اقتصاد کارا ویژه روزصنعت و معدن

يکشنبه،۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰

شماره جدید هفته‎نامه اقتصاد کارا همزمان با دهم تیرماه 98 روز صنعت و معدن منتشر شد. در این شماره مطالب متنوعی در خصوص وضعیت تولید و صنعت در کشور همراه با نقشه راه وراهبردهایی برای بهبود اقتصاد و گذار از شرایط کنونی درج شده است.

اقتصاد کارا ویژه روزصنعت و معدن

داریوش عباسی مدیرمسئول هفته‎نامه اقتصاد کارا در سرمقاله خود به موضوع شرکتهای دانش‎بنیان برای رشد و بهبود اقتصاد کشور پرداخته است. رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در خبری از رسانه‎ها خواسته است تنها به جنبه‎های منفی اخبار صنعت و اقتصاد نپردازند و نگاهی به مجموعه‎های فعال داشته و به مردم گزارش‎های امیدبخش نیز ارائه کنند. فرهاد دژپسند در یادداشتی با موضوع اقتصاد هوشمند به این مساله پرداخته که با تغییر مدل اقتصاد ایران از سنتی به مدرن، فرصتهایی بزرگ برای اقتصاد ایران پدید خواهد آمد. محمدرضا رضایی‎نژاد نیز به  موضوع کارآفرینی اجتماعی پرداخته و آن را راهی موثر برای رونق تولید و اشتغالزایی دانسته است.

یکی دیگر از مطالب این شماره، گفت وگویی خبری با سورنا ستاری معاون علمی فن‎آوری رئیس جمهوری است که به زیست بوم فن‎آوری در ایران پرداخته است. او گفته اصلی‎ترین اولویت سال جاری ساکنان زیست بوم کارآفرینی و نوآوری ، رفع نیازهای فن‎آورانه تحریم است. او از نسل جدید کسب‎و‎کارها و شکل‎گیری کارخانه‎های نوآوری خبرداده است.

گفت‎و‎گو با فرشاد مقیمی از دیگر مطالب این شماره است. معاون امور صنایع وزارت صمت در این گفت و گو بر این نکته تاکید دارد که شرایط تحریمی، فرصتی استثنایی برای کشور است که باید از آن نهایت استفاده را برد. او در عین حال تاکید دارد که سال آینده، کشور مجدد به رشد اقتصادی دست خواهد یافت.

نقش و جایگاه بخش خصوصی در آزادسازی اقتصادی نیز موضوع مقالهای به قلم رضا پدیدار است. او که ریاست کمیسیون انرژی اتاق تهران را بر عهده دارد، در نوشته خود به موانع و بازدارنده‎های توسعه فعالیت بخش خصوصی پرداخته که مغایر با سیاستهای کلان ابلاغی برای اصلاح ساختار اقتصاد کشور است.

محسن جلال‎پورفعال اقتصادی در یادداشت خود به بیم و امیدهای سال 98 پرداخته و خواستار آن شده که مسئولان در کنار موضوع رفع موانع تولید، نیم نگاهی به بهبود معیشت مردم داشته باشند. در عین حال مهدی پورقاضی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به مهمترین موانع تولید پرداخته است. به باور او، تامین مواد اولیه و پایه، حمل و نقل، گمرک و مشکلات بانکی، پای‎افزارهای مهم پیش روی جریان تولید است.

محمود سریع‎القلم نیز در یادداشت انقلاب صنعتی چهارم، به تصویرگری جهانی پرداخته که در آینده نزدیک بسیار در دسترس خواهد بود. او نوشته که انقلاب چهارم صنعتی بسیاری از شرایط کنونی را دگرگون می‎سازد. پویایی در تغییر پارادایم‎ها، موضوع مقاله‎ای از دکتر رامین سمیع‎زاده است که پیشتر در دانشگاه الزهرا نیز ارائه شده بود. این فعال اقتصادی و مدرس دانشگاه ضمن ارائه تعاریفی از پارادایم به معنای الگو چهارچوب فکری، معتقد است مساله مهم پویایی در تغییر پارادایم‎هاست. بدین معنی که این تغییر پارادایم، یکبار نباشد. در همه زمینه‎ها و همه مقاطع می‎توان این کار را انجام داد.

محسن عزیزی کارشناس نفت نیز در یادداشتی به رابطه مستقیم رونق تولید با سیاست‎های اثربخش و بلندمدت پرداخته است.

یکی دیگر از مطالب این شماره، گفت‎و‎گو با سعید رفیعی‎فر دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‎های نفت، گاز و پتروشیمی است. او در این گفت و گوی اختصاصی بر این موضوع تاکید کرده که فقدان نهاد ناظر متشکل از بخش خصوصی و دولتی برای رگولاتوری در این حوزه، مصائب فراوانی را پیش پای بسیاری از اعضای اتحادیه قرار داده است.

در ادامه این شماره، گزارشی از روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده که شامل محورهای فعالیت این نهاد سیاستگذار برای حمایت از تولید و رونق تولید است. نکته مهم و قابل اشاره این گزارش، هدف‎گیری 32 میلیارد دلاری صادرات کالا و خدمات به کشورهای همسایه در این سال است.

مقاله پایانی این شماره، به یکی از موضوعات مهم در انقلاب چهارم صنعتی اشاره دارد. موضوع بنچ مارکینگ یا بهینه‎کاوی  در عصر اطلاعات حجیم یا بیگ دیتا، موضوع بسیار خوبی برای پیشرفت کسب و کارهای ایرانی می‎تواند به شمار رود.