این بار نیسان آریایی

چهارشنبه،۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴

نیسان می‌گوید با آمدن شاسی‌بلند الکتریکی جدیدش با نام آریا، فصل تازه‌ای در تاریخ این کارخانه آغاز خواهد شد. این ماشین هفته گذشته در نمایشگاه توکیو رونمایی شد و قرار است تا دو سال دیگر به بازار عرضه شود

این بار نیسان آریایی

به گزارش اقتصاد کارا ، آریا با نسل جدیدی از فن‌آوری‌های "کمک به راننده" به بازار عرضه می‌شود. آلفونسو آلبیسا، مدیر طراحی نیسان می‌گوید که ماشین با برداشت تازه‌ای از فلسفه طراحی ژاپنی شکل گرفته است. آریا از مدل‌های کنونی نیسان بسیار ساده‌تر است و جلو پنجره جدیدی را معرفی می‌کند که در سال‌های آینده در مدل‌های دیگر نیسان هم دیده خواهد شد.سادگی در داخل ماشین هم دیده می‌شود. نمایشگری که تقریبا بیش از نیمی از داشبورد را پوشانده، اطلاعات ماشین را به راننده نمایش می‌دهد.

نیسان همچنین از نسل جدیدی از سیستم کمک به راننده در آریا استفاده خواهد کرد. این سیستم با استفاده از رادار، اطلاعات پیرامون ماشین را گردآوری کرده و به راننده در تصمیم‌گیری کمک می‌کند.

شرکت ژاپنی نیسان، از مدت‌ها پیش نیز با تولید و عرضه موفق و پرفروش خودروی برقی ساب کامپکت خود یعنی لیف، توانسته است موفقیت‌های خوبی را در این عرصه به دست آورد. هم‌اکنون، خودروساز ژاپنی، قصد دارد تا در ادامه فروش عالی خودروی برقی لیف، یک خودروی کاملاً جدید برقی را نیز در خط تولید خود گنجانده و مسیر آینده طراحی خود را به سمت ماشین‌های الکتریکی، بیش‌ازپیش هموار کند.

این فعالیت جدید نیسان از طرح مفهومی جدید برقی این شرکت که یک خودروی شاسی‌بلند بوده و نام آریا (Ariya) را بر روی خود می‌بیند، به‌تازگی و در موتورشو توکیو ۲۰۱۹ ژاپن رونمایی شده است.

طرح مفهومی، در ظاهر کوچک به نظر رسیده اما درواقعیت، حتی کمی از شاسی‌بلند مورانو نیسان کشیده‌تر بوده و کمی از شاسی‌بلند نیسان روج نیز کوتاه‌تر است. این خودرو همچنین یک طرح زیبا بوده که درواقع، تکامل زبان طراحی نیسان را نشان می‌دهد. تکاملی که این شرکت پیشتاز، نام دهان‌پرکن «آینده‌نگری ژاپنی بدون زمان» را روی آن گذاشته است.

بر اساس ادعای نیسان، طرح مفهومی آریا، یک مسیر طراحی کاملاً جدیدی را از طرف این شرکت به نمایش خواهد گذاشت. طرحی که در آن از مؤلفه‌های طراحی نازک‌اندام تر و همچنین از خطوط نرم‌تری در کنار زوایای طراحی جدید در طول بدنه استفاده‌شده است. این خودرو همچنین، ازآنجایی‌که می‌توانیم در تصاویر، دستگیره‌های درب‌ها و آینه‌ها، اندازه واقعی خودرو و نسبت‌های کلی را مشاهده کنیم، بسیار نزدیک به مرحله تولید نهایی شده است. در حقیقت، حرف نیسان مبنی بر تولید آریا در آینده نه‌چندان دور، گزاف نیست.

در کنار تمام مؤلفه‌های جذاب طراحی و دید آینده‌گرایانه‌ای که نیسان به این خودرو داشته است، باید گفت که آریا، بر پایه طرح مفهومی جذاب موسوم به Imx مربوط به سال ۲۰۱۷، ساخته‌شده است. درواقع این عادت نیسان است که طرح‌های مفهومی آینده‌گرایانه خود را با سرواژه‌های IM شروع کرده و زمانی که خودرو در مرحله تولید نهایی قرار بگیرد، یک اسم در شناسنامه آن نقش خواهد بست.

بالاتر از همه اینکه، نیسان گفته است، آریا بر روی یک پلتفرم برقی کاملاً جدید با دو عدد موتور الکتریکی عرضه و تولید خواهد شد. یکی از این موتورها در قسمت عقب خودرو و دیگری نیز در قسمت جلو قرار می‌گیرند و باتری‌ها نیز در کف خودرو، جاسازی خواهند شد.

در درون کابین نیز، بازهم به نظر می‌رسد که آریا، فاصله زیادی با تولید نهایی خود ندارد. دو صفحه‌نمایش بزرگ در داشبورد خودرو، در کنار کنترلر های لمسی، خودنمایی کرده و کنسول وسط نیز میزبان آپشن های کنترلی الکترونیکی و چندین کنترلر لمسی دیگر است.

در کل، هم طراحی داخل کابین و هم طراحی خارجی، به‌گونه‌ای هستند که نه می‌توان آن را یک طراحی آینده‌گرایانه دانست و نه یک طرح معمولی امروزی. آنچه مشخص است، نیسان حساب زیادی بر روی خودروی شاسی‌بلند برقی جدید خود، بازکرده است.

ژاپنی ها در نامگذاری خودروهایشان به فرهنگ و زبان ایران نظر دارند. مزدا، نیسان، قشقایی نامهای آشنایی برای مردم دنیاست که همه از این فرهنگ اقتباس شده اند. اکنون نیسان آریا نیز بار دیگر این توجه را نشان می دهد.

این اولین بار نیست که نیسان از نام اقوامی که در ایران زندگی کرده‌اند، برای نامگذاری محصولاتش استفاده می‌کند. این شرکت، شاسی‌بلند دیگری به نام قشقایی در محصولاتش دارد و رنو، شریک نیسان هم یکی از مدل‌هایش را قاجار نامیده است.