سخت شدن واردات، به نفع تولید داخل تمام شد

چهارشنبه،۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: سخت شدن واردات، به نفع تولید داخل عمل کرده است.

سخت شدن واردات، به نفع تولید داخل تمام شد

به گزارش روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران، «حسین مدرس خیابانی» روز چهارشنبه در جلسه نشست هم اندیشی افزایش حمایت‌های صادراتی در شرایط تحریم گفت:  قهرمانان و پیشکسوتان ملی ما تنها هنرپیشه‌ها و ورزشکاران نیستند، امروز عرصه تولید و صادرات بیشتر نیاز به قهرمان ملی دارد و تجارت، تولید و صادرات کار بزرگی است که نیازبه بزرگان دارد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به صادرات کالاهایی که تاکنون در سبد صادراتی کشور نبوده، خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان رزمندگان خط مقدم هستند و صادرکنندگان خط شکنندگان آن؛ اگر بازارهای بیرون باز نشود تولید دست ما خواهد ماند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی صادرات را از نان شب واجب‌تر دانست و افزود: امروز همانند دوران دفاع مقدس یک جنگ اقتصادی نابرابر است. همه فضای باز بانکی، سوئیفت، نقل و انتقال ارز و کشتیرانی در اختیار رقبای صادرکنندگان داخل کشور است.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری‌های ارزی و تجاری در مسیر صادرات قرار دارد و از سوی دیگر واردات به شدت سخت شده و با افزایش نرخ ارز صرفه ندارد، از طرفی ما هم واردات ۱۵۰۰ قلم کالا را برای حمایت از تولید داخل محدود کردیم.

مدرس خیابانی همچنین با تاکید بر اهمیت صادرات خاطرنشان کرد: سیاست ارزی و تجاری کشور به گونه‌ای است که هرکس به فکر صادرات نباشد، ضرر خواهد کرد. امروز صادرکننده دیگر نباید به فکر صادرات کالای مازاد خود باشد بلکه از همان ابتدای تولید باید صادرات محور عمل کند.

قائم مقام وزیر صنعت،‌معدن و تجارت خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: کارکرد و مسئولیت‌های رایزنان بازرگانی در خارج از کشور به نحوی که هم راه ورود محصولات ایرانی تسهیل و هم رفتار رقبا در کشورهای محل خدمت رایزنان رصد و گزارش شود، نیازمند اصلاح است.

مدرس خیابانی همچنین با اشاره به لزوم افزایش تعداد رایزنان بازرگانی گفت: تحلیل ظرفیت‌های تولیدی داخل و بررسی نیازهای کشورهای مقصد از سوی میزهای کالایی سازمان توسعه تجارت ایران لازم است.

وی همچنین به لزوم محدود کردن خام فروشی تاکید کرد و افزود: امروز صادرات مواد اولیه افتخار نیست، قرار بود مواد اولیه وارد و محصول نهایی صادر کنیم و جهت این اقدام نباید برعکس شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در بخشی دیگر از سخنانش بیان کرد: یکی از اولویت‌های امروز لزوم تخصیص و نگهداری سرمایه صندوق به صورت ارز از طریق اصلاح قانون و اساسنامه صندوق است و از سوی هیات وزیران تلاش می‌کنیم تا اصلاح شود.