تولید فولاد ایران 40 برابر شد

سه شنبه،۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید فولاد ایران نسبت به اول انقلاب 40 برابر افزایش داشته در حالی که تولید فولاد دنیا در این مدت از 700 میلیون تن به حدود 2 برابر این رقم رسیده است.

تولید فولاد ایران 40 برابر شد

جعفر سرقینی اظهار داشت: در ابتدای انقلاب 600 هزار تن ظرفیت تولید فولاد در کشور داشتیم که امروز این ظرفیت به 34 میلیون تن رسیده است. 
وی یادآور شد: ممکن است برخی بگویند این رشد ناشی از توسعه دنیا بوده اما باید در نظر داشت که به طور مثال تولید فولاد ترکیه در این مدت فقط 17درصد رشد داشته در حالی که رشد تولید فولاد ایران 40 برابر شده است. 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد 10 برابری تولید مس در خاورمیانه بیان کرد: اتفاقی که در صنعت فولاد، سیمان، کاشی و سرامیک کشور افتاده چشمگیر بوده زیرا این توسعه در شرایط جنگ دفاع مقدس یا تحریم ها رقم خورده است. 
وی ادامه داد: با همه شرایط غیر عادی که وجود داشته اما با تلاش فرزندان این مرز و بوم، صنعت کشور رونق یافته است. 
سرقینی با تاکید بر اینکه توسعه مدیون شرایطی است که جمهوری اسلامی برای سرمایه گذاری فراهم کرده است گفت: از این بابت همه صنعتگران مدیون انقلاب هستند که توانسته اند صنعت را رشد دهند ما هم در حد توان کمک کرده ایم. 
وی یادآور شد: خراسان جنوبی استان معدنی است و در چند سال گذشته تلاش زیادی انجام شده تا چرخه فرآوری کامل شود و خام فروشی رخت بربندد ولی هنوز کار زیادی در این زمینه باقی مانده است. 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با شستشوی زغال و کک سازی به لطف خدا چرخه زغال سنگ در استان خراسان جنوبی کامل شده است. 
وی با اشاره به ظرفیت یک میلیون تنی کارخانه فولاد در خراسان جنوبی گفت: تولید سیمان هم در این استان با ظرفیت کامل انجام می شود و فولاد هم در شرف نهایی شدن و به تولید رسیدن است. 
وی با اشاره به برنامه های حمایتی وزارت صنعت ، معدن و تجارت از معادن اظهار داشت: در این راستا به ویژه به مناطق دور افتاده تسهیلاتی داده می شود که امسال هم تسهیلاتی برای معادن کوچک واگذار شده است. 
سرقینی ادامه داد: امسال پیش بینی می شود استخراج معادن در استان خراسان جنوبی به حدود 15میلیون تن برسد. 
وی با بیان اینکه شاید این حجم استخراج در این استان متناسب با ذخیره نباشد افزود: امیدواریم با تکمیل شدن چرخه تولید و فرآوری این استخراج سالانه بیشتر شود. 
معاون امور معادن وزیر صمت با اشاره به سختی کار کارگران در معدن اظهار داشت: کار در معدن سخت است به خصوص معدن زغال اما تلاش شده پرداختی ها متناسب باشد و وضعیت معیشتی کارگران معادن روز به روز بهبود پیدا کند. 
وی تکمیل زنجیره فرآوری را یکی از راه های بهبود معیشت کارگران معدن دانست و گفت: معدنکاری اگر بخواهد تولیدات خام را بفروشد سود زیادی ندارد اما به طور مسلم فرآوری عایدی بیشتری خواهد داشت که در معیشت کارگران هم می تواند اثرگذار باشد. 
سرقینی با بیان اینکه هر اشتغال معدنی هفت اشتغال زنجیره بعدی دارد افزود: خراسان جنوبی هم با 11هزار اشتغال در معدن وضعیت خوبی دارد ولی اگر زنجیره های بعدی تکمیل شود می توانیم روی حدود 60 هزار شغل بعدی حساب باز کنیم. 
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز سه شنبه همزمان با پنجمین روز دهه فجر در سفر 2 روزه به خراسان جنوبی نخست با نماینده ولی فقیه در استان دیدار و سپس برای افتتاح و بازدید از چند طرح معدنی راهی شهرستان نهبندان شد.