رشد یافت و در سال میلادی منتهی به آگوست (مرداد-شهریور) به ترتیب 65 و 63 درصد رشد داشتند.
اکنون تعداد شرکت های بورس و فرابورس 594 شرکت است؛ از ابتدای دولت یازدهم، با اضافه شدن 120 شرکت به بورس، تعداد آنها 25 درصد رشد داشته است. تا پایان امسال حداقل 10 شرکت جدید به بازار سرمایه اضافه خواهد شد.