کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی با استفاده از باتری آبی

دوشنبه،۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴

محققان یک دانشگاه در ایالت کوینزلند استرالیا موفق شده‌اند با استفاده از یک باتری آبی سه‌طبقه مصرف انرژی این دانشگاه را ۴۰ درصد کاهش دهند.

کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی با استفاده از باتری آبی

دانشگاه سانشاین کوست در ماه سپتامبر گذشته (مرداد-شهریور) به استفاده از یک «باتری آبی» جدید سه طبقه روی آورد که الان انرژی کافی را برای سیستم تهویه مطبوع این دانشگاه تولید می‌کند و وابستگی این دانشگاه را برق شبکه تا بیش از ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.  

دانشگاه سانشاین کوست در پی دستیابی به اهداف شرایط اقلیمی خنثی، با شرکت خصوصی «وولیا» (Veolia) همکاری کرد تا یک راه حل جدید انرژی پاک را برای ساختمان‌های خود تهیه کند. شرایط اقلیمی خنثی به این معنی است که میزان گازهای گلخانه‌ای منتشرشده با میزان گازهای حذف‌شده از اتمسفر به تعادل برسد.

این دانشگاه و شرکت وولیا در تلاش برای جذب بیشترین استفاده از آفتاب فراوان این منطقه و نیز کاهش قابل توجه استفاده از برق شبکه برای سیستم‌های تهویه مطبوع این دانشگاه که ۴۰ درصد از مصرف کلی برق شبکه را تشکیل می‌دهد، به راه حلی دست یافتند که آن را «باتری آبی» نامیده‌اند. 

پروفسور هیل از دانشگاه سانشاین کوست گفت: تهویه مطبوع ۴۰ درصد از مصرف انرژی روزانه این دانشگاه را تشکیل می‌دهد، بنابراین با از بین بردن این مصرف، گامی مهمی به سمت دستیابی به  هدف کربن خنثی خود بر می‌داریم.

این باتری در اصل یک سیستم بزرگ ذخیره انرژی حرارتی است. این باتری از شش هزار پنل خورشیدی نصب شده بر پشت بام و پارکینگ پردیس دانشگاه استفاده می‌کند که یک سیستم فتوولتائیک ۲.۱ مگاواتی را تشکیل می‌دهند. سپس از انرژی حاصل از سیستم خورشیدی برای خنک کردن ۴/۵ مگالیتر آب که در داخل یک مخزن سه طبقه قرار دارد، استفاده می‌شود. این آب خنک شده سپس برای سیستم‌های تهویه مطبوع دانشگاه استفاده می‌شود.

به گفته محققان شرکت وولیا، این سیستم ردپای کربن دانشگاه را تا ۴۲ درصد کاهش می‌دهد. این تاثیر سریع و چشم‌گیر موجب شد که محققان این شرکت خصوصی و دانشگاه سانشاین کوست مورد تقدیر بین‌المللی قرار گیرند به‌طوریکه این باتری آبی در بخش «جوایز جهانی وضعیت انرژی منطقه ای ۲۰۱۹»  ایسلند که هفته گذشته اعلام شد، برنده ی دسته «Out of the Box» شد.
 این سیستم در سپتامبر شروع به کار کرد و اکنون ۲.۱ مگاوات انرژی ارائه می‌دهد و مقامات دانشگاه سانشاین کوست ارزیابی می‌کنند که در ۲۵ سال آینده بیش از ۱۰۰ میلیون دلار استرالیا در هزینه‌های برق این دانشگاه صرفه‌جویی شود. از دیگر مزایای این باتری این است که دانشجویان می‌توانند از سیستم بازدید کنند و در مورد نوآوری و یافتن راه‌حل‌های انرژی پاک‌تر برای آینده آموزش ببینند. 

پیش‌بینی می‌شود این سیستم علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌های کلان، از انتشار بیش از ۹۲ هزار تن دی اکسید کربن در ۲۵ سال آینده پیشگیری کند که این میزان با خروجی ۵۲۵ خانه معمولی استرالیا در همان بازه زمانی برابر است.​