چه کسانی مشمول بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم مالیاتی می‌شوند؟

دوشنبه،۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰

رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: به زودی با صدور بخشنامه‌ای، تمامی مودیانی که تا شهریور مالیات خود را پرداخت کنند، از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم مالیاتی برخوردار خواهند شد.

چه کسانی مشمول بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم مالیاتی می‌شوند؟

به گزارش اتاق اصناف ایران، رئیس اتاق اصناف ایران در دیدار با رئیس سازمان مالیاتی کشور گفت: با توجه به جایگاه مهم اصناف در عرصه اقتصاد کشور، اهمیت تعامل میان مسئولان سازمان امور مالیاتی با مسئولان صنفی بسیار مهم باعث رفع تنگناهای فعالیت صنوف و مشکلات واحدهای صنفی است.

سعید ممبینی با اشاره به اهمیت امر آموزش اضافه کرد: بر این اساس و در راستای شفاف سازی و آموزش مفاهیم جدید قانون مالیاتی، به زودی جلسه‌ای با رؤسای اتاق‌های اصناف مراکز استان و مدیران سازمان امور مالیاتی استان‌ها به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: سیاستگذاری‌ها باید به سمتی پیش رود که با رونق اقتصاد اصناف و تسریع خروج دولت از اقتصاد و واگذاری امور به بخش خصوصی، شرایط مناسبی برای پرداخت مالیات عملکرد سهم اصناف فراهم شود.

ممبینی تهیه بانک اطلاعاتی مالیات مشاغل را گامی مهم در شفاف‌سازی و استاندارد کردن نظام پرداخت مالیاتی عنوان کرد.

وی اصناف را از معدود اقشاری دانست که شروع فعالیتش از معرفی به سازمان امور مالیاتی آغاز می‌شود و ادامه داد: اعتقاد ما این است که پرداخت مالیات ضروری است اما نباید تأمین تمامی هزینه‌های جاری دولت از محل مالیات فعالین صنفی و تجاری باشد.

وی با بیان اینکه وعده همیشگی دولت‌ها کشف فرارهای مالیاتی است، افزود: باید منابع جدید وصول مالیات کشف و مشخص و اعلام شود تا زمینه اعتماد سازی مابین مودیان خوش حساب با سازمان مالیاتی فراهم و تقویت شود.

ممبینی اصناف را پای کار و همراه دولت عنوان کرد و افزود: باید با برگزاری جلسات هماهنگی و تعاملی راه کارهای حل مشکلات و نقاط ابهام پیش‌بینی و اجرا شود.

رئیس اتاق اصناف ایران نظام سنتی دریافت مالیات را باعث ایجاد مشکلات فراوان این حوزه دانست و خواستار جدیت و تعامل تمام مراجع ذیربط و مسئول در نوین سازی و استاندارد کردن آن بر اساس معیارهای علمی و اقتصادی شد.

در بخش دیگری از این نشست، رئیس سازمان امور مالیاتی با تأکید بر اینکه مبنای اداره کشور باید پرداخت مالیات باشد، افزود: اداره کشور نیاز به تحصیل شرایطی دارد که مالیات شرط اساسی آن است.

امیدعلی پارسا با بیان اینکه مالیات سهم ۹۰ درصدی در پرداخت هزینه‌های کشور به خود اختصاص می‌دهد، اضافه کرد: در تعیین و دریافت مالیات اصل بر رعایت انصاف و عدالت باید باشد که متناسب با ثروت، درآمد و مصرف است.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به حجم بالا و گستردگی قوانین مالیاتی اظهار داشت: مردم باید حقوق و تکالیف خود را بدانند و بر این اساس شفاف سازی و آموزش نقش اساسی در این خصوص ایفا می‌کند.

امیدعلی پارسا اضافه کرد: ممیز مالیاتی باید بر اساس قانون و اطلاعات اقتصادی مودی، مالیات را تعیین کند، بر این اساس هر مودی باید اطلاعات واقعی خرید و فروش را در زمان و با ارسال نسخه‌ای از فاکتور به سازمان امور مالیاتی اعلام نماید.

رئیس سازمان امور مالیاتی با سنتی خواندن سیستم دریافت مالیات، اعلام کرد: بر اساس این سیستم نمی‌توان عدالت واقعی مالیاتی را در تعیین و دریافت مالیات ایجاد کرد.

پارسا از تعامل میان اصناف و سازمان امور مالیاتی ابراز رضایت کرد و با بیان اینکه در همه جای دنیا ریز اطلاعات عملکرد همه فعالان اقتصادی در اختیار دولت است؛ افزود: براین اساس و در راستای شفافیت و گسترش عدالت مالیاتی؛ اطلاع رسانی و آموزش حقوق مودیان و قوانین مالیاتی باید انجام شود.

وی گفت: دادرسی مالیاتی باید عادلانه و تسریع شده و جلسات هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی شیشه‌ای و با شفافیت لازم برگزار و به پرونده‌ها رسیدگی شود.

پارسا هر گونه درآمد را مشمول مالیات دانست و ادامه داد: توسعه و پیشرفت کشور بر اساس سیستم نوین تعیین و دریافت مالیات است، مالیاتی که بر اساس استانداردهای نوین و لحاظ عدالت و شفافیت و بر اساس آمار و ارقام واقعی تعیین و دریافت می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی نظام مالیاتی فعلی کشور را سنتی خواند و ادامه داد: علیرغم به روز بودن روح محاسبات سنتی است و برای نوین سازی این نظام باید فضایی فراهم شود که کلیه ریزداده های همه مودیان و فعالان اقتصادی در اختیار سازمان‌های ذیربط از جمله سازمان امور مالیاتی باشد.

پارسا با تأکید بر تعیین مالیات بر اساس انصاف و عدالت، مبارزه با هر گونه فرار مالیاتی را سرفصل اساس عملکرد سازمان امور مالیاتی خواند و اظهار داشت: مدرن سازی نظام مالیاتی امکان اعمال تصمیم‌گیری سلیقه‌ای را در تعیین مالیات از بین می‌برد و در این مسیر امکان رشد و توسعه و عدالت کشور که شرط اساسی آن عدالت مالیاتی است، فراهم می‌شود.

پارسا در پایان خبر داد: به زودی با صدور بخشنامه‌ای، تمامی مودیانی که تا شهریور مالیات خود را پرداخت نمایند از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم مالیاتی برخوردار خواهند شد.