ایران و حضور ظریف در میان فعالان اقتصادی کردستان عراق

سه شنبه،۲۵ دي ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۸

'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از برنامه جدی برای افزایش مبادلات اقتصادی با عراق به مرز 20 میلیارد دلار در سال خبر داد.

ایران و حضور ظریف در کردستان عراق

وزیر امور خارجه عصر سه شنبه در همایش مشترک اقتصادی ایران و اقلیم در سلیمانیه اعلام کرد: ایران برنامه جدی برای افزایش مبادلات اقتصادی با عراق به 20 میلیارد دلار در سال دارد.
وی تاکید کرد: اطمینان می دهیم تحریمها نمی توانند روابط دو ملت را قطع کنند و تاثیری در تعاملات اقتصادی با اقلیم کردستان عراق نخواهد داشت. 
وی گفت: ما خواهران و برادران کرد در عراق و سوریه را از خود می‌دانیم، چون ما از یک ریشه هستیم و همه ما در کنار هم بوده ایم.
ظریف افزود: تشکیل دولت قدرتمند در اقلیم کردستان در زودترین زمان ممکن را خواستار هستیم.
وزیر امور خارجه همچنین گفت که گفتگوهای خوبی بین ایران و اقلیم کردستان عراق و بغداد انجام شده تا مبادلات تجاری تسهیل شود.
ظریف تصریح کرد که روابط با اقلیم مهم بوده و ما روابط خویش را بر تکیه بر روابط اقتصادی توسعه خواهیم داد.
وی افزود: با حضور قوی بخش خصوصی دو طرف رفاه بیشتری بین مردم دو کشور ایجاد شود.
ظریف بعدازظهر یکشنبه وارد بغداد شد و طی دو روز اقامت در این شهر با مقامات ارشد و نیز شخصیت های سیاسی از طیف های مختلف این کشور دیدار و گفتگو کرد. 
وی همچنین در همایش بزرگ اقتصادی ایران و عراق با حضور صدها مدیران صدها شرکت و فعالان اقتصادی دو کشور در بغداد، سخنرانی کرد. 

ایران و حضور ظریف در میان فعالان اقتصادی کردستان عراق

تسهیل و تقویت روابط با ایران

در این مراسم مسوولان و فعالان اقتصادی در استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق خواستار تسهیل و تقویت روابط اقتصادی با ایران شدند.

رئیس اتاق سرمایه گذاری در سلیمانیه عراق در این نشست گفت: ایران با توجه به داشتن ظرفیت های بزرگ اقتصادی در بخش کشاورزی می تواند به احیای بخش کشاورزی اقلیم کردستان عراق کمک کند.
'ملا یاسین' افزود: روابط مشترک تاریخی می طلبد ما در اقلیم کردستان عراق از توانمندی بزرگ ایران بهره بگیریم.
این مقام کرد عراقی تصریح کرد که حضور شرکتهای بزرگ ایرانی به همراه هیات وزیر امور خارجه ایران در سفر به عراق نشان می دهد که ایران و اقلیم می توانند و باید برای توسعه روابط بکوشند.
نامبرده همچنین پیشنهاد کرد که برای توسعه روابط اقتصادی بین دو طرف روادید بین شهروندان ایرانی و عراقی لغو شود.
'یاسین محمود' رئیس اتاق بازرگانی سلیمانیه نیز خواهان تردد مستقیم کامیونهای ایرانی و عراقی به دو طرف شد تا مبادلات کالا آسان تر انجام شود.
این مقام کرد عراقی همچنین خواهان برداشته شدن موانع گمرکی بین ایران و اقلیم شد به نحوی که تجار مجبور به پرداخت هزینه نشوند.
'عثمان شوانی' نماینده دولت اقلیم کردستان عراق در بخش اقتصادی نیز خواهان تشکیل کمیته مشترک اقتصادی بین استانهای مرزی عراق و ایران شد تا مشکلات حل و فصل شوند.
در ادامه، معاون اقتصادی وزارت امورخارجه ایران نیز گفت که سفر دو ماه آینده رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق در راستای توسعه روابط اقتصادی با این کشور انجام می شود. 
'غلامرضا انصاری' افزود : تمرکز دولت بر توسعه روابط اقتصادی است و همین ابراز علاقه را ما در میان مقامات عراقی نیز شاهد بودیم.
نامبرده تاکید کرد: دولت تلاش خواهد کرد موانع کوچک بر سر راه توسعه روابط اقتصادی را که هزینه بر است برطرف کند.
'حسن دانایی فر' مشاور معاون اول رییس جمهوری در روابط اقتصادی با عراق نیز طی سخنانی اظهار داشت: ما 14 گذرگاه مرری با عراق داریم که بخش اعظم گذرگاهها با اقلیم در استان سلیمانیه است که نشان از روابط گسترده ما این منطقه است.
وی افزود: تشکیل کمیته مشترک یکی از بحث های جدی است که باید پیگیری شود چرا که ما نیاز به فعالیت آن داریم.
این مقام ایرانی تصریح کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران اراده جدی برای حل مشکلات دارا می باشد.
حسن دانایی فر نیز حضور بخش خصوصی را در عراق و اقلیم ضروری دانست و تاکید کرد که هدف ایران ایجاد سازوکارهای لازم برای واردات و صادرات کالا بین دو طرف است.

ایجاد کمیتە مشترک برای حل و فصل مشکلات و موانع

رئیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق نیز در حاشیه این همایش اظهار داشت: حجم روابط تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق در حال حاضر بالغ بر شش میلیارددلار بودە و در راستای گسترش روابط اقتصادی فیمابین مشکلات شرکتهای اقتصادی فعال در اقلیم کردستان عراق مرتفع می‌شود.
'دارا جلیل خیاط' که مدیریت همایش اقتصادی اتاق های بازرگانی ایران و اقلیم کردستان عراق را نیز بر عهده دارد، اظهار امیدواری کرد که روابط اقتصادی ایران و اقلیم گسترش یافتە و موانع موجود بر سر راە توسعە روابط برداشتە شود.
وی در خصوص مشکلات شرکتهای ایرانی فعال در اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: پیش از این انتقال پول از طریق بانک و کنسولگری بە خصوص در زمانیکە اقلیم دچار بحران مالی شد میسر نبود.
وی در ادامە افزود: بە دستور نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، یک کمیتەمشترک برای حل و فصل مشکلات و موانع موجود بر سر راە تجار و شرکتهای ایرانی تشکیل می شود.
رئیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق گفت : بە منظور افزایش حجم روابط اقتصادی ، گشایش معابر جدید مرزی در دستور کار قرار دارد.
از سوی دیگر، 'صفین دیزایی' سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق نیز درحاشیه این همایش گفت که ما سفر وزیرامورخارجه ایران را به دیده اهمیت می نگریم و بر این باور هستیم که این سفر در آینده باعث توسعه روابط سیاسی و اقتصادی اقلیم گردد.
وی افزود: دولت اقلیم کردستان عراق با تمام توان خود از این سفر و نشستها استقبال بعمل آورده و امیدوار هستیم نتایج نشست های اقتصادی بین اتاقهای بازرگانی ایران و اربیل باعث توسعه روابط و رفع موانع موجود شود.
صفین دیزایی همچنین اظهار داشت: روابط با ایران در اولویتهای دولت اقلیم کردستان عراق بوده و براین اساس موانع موجود را برطرف خواهیم کرد.

ظریف بعدازظهر که یکشنبه وارد بغداد شد، طی دو روز اقامت در این شهر با مقامات ارشد و نیز شخصیت های سیاسی از طیف های مختلف این کشور دیدار و گفتگو کرد. 
وی همچنین در همایش بزرگ اقتصادی ایران و عراق با حضور صدها مدیران صدها شرکت و فعالان اقتصادی دو کشور در بغداد، سخنرانی کرد. 
وزیر امور خارجه، چهارشنبه به کربلا می رود و در همایش بزرگ فعالان اقتصادی دو کشور در این شهر حضور می یابد.