ایران آیمکس و توسعه دریا محور

جمعه،۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸

یازدهمین دوره نمایشگاه دریانوردی و صنایع دریایی ایران (ایران آیمکس 2019) با هدف  توسعه دریا محور، تقویت زیرساخت ها و رشد توانمندی های صنایع دریایی و تولیدات و خدمات مرتبط  از تاریخ2 تا 5 دیماه در مرکز بین المللی نمایشگاه‌ها و همایش های جزیره کیش برگزار می‌شود.

ایران آیمکس و توسعه دریا محور

آریا حمیدیان، مدیرعامل شرکت بهاران تدبیر کیش و مدیر برگزاری رویداد ایران آیمکس ۲۰۱۹ گفت: سواحل دریایی ایران در شمال و جنوب به ویژه سواحل مکران در جنوب شرق و دسترسی به آبهای آزاد از ظرفیت های عظیم در رشد اقتصادی کشور است که متاسفانه در سالهای پیش و پس از انقلاب به جایگاه بایسته خود نرسیده است. با این بضاعت عظیم، اتکای اقتصاد به زمین و منابع سرزمینی کشور منطقی و درست به نظر نمی رسد. بنابراین رویکرد اقتصاد دریا محور می تواند افق های تازه ای را پیش روی ما برای برون رفت از اقتصاد متکی به نفت ایجاد کند. در اقتصاد دریا محور، توسعه با توجه به ظرفیت های بی پایان دریا محور موردتوجه قرار می گیرد. در سرفصل‌های اقتصاد مقاومتی در 5 یا 6 بند به شکل مشخص به اقتصاد دریا محور و توسعه اقتصادی از مسیر دریا اشاره ‌شده است. استفاده از این ظرفیت‌ها و رسیدن به این نقطه، نیاز به کار زیادی دارد که نمایشگاه‌ها می‌تواند ابزاری در این راستا باشد.  به‌ویژه نمایشگاه صنایع دریایی و دریانوردی که با رویکرد تازه و پلتفرم جدید، می تواند گامی روبه‌جلو برای رسیدن به این اهداف باشد.

وی در ادامه افزود: با توجه به سیاست‌های کشور و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، نمایشگاه دریایی کیش هم باهدف معرفی دستاوردها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کلیه مقوله‌هایی که می‌تواند به مباحث توسعه اقتصاد دریا محور کمک کند، بر اساس پلتفرم جدید در دی‌ماه برگزار می‌شود.

مدیر برگزاری این رویداد در خصوص هدف ایران آیمکس 2019 گفت: در زمینه صنعت دریایی و دریانوردی بیش از 40 نهاد و سازمان تصمیم ساز و فعال وجود دارد. ما تمامی این ارکان ازجمله وزارتخانه ها، سازمانها، شرکت‌های بزرگ، و انجمن ها چه در بخش دولتی، چه در بخش خصوصی را شناسایی کرده ایم.  در حال مذاکره با همه عناصر فعال در این زیست بوم هستیم و از همین تریبون اعلام می‌کنم که درهای این رویداد بین‌المللی به روی همه باز است و آمادگی لازم را برای اینکه تمام امکانات را در اختیار مشارکت‌کنندگان بگذاریم نیز داریم. نکته مهم در این زمینه، همکاری شورای عالی صنایع دریایی کشور به عنوان نهاد بالادستی در زمینه رگولاتوری و هماهنگی فعالیت وزارتخانه ها و دستگاههای مختلف در موضوع بندر، دریا، صنایع دریایی، خدمات دریایی، بهره برداری از ظرفیت های آبی و ..در یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی است که توافقات در حال نهایی سازی است.

به گفته حمیدیان مجموعه های تخصصی و علاقمند در عرصه صنعت دریایی و دریانوردی می‌توانند در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه در زمینه محتوایی از طریق برپایی نشست‌های تخصصی حضور داشته باشند و چالش‌ها، مشکلات و نیازمندی‌ها و توانایی هایشان را مطرح کنند. سیاست‌های ما در این رویداد این است که وجه غالب حوزه های های مرتبط با این حوزه کلان و زیرساختی در  رویداد امسال حضور فعال داشته باشند و از بخشی نگری تا جای ممکن خودداری کنیم.

او در پیش‌بینی اینکه چه اندازه از این رویداد استقبال شود گفت: زمان زیادی را برای به خاطر هماهنگی‌هایی که باید انجام می‌شد صرف کرده ایم. پیشرفت خوبی حاصل شده و استقبال خوبی از ایران آیمکس صورت گرفته است.  امیدواریم در زمان باقیمانده با سایر بخش ها و انجمن‌ها، توافق همکاری ایجاد شود تا بتوانیم نمایشگاه را به بهترین شکل برگزار کنیم.

حمیدیان در خصوص حضور بخشهای نظامی و دفاعی کشور دراین رویداد گفت: بعد از تحریم‌ها، حوزه نظامی از جمله وزارت دفاع و نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش با همکاری پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی در حوزه‌های دارای فناوری بالا یا هایتک دستاوردهای ارزنده ای داشتند. از این رو در حال مذاکره و نهایی سازی توافق حضور مجموعه های مرتبط با دریا در وزارت دفاع، نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش در این نمایشگاه هستیم. این مجموعه ها پس از طی زمان های مشخص و در صورتی که به فناوری های تازه دست یابند، دستاوردهای گذشته را جهت استفاده در اختیار بخش خصوصی می گذارند. سرریز دانش (knowledge spillovers) موضوعی است که در کشورهای توسعه یافته هم کاربرد داشته و در صورت تشخیص مجموعه ها، این اتفاق می تواند برای پیشرفت کشور رخ دهد.