توسعه زیرساخت‌ها، اولویت اول کیش

يکشنبه،۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
توسعه زیرساخت‌ها، اولویت اول کیش

جزیره کیش با مساعدت مدیران ارشد نظام و مسئولان اجرایی در همه سال‌های گذشته، به یکی از نقاط توسعه یافته کشور تبدیل شده و از زیرساخت‌های مطلوبی برخوردار گردیده است.

با این وصف به دلیل گذر زمان و نیز شرایط آب و هوایی منطقه که اصطلاحا به آن شرایط آب و هوایی متجاوز نیز گفته می‌شود، زیرساخت‌ها کهنه و فرسوده شده و نیازمند نوسازی و توسعه است. این نیاز در بخش آب، برق، مخابرات، جاده و تاسیسات ترانزیتی وجود دارد. به عنوان مثال شبکه آب کیش که شبکه خوبی هم هست، در حال حاضر با پرتی 30 درصدی مواجه است و با توجه به هزینه بر بودن تولید آب شیرین، نیاز به اصلاح و نوسازی شبکه جدی است. در زمینه برق نیز واحدهای نیروگاهی، عمر زیادی کرده‌اند و با عنایت به تغییرات فناوری، نیاز به ایجاد واحدهایی با فن‌آوری و بهره‌وری به روزتر همراه با مصرف سوخت کمتر وجود دارد.

یکی از نکاتی که در گذشته به آن نقد وجود دارد، واگذاری نیروگاه شمال کیش به بخش خصوصی غیرمتخصص بوده است که در ادامه به دلیل ناتوانی بخش خصوصی به موسسه ثامن واگذار گردیده و الان مشکلات عدیده‌ای دارد. ما اعتقاد داریم فعالیت نیروگاهی، مربوط به بخش حاکمیتی است و اهلیت خاص خود را طلب می‌کند. بنابراین به دنبال بازگرداندن آن از طریق مجاری حقوقی و قضایی هستیم. اقدام دیگر مذاکره با وزارت نیرو و مپنا برای ایجاد واحدهای نیروگاهی برق برای رسیدن به تولید 500 مگاوات برق است که در حال پیگیری است. برای تامین پایدار برق در جزیره، طرح اتصال شبکه برق جزیره به شبکه کشوری در حال انجام است تا بتوان در مواقع کمبود و مواقع مازاد، به تبادل انرژی با سرزمین اصلی بپردازیم.

در بخش گاز، بخشی از نیاز سوختی از طریق خط لوله سیری تامین می‌شود. ولی بدلیل پاسخگو نبودن نیاز کیش از این طریق، خط لوله تازه‌ای منشعب از خط لوله آیت هفتم در حال احداث است تا مجموعا کل نیاز سوختی از طریق گاز تامین شود. با اجرایی شدن این طرح، علاوه بر کمک به محیط زیست منطقه، سالانه ده‌ها میلیون دلار در هزینه‌هایمان صرفه جویی خواهیم داشت که در نوع خود اتفاق بزرگی است.

تکمیل شمار دیگری از طرح‌ها هم با سرعت و جدیت در حال پیگیری است. به عنوان مثال با اتمام طرح لایروبی اسکله 35 هزار تنی کیش، ظرفیت ترانزیت کالا از جزیره بسیار افزایش خواهد یافت و زمین استحصالی قابل ارزشی هم ایجاد خواهد شد. این جزیره برای فعالیت‌های گردشگری در نظر گرفته شده و طرحی برای آن تهیه شده است.

یکی از بزرگترین اقدامات در دست انجام، تکمیل ترمینال جدید مسافربری کیش است که با بهره‌برداری از آن در سال جاری، کیش از نظر بزرگی و میزان فعالیت روزانه به سومین فرودگاه کشور تبدیل می‌شود. رقم پذیرش 6 میلیون مسافر هوایی در سال، آمار بسیار بالایی است که می‌تواند در اقتصاد کیش تحول ایجاد کند.

طرح عمرانی متفاوت و مهم دیگر در کیش، احداث نخستین هلی پورت ایران است که مراحل اجرایی نهایی خود را سپری می‌کند و در شمار طرح‌هایی است که به زودی توسط رییس جمهور محترم افتتاح می‌شود. ما در حال حاضر در کشور سایت اختصاصی بالگرد نداریم و بالگردها در همه جای کشور از بخشی از فضای فرودگاهی استفاده می‌کنند.

در ادامه لازم به یادآوری است که 50 طرح بزرگ، متوسط و کوچک مثل ایجاد مخازن سوختگیری هواپیما، بازار روز مدرن محصولات مصرفی، احداث اسکله تفریحی مرجان، سایت اختصاصی پیاده روی  و .. در حال برنامه ریزی و اجراست و هرکدام یکی از خلاءهای موجود را برطرف خواهد کرد.

با ذکر گوشه‌ای از اقدامات صورت گرفته که با لطف و حمایت بی‌دریغ مدیرعامل سازمان در حال انجام است، مشخص می‌شود که فارغ از شعارپردازی و توجه به اقدامات ظاهری و تبلیغی، اولویت اول در کیش، بحث تقویت زیرساخت‌هاست و ما در همه بخش‌ها در حال انجام اقدامات اساسی برای بهبود شرایط هستیم.

لازم به ذکر است که در حال حاضر بخش خصوصی، صدها پروژه در این جزیره به ارزش  35 هزار میلیارد تومان را در دست اجرا دارد که در شرایط امروز کشور بی‌نظیر است. در 7 سال گذشته نیز حدود 5 هزار میلیارد تومان توسط بخش دولتی در حوزه عمران و ایجاد زیرساخت‌ها هزینه شده که 2000 میلیارد تومان آن در دوره مدیریت دکتر مظفری محقق گردیده است.

بنابراین و بدون تردید، کیش با امید و تلاش مسئولان ارشد کشور و نیز مساعی دولت، شورای عالی مناطق آزاد و مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش و همچنین بخش خصوصی در افق ایران 1400 به شهری تراز اول تبدیل شده و آینده‌ای درخشان در پیش رو دارد.

کیش مانند فرش ایرانی است که هرچه بیشتر از ظرفیت‌های آن استفاده ‌شود، قابلیت‌هایش بیشتر به منصه ظهور می‌رسد و مقبول‌تر، مطلوب‌تر و با ارزش‌تر می‌شود و امید آنکه این روند همیشه و همواره ادامه یابد.

*عضو هیات مدیره و معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش