توسعه در ناحیه نوآوری ایران

شنبه،۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲

در آخرین روز هفته دولت، احداث فاز سوم پارک فناوری پردیس به عنوان اصلی ترین ناحیه نوآوری ایران در مراسمی رسمی آغاز شد.

توسعه در ناحیه نوآوری ایران

به گزارش اقتصاد کارا ، صبح امروز و با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری،  محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی  ،محسن بندپی استاندار تهران، کلنگ فاز سوم پارک فناوری پردیس در شرق استان تهران با هدف توانا سازی کارآفرینان و فناوران وآماده سازی افراد دغدغه مند دارای طرح های نوآورانه بر زمین زده شد.

سورنا ستاری در این مراسم با تشکر از زحماتی که بخش‎های مختلف در آماده سازی این کار در سطح ملی و منطقه‎ای متقبل شده‎اند، گفت: ایجاد مجموعه عظیم پارک فناوری در پردیس، با مصوبه هیات وزیران اجرا می‎شود. وی افزود: این اقدام و حضور شمار زیادی از متخصصان که در بهترین دانشگاههای جهان و ایران تحصیل کرده‎اند، پردیس و مناطق اطراف را از شهرهای خوابگاهی بیرون می‎آورد.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور و رئیس مجلس بر تکمیل پارک فناوری پردیس تأیید کردند اما برخی مدیران داخلی اجازه نمی‌دهند کار انجام شود، گفت باید به این موارد برخورد شود.

وی  افزود: اگر میخواهیم محیط تهران را تغییر دهیم باید ثابت کنیم میتوانیم محیط پردیس را تغییر داد. تمام ما در جبهه واحد توسعه دانش بنیان و اشتغال فرزندان تحصیل کرده هستیم.اول باید ثابت کنیم که می‌توان این رفتار را تغییر داد. باید ثابت کنیم پردیس خوابگاه تهران نیست. باید ثابت شود که پردیس در سال‌های آینده برای جذب نیروی انسانی متخصص از تهران آماده است و قرار نیست مردم از اینجا به تهران بروند.

توسعه در ناحیه نوآوری ایران

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه تهران در سال گذشته رتبه ۵۴ فناوری در دنیا را بدست آورد، بیان کرد: در شهر تهران دسترسی به نیروی انسانی فوق‌العاده بالاست و از نظر فرهنگ اقتصادی رشد کرده و این در حالی است که پایه اقتصاد منابع زیرزمینی است. وی خاطرنشان کرد: باید از منابع زیرزمینی ارزش افزوده ایجاد کرد و خام‌فروشی ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند و در پارک فناوری پردیس این فرآیند را کامل می‌کند. برای احداث فاز 3 پارک فناوری پردیس و انتقال آب و برق و ساخت گاردریل در کنار جاده اصلی طی در ۴ ماه گذشته مشکل داشتیم و هنوز اجرایی نشده است.

ستاری با بیان اینکه باید تهران را هم تغییر بدهیم، گفت: مسؤولیت بزرگی بر دوش همه ما است و اگر این اتفاق بیفتد تا حد زیادی موفق می‌شویم. منظور از شهرهای خوابگاهی، شهرهای اقماری کلانشهرها هستند که بدلیل فقدان شغل و فضای مطلوب کسب و کار، جویندگان کار با سفر به شهرهای اصلی به امرا معاش پرداخته و شامگاهان به خانه برمی‎گردند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در سخنان کوتاهی به تبیین رویکردهای جدید این وزارتخانه پرداخت و گفت: مجموعه وزارت راه و شهرسازی نگاه روبنایی نداشته و صرفا در صدد ساخت و ساز ابنیه نیست و توسعه پایدار و مولد را دنبال می‎کند. وی افزود: بر مبنای این نگاه، تصمیمات و اقدامات با رویکردهای مردن و کارشناسی انجام می‎شود.

وی افزود:  به دنبال توسعه شهرهای دیگر با نگرش توسعه فناورانه هستیم و چنین رویکردی را در ایجاد و توسعه شهرها دنبال می کنیم.  وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این‌که باید زمینه همکاری و تعامل ناحیه‌های نوآوری و ساکنان شهرها فراهم شود گفت: همراهی و تعامل ناحیه‌های نوآوری و ساکنان منطقه، می‌تواند پیشرفت در اشتغال و ارزش افزوده را محقق کند. تلاش بر این است که توسعه شهر پردیس در این راستا و بر مبنای این نگرش باشد  وی با تأکید بر تعامل تمامی دستگاه‌ها برای توسعه خلاق، تقاضامحور و هدفمند شهرها اظهار کرد: باید حرکت منطبق بر یک راهبرد تقاضا محور پیش می‌رود و ما از این روند توسعه محدوده‎های فناوری، همراه معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد بر اساس یک طرح جامع، به سوی ایجاد یک دره سیلیکون پیش برویم. این رویکرد در توسعه شهری می تواند به ایجاد ارزش افزوده و تبدیل علم و دانش به فناوری و نیز فناوری به صنعت و ثروت منجر شود.

به گفته اسلامی، حمایت از توسعه پردیس در این راستا است که میان واحدهای فناور و مردم ساکن در منطقه یک هم زیستی صورت بگیرد. چنین فعالیت هایی به اشتغال دانش بنیان و فناور ساکنان این منطقه کمک می کند

نامجو مدیرعامل شرکت شمس عمران نیز در سخنانی به تشریح اقدامات اجرایی این فاز و چشم انداز طراحی شده پرداخت و گفت: امید می‎رود با اقدامات دستگاههای ذیربط، توسعه علم محور در کشور از رشد بیشتری برخوردار گردد.

با افتتاح این فاز از پارک علم و فناوری پردیس، شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور از حمایت های زیرساختی سخت افزاری و نرم افزاری پارک بهره مند می شوند . این پروژه دانش بنیان از تیرماه سال جاری باکارفرمایی پارک علم و فناوری پردیس معاونت علمی،  توسط پیمانکار آغاز شده  و شرکتها برای استقرار در این فاز جذب و پذیرش می شوند.این طرح با پیمانکاری شرکت مهندسی شمس عمران ، مشاوره شرکت کالبدی آسیا و مدیریت شرکت مهندسین مشاور شورا تکمیل می شود.

فاز سوم پارک علم و فناوری پردیس در 21 هکتار و 85 قطعه مجزا میزبان نوآوری کسب و کارهای دانش بنیان و واحدهای فناور خواهد بود.در حال حاضر 300 شرکت دانش بنیان و واحد فناور در پارک علم فناوری پردیس مستقر هستند که با افتتاح فاز جدید، به این ظرفیت افزوده خواهد شد.

از پارک فناوری پردیس، به عنوان بهشت فناوری منطقه و سیلیکون ولی ایران یاد می‎شود. فعالیت شرکتهای دانش بنیان در این منطقه موجب معافیت مالیاتی آنها می‎شود. هرچند شرکتهای مستقر در این منطقه با مسائل و مشکلاتی دست به گریبان هستند، ولی اذعان دارند در صورت عزم ملی برای حمایت از آنها، می‎توان شرایط بسیار خوبی برای توسعه علمی و دانش در این منطقه رقم زده شود.