١٠ هزار میلیارد تومان از کسب و کارهای کشور در بخش دیجیتال است

سه شنبه،۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برآوردها نشان می‌دهد که ١٠ هزار میلیارد تومان از حجم فعالیت‌های کشور در بخش کسب و کار مربوط به حوزه دیجیتال است.

١٠ هزار میلیارد تومان از کسب و کارهای کشور در بخش دیجیتال است

محمد شریعتمداری در مراسم بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال اظهار داشت: روند بازار کار در جهان در حال تغییر است و همه برای این فضای جدید، خانه‌تکانی می‌کنند.  

وی بیان کرد: همه کارخانجات قدیمی به دنبال بازسازی با رویکرد آی. سی. تی هستند و بر این اساس تقاضاهایی در این حوزه وجود دارد و این بنیادها نقش اساسی در فضای اقتصادی دارند.  

شریعتمداری گفت: گردش مالی مجموعه صنعت رسانه و سرگرمی ٢٢٠٠ میلیارد دلار است که ١٢٠٠ میلیارد دلار آن در اختیار رسانه‌های دیجیتال، ٢۶٠ میلیارد دلار به بخش انیمیشن و هم چنین ۲۴۰ میلیارد دلار به بازار تبلیغات دیجیتال اختصاص دارد.

وی افزود: در ایران نیز ١٠ هزار میلیارد تومان از فعالیت‌های قابل انجام کشور در حوزه دیجیتال، ۷۰۰ میلیارد تومان در بازار انیمیشن و ۶۰۰ میلیارد تومان در بازار تبلیغات است.

وزیر تعاون ادامه داد: باید به سهم  ۴٠ برابری در بخش انیمیشن و ١٣ تا ١۴ برابری در بخش تولید محتوای دیجیتال برسیم.

 معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم گفت: ایجاد کسب و کار و بنگاه به شکل‌های مختلف انجام می‌شود، گاهی دولت ها برای تشکیل آنها وام و مجوز می دهند، یا در حالت دیگر شتابدهنده ها از آنها حمایت می کنند،  راه سوم نیز این است که کارخانه نوآوری افتتاح کنیم.  

عیسی منصوری افزود: اما لایه بالاتری نیز وجود دارد، اینکه اکوسیستمی داشته باشیم که تمام این اقدامات در آنجا مستقر شود و دولت می تواند برای شکل گیری این بستر کمک کند.  

وی اظهارداشت: قواعد بازی کشور به گونه ای است که تولید محتوا زمان می برد و راه میان‌بر برای رسیدن به این هدف، مشارکت بخش خصوصی و عمومی است.  

منصوری تاکید کرد: محور کار وزارت کار، نهادسازی در چند ماه آینده است و تلاش داریم بستر مناسب برای کسب و کارهای محتوا محور ایجاد کنیم.  

وی با اشاره به آمار گفت: در سال ٢٠١۶ حدود چهار تریلیون دلار در حوزه آی. سی. تی تبادل مالی و تجاری داشتیم و پیش بینی ما این است که در سال ٢٠٢٣ این رقم به ۶.۵ تریلیون دلار برسد.  

معاون وزیر کار ادامه داد: سهم تبادل تجاری کشور در بخش آی. سی. تی نسبت به جمعیت پایین است، اما با توجه به رشد تخصصی این بخش، رصت پیشرفت در این حوزه را داریم.